Siirry suoraan sisältöön

Pelisuunnittelu ja pelillistäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: TT00DT54-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.02.2019 - 20.03.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

0 - 1000

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Virve Prami

Vastuuopettaja

Janne Salonen

Ryhmät

  • ATX20TV
    Avoin amk - NonStop vuosi 2020

Tavoitteet

Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa kehittää ja validoida toimivan peli-idean, luoda niiden pohjalta konseptin sekä ymmärtää mitkä tekijät luovat hyvän pelin sekä osaa kehittää eteenpäin ideoitaan konaisiksi peleiksi.

Sisältö

Video Game Designer perehdyttää sinut pelisuunnittelun salaisuuksiin ja vie sinut syvälle sen periaatteesiin teorian ja konkreettisten harjoitusten kautta. Opetusmateriaalin on tehnyt pelialan veteraani joka on työskennellyt 100:n julkaistun pelin kanssa sekä saanut 30 alan palkintoa. Kurssin materiaalia voi soveltaa pelisuunnitteluun sekä pelillistämiseen.

Kurssi pohjautuu käytännön sekä teoria oppeihin ja käsittelee seuraavia osa-alueita
- pelisuunnittelun teoriaa
- peli-ideoiden synnyttäminen sekä evaluoiminen ja parantaminen
- pelikonseptin ja pelisuunnitelman luominen, mikä on oleellista
- pelisuunnittelijan työnkuvaus
- pelisuunnittelu prosessi ja tuottaminen
- miten toimia hyvänä pelisuunnittelija ja mitkä tekijät luovat hyvän pelin
- monetisaatio ja Free to play (F2P)
- kenttäsuunnittelu
- työkaluja ja methodeja sekä tarkistuslistoja
- tarina ja pelitekstien kirjoittaminen
- paljon harjoituksia
- opi esimerkkien kautta
- templateja, videoita sekä muuta materiaalia
- templates, video and other material

Aika ja paikka

Riippuu opiskelijasta itsestään koska kyse on itseopiskeltavasta nettikurssista.

Opetusmenetelmät

100% netin kautta itsenäisesti suoritettava kurssi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

N/A

Kansainvälisyys

N/A

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

N/A

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Riippuu opiskelijasta itsestään.

Sisällön jaksotus

Riippuu opiskelijasta itsestään.

Lisätietoja opiskelijoille

Tarjotaan ainoastaan avoimen ammattikorkeakoulun kautta maksaville opiskelijoille.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Oppilas osaa luoda pelikonseptin, josta saattaa uupua kokonaisuuden hallinta eli konsepti joko ei toimita kokonaista pelia, hajaantuu tai on jopa ristiriidissa itsensä kanssa. Pelikonseptista puuttuu pelaajalle merkityksellinen pitkän aikavälin tavoite tai se ei pohjaudu tarpeeksi uudenlaiseen ja erilaiseen ideaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Oppilas osaa luoda mielenkiintoisen pelikonseptin, mutta jokin keskeinen osa-alue on vaillinainen, kuten pitkäaikavälinen tavoite tai pelin idea ei ole täysin erilainen olemassa oleviin peleihin verrattuna.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Oppilas osaa luoda pelikonseptin, joka sisältää kaupallista potentiaalia ja perustuu uudenlaiseen ideaan tai markkinaraon löytämiseen tai on erittäin hyvä keksintö pelin ideaksi. Pelikonsepti sisältää ehjän ja pelaajalle merkityksellisen pelin ytimen, tarjoaa selvät tavoitteet sekä pelisessioon että pelin pitkälle aikavälille. Peli sisältää monetisaation sekä merkityksellinen metapelin.

Esitietovaatimukset

Ei ole. Kokemus pelikehittämisestä, pelien analysoinnissa tai pelaamisesta auttaa. Kurssi sopii kaikkille genreille.