Siirry suoraan sisältöön

Koneoppiminen peleissä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00DP63-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 08.03.2020

Ajoitus

16.03.2020 - 10.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Antti Laiho
  • Miikka Mäki-Uuro

Ryhmät

  • TVT17-PE
    Pelisovellukset

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija on omaksunut koneoppimisen teoreettiset perusteet ja osaa tunnistaa käytännön tilanteita, joissa koneoppimista voidaan käyttää ongelmanratkaisussa. Hän pystyy toteuttamaan pienimuotoisia koneoppimisprojekteja, sisältäen datan valmistelun, mallin valinnan ja parametrisoinnin, sekä tulosten validoinnin. Opiskelija tiedostaa koneoppimisen mahdollisuudet pelikehityksessä. Opiskelija pystyy hyödyntämään koneoppimista kehittäessään sovelluksia pelimoottorilla.

Sisältö

- ohjattu oppiminen
- ohjaamaton oppiminen
- vahvistusoppiminen
- datan valmistelu
- mallin valinta ja parametrisointi
- tulosten validointi
- koneoppimisprojekti Unity-pelikehitysympäristössä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja tietää, miten viestiä englannin kielellä vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet pääosin hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelija ymmärtää englannin kielellä tapahtuvan viestinnän merkityksen oman ammattitaidon kehittämisessä ja toimii projektiryhmän viestintätilanteissa hyvin englanniksi. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen tieto- ja viestintätekniikan alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelija ymmärtää englanninkielisen viestinnän merkityksen yhteistyössä, osaa viestiä ja myös tekee niin tilanteen mukaisesti. Hän osaa suunnitella ja dokumentoida, pitää havainnollisen suullisen esityksen sekä käyttää viestintää monipuolisesti oman ammattitaitonsa kehittämisessä englannin kielellä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida tieto- ja viestintätekniikan alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja tietää, miten viestiä englannin kielellä vuorovaikutustilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.