Innovaatioprojekti (ryhmille SXA16S1, SXB16S1, SXD16S1 ja SXE16K1) (10 op)
Toteutuksen tunnus: XX00BH18-3201
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2018 - 15.05.2018
Ajoitus
22.08.2018 - 28.09.2018
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
(2016-2018) Liikkuminen ja toimintakyky
Toimipiste
Vanha viertotie 23
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
- Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
- Optometrian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Toni Nisula
- Irma Gerstenmaier
- Kaarina Pirilä
- Eero Kokko
- Leena Piironen
- Anita Ahlstrand
- Tomi Nurminen
Vastuuopettaja
Anita Ahlstrand
Ryhmät
-
SXD16S1Jalkaterapian tutkinto-ohjelma
-
SXB16S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma
-
SXA16S1Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma
-
SXE16K1Optometrian tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kehittää monialaisten toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
- soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyä sekä tutkintoalansa osaamista alueellisessa valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
- hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan monialaisten asiantuntijoiden yhteistyössä ja työympäristössä.
- luoda yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa.
- käyttää ongelmaratkaisu-, yhteistyö- ja viestintätaitojaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Sisältö
Projekti- ja innovaatiotyöskentely: ideointi, suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi.
Yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely.
Innovatiiviset työmenetelmät.
Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen.
Oppimateriaalit
Vehkaperä ym. 2013. Innostu ja innovoi. Käsikirja innovaatioprojektiopintoihin.
Suora osoite julkaisun pdf-versioon on:
http://www.metropolia.fi/fileadmin/user_upload/Julkaisutoiminta/Julkaisusarjat/OIVA/Innostu_ja_innovoi.pdf
Oivallus loppuraportti:
http://ek.fi/wp-content/uploads/Oivallus_loppuraportti.pdf
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
ryhmätyöskentely, työpajatyöskentely,
ohjatut harjoitteet
projektityöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektien aihiot työelämälähtöisiä
Kansainvälisyys
N/A
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
N/A
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27h opiskelijan työtä
10 op= 270h
Sisällön jaksotus
Opinnot toteutetaan intensiivisesti ajalla 22.8. - 28.9. joka viikko ma-pe.
Opintojakson aloitus/orientaatio ja info on ke 22.8.2018.
-
Opinnot koostuvat kahdesta osasta:
1) Perusteet eli teoria 2 op
Perusteet eli teoria koostuu lähipäivistä ke 22.8. ja to 23.8. ja loppuosa teoriasta on verkko-opetusta. Teorian vastuuopettaja on Anita Ahlstrand.
-
2) Projektityöskentely 8 op
Projektiosuuden opettaja: Projektia ohjaava opettaja(t)
Projektityöskentely tapahtuu pienryhmissä.
Projektityöskentely aloitetaan pe 24.8.2018 projektia ohjaavan opettajan ilmoittamassa paikassa.
Projektityöskentelyn aikataulut:
Projektin työskentely toteutetaan projektissa sovittavan aikataulun mukaisesti.
Torstaisin projektiryhmä tapaa projektia ohjaavan opettajan (sovitaan tarkemmin projektiryhmässä). Muut päivät ovat projektiryhmän omaa työskentelyaikaa.
Projektituotokset esitellään to 27.9. (Minnofest-tilaisuus)
Opintojen päätös ja palaute pe 28.9. aikataulu sovitaan projektia ohjaavan opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä.
Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan.
Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Aktiivinen osallistuminen intensiivikursille
Perusteet(teoria) + projektityöskentely= innovaatioprojekti 10 op
Perusteet 2 op arvioidaan hyväksytty/hylätty
Projektityöskentely 8 op arvioidaan 1-5
Lisätiedot
Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana ja osaamiseen sen päättyessä sekä projektin tavoitteiden saavuttamiseen ja innovatiivisten ratkaisuiden syntymiseen.