Siirry suoraan sisältöön

Pelifysiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00CD88-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.01.2019

Ajoitus

21.10.2019 - 15.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Tieto- ja viestintätekniikka

Toimipiste

Leiritie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Juha Kopu

Vastuuopettaja

Juha Kopu

Ryhmät

  • TVT18-PE
    Pelisovellukset

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on laajentaa ensimmäisen vuoden opintoteemojen fysiikan sisältöjä siten, että opiskelija

- ymmärtää fysiikan merkityksen peliohjelmoinnille olennaisen realistisen liikkeen kuvaamisen kannalta
- tuntee peliohjelmoinnissa käytettyjen yleisimpien fysiikkamoottorien hyödyntämän käsitteistön ja niiden taustalla olevat lainalaisuudet
- osaa itse mallintaa kappaleiden liikeratoja ja törmäyksiä fysiikan lakien avulla
- osaa realistisesti arvioida fysiikkalaskennan edellyttämää muisti- ja suorituskykyresurssien tarvetta

Sisältö

- erilaiset voimatyypit ja niiden mallintaminen
- partikkelien liike voimakentässä
- törmäysten käsittely
- pyörimisliikkeen peruskäsitteistö
- jäykän kappaleen dynamiikka
- liikeratojen ja erilaisten animaatioiden numeerinen laskenta

Oppimateriaalit

viikkomateriaalit

Opetusmenetelmät

aktivoiva luento
tehtäväohjattu opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ilmoitetaan myöhemmin

Kansainvälisyys

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tuntee aihepiirin keskeisimmät käsitteet ja liikelait, ja osaa hyödyntää niitä yksinkertaisten liiketilanteiden analysoinnissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kykenee yhdistelemään eri asiakokonaisuuksista omaksumaan tietoja, ja pystyy tältä pohjalta toteuttamaan myös vaativampia liikeanimaatioita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa opintojakson sisältöjen perusteellisen hallinnan lisäksi myös kykyä ja motivaatiota hyödyntää tietojaan osaamisensa itsenäiseen kehittämiseen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tuntee aihepiirin keskeisimmät käsitteet ja liikelait, ja osaa hyödyntää niitä yksinkertaisten liiketilanteiden analysoinnissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

viikkotehtävät (jatkuva arviointi)
harjoitustyö
kirjallinen koe

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnot (Orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.