Siirry suoraan sisältöön

Henkilökohtainen budjetointi: Uusi toimintatapa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden ihmislähtöiseen järjestämiseen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DW26-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.03.2020 - 08.05.2020

Ajoitus

25.05.2020 - 17.08.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 80

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
  • Sosiaali- ja terveysalan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Sirkka Rousu
  • Heli Määttänen

Vastuuopettaja

Heli Määttänen

Tavoitteet

- Opiskelija ymmärtää asiakkaana olevan ihmisen vahvistuvan ja kehittyvän roolin merkityksen ja vaikutuksen palveluita järjestettäessä
- Opiskelija tiedostaa sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistarpeet ihmislähtöisen asiakastyön näkökulmasta
- Opiskelija osaa asiakaslähtöisen asiakkuusprosessin ja dokumentaation toimintaperiaatteet
- Opiskelija osaa soveltaa henkilökohtaisen budjetoinnin järjestämistapaa/toimintatapaa

Sisältö

1. Valinnanvapaus ja itsemääräämisoikeus ja valta sosiaali- ja terveyspalveluissa, asiakkaan oikeus päätöksenteon tukeen (esimerkiksi oikeus tukihenkilöön)
2. Asiakkaan aseman ja roolin kehittyminen ja asiakkaan osallisuus, palvelukäsite sote-alalla
3. Asiakkuusprosessi ja dokumentaatio asiakasohjautuvassa palvelussa
4. Ihmislähtöisen henkilökohtaisen budjetoinnin lähtökohdat, arvopohja, toimintaperiaatteet, tavoitteet ja lainsäädäntöperusta
a. Henkilökohtaisen budjetoinnin prosessi asiakkaan, työntekijän ja palveluntuottajan näkökulmasta
b. Henkilökohtainen budjetointi organisaation prosessissa ja johtamisessa
c. Henkilökohtaisen budjetoinnin kotimaisia ja kansainvälisiä kokemuksia ja tutkimustietoa
Kussakin sisällön osiossa huomioidaan ko. lainsäädäntö.

Aika ja paikka

Verkko-opiskelu käynnistyy 25.5.2020 ja oppimistehtävä on palautettava 17.8.2020 mennessä.
Verkkokeskustelut on avoinna opintojakson toteutuksen ajan. Opettajat seuraavat verkko-opintoja ja keskusteluja 25.5.-12.6.2020 sekä 10-17.8.2020 ajanjaksolla. Jätä viesti moodle-työtilan Kysy opettajalta -keskusteluun.

Oppimateriaalit

Asiakaslähtöisen työskentelyn ja henkilökohtaisen budjetoinnin sähköisesti saatavilla olevat julkaisut: täsmennetään myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Moodle-oppimisalustalla: Itsenäinen opiskelu, ryhmäkeskustelut verkossa, oppimistehtävä.
--------------
Oppimistehtävän ohjeet ja kuvaus

Ohjeet
Laadi tehtävä käyttäen otsikointia, sisällysluetteloa, viitteitä ja loppuun lähdeluettelo.Kirjoita tehtävän loppuun pohdintaluku, jossa arvioit oppimistasi. Voit myös antaa opintojaksosta palautetta. Käytä laajan kirjallisen työn mallia, tehtävän minimilaajuus on kuusi sivua.
Tehtävä palautetaan Moodleen 17.8.2020.

Tehtävä on laadittu asiakastyöntekijän näkökulmasta käsin. Ota siis itsellesi työntekijän roolihattu ja pysyttäydy tehtävää tehdessäsi työntekijän roolissa.

Tehtävä
Laadi henkilökohtaisen budjetoinnin valinneen fiktiivisen asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa yksilöllinen asiakassuunnitelma. Fiktiivisen casen opintojakson opiskelija rakentaa itse.

- Kerro kuka on asiakkaasi, millainen hänen elämäntilanteensa on ja miksi hän on nyt asiakkaana. Kuvaa myös asiakkaan lähipiirin mukanaolo ja merkitys hänen tukenaan.
Kuvaa aluksi asiakkaasi aiempia kokemuksia palveluiden järjestämisestä ja toimivuudesta. Millaisia pulmia mahdollisesti on ollut, mikä on toiminut asiakkaan näkökulmasta hyvin, millaisia toiveita ja tarpeita asiakkaalla on ollut?

- Kerro miten autat asiakasta jäsentämään hänen omia tarpeitaan ja tavoitteitaan.
Kuvaa miten hankitte asiakkaan kanssa tietoa hänelle mahdollisesti soveltuvista palveluista, palveluntuottajista ja lähituesta, tai tietoa muusta hänen hyvinvointiaan ja toimintakykyään tukevasta toiminnasta - huomaa, että henkilökohtaisella budjetilla voidaan järjestää ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä ylläpitävää ja edistävää toimintaa myös esim. liikunnan, kulttuurin ja vapaa-ajan aloilta, ei vain ns. sote-palvelualoilta. Pohtikaa vaihtoehtoja.

- Olethan muistanut pyytää asiakasta kertomaan oma ehdotuksensa hänelle tärkeistä tavoitteista ja tukikeinoista. Huomioi palveluiden ja järjestettävän toiminnan vaikuttavuus, eli miten suunnitellulla toiminnalla, tuella ja palveluilla pystytään edistämään ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä (hyvinvointihyöty) asiakkaana olevan ihmisen kannalta sekä kustannusten kannalta.

- Kirjatkaa suunnitelmaan asiakkaan kanssa sovitut tavoitteet ja asiakkaan tarpeisiin vastaavat valitut tukikeinot.

- Laatikaa yhdessä budjetti, joka vastaa asiakkaan olevan ihmisen tarpeisiin ja yhdessä sovittuihin tavoitteisiin ja tukikeinoihin.

- Kerro miten asiakas voi käyttää käytännössä budjettiaan ja miten hän voi seurata budjetin käyttöä.

- Kerro miten asiakas ja työntekijä ovat yhteistyössä ja miten budjetin toteutumista ja sopivuutta arvioidaan. Arvioinnissa on tärkeää pohtia miten budjetilla on voitu edistää ja ylläpitää ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä.

Pohdi ja kuvaa lisäksi, miten asiakkaasi valinnanvapaus ja itsemääräämisoikeus laaditun suunnitelman mukaan toteutuu, miten henkilökohtainen budjetointi mahdollisesti tukee ihmisen arkielämää ja hyvinvointia ja kokonaisvaltaista toimintakykyä kansalaisena ja yhteisön jäsenenä.

Pohdi ja kuvaa myös työntekijän roolien ja asiantuntijavallan muutostarpeita sote-alan käytännöissä.

Hyödynnä opintojakson materiaalia ja valitsemasi casen näkökulmasta tarvitsemaasi muuta kirjallisuutta. Osoita tämä tehtävässäsi lähdeviittein.
-----------------------------------

Kolme verkkokeskustelun aihetta alla olevista teemoista

1. Asiakkaan asema ja valta nykyisessä palvelujärjestelmässä? Miten kehittäisit?
2. Työntekijän asema ja valta nykyisessä asiakastyössä? Miten kehittäisit?Työntekijän ja asiakkaan roolikartat
3. Palvelumarkkinoiden nykytilanne? (palveluntuottajina mm. kunnat, järjestöt, yhteisöt, yritykset jne.) Miten tarjolla olevat palvelut vastaavat ihmisten tarpeisiin?

- opiskelijat jaetaan 5-7 opiskelijan keskusteluryhmiin, kukin ryhmä keskustelee kaikista kolmesta aiheesta
- keskustelut ovat avoinna koko opintojakson toteutuksen 17.8.2020 asti
- verkkokeskusteluissa hyödynnetään opintojakson moodle-työtilassa julkaistua materiaalia
- opiskelija hyödyntää keskustelussa myös harjoittelujaan tai aiempaa työkokemusta
-----------------------------------

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson suorittamisen uusintatavoista voidaan sopia tarpeen mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppimistehtävä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x 27 h = 135 h itsenäistä verkko-opiskelua.

Lisätietoja opiskelijoille

Mikä on HB -henkilökohtainen budjetointi?

Henkilökohtainen budjetti on rahasumma, jonka ihminen voi käyttää omaehtoisesti tarpeitaan vastaavaan tukeen ja palveluihin sovittujen reunaehtojen mukaan. Tavoitteet ja reunaehdot perustuvat asiakkaan tarpeiden arviointiin ja kirjataan yksilölliseen asiakassuunnitelmaan. Taustalla on sote-lainsäädäntö, jonka perusteella henkilöllä on oikeus saada tukea ja palveluja.

Henkilökohtainen budjetointi -toimintamalli edistää asiakaslähtöistä ja osallistavaa työskentelykulttuuria. Toiminta vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja valinnanvapautta ja tukee asiakkaan oman elämänpolun, osallisuuden ja sosiaalisen kansalaisuuden rakentumista.

Haluatko oppia asiakasohjautuvasta työskentelytavasta ja uudesta henkilökohtaisen budjetoinnin toimintamallista?

Henkilökohtaisesta budjetoinnista (HB) on hyviä kokemuksia kansainvälisesti ja myös Suomen kokeiluista. HB-toimintamalli on jo asiakkaiden valittavissa kokeiluissa mukana olleissa kaupungeissa ja kuntayhtymissä.

HB-toimintamallin edelleen kehittämistä jatketaan parhaillaan. Sosiaali- ja terveysministeriö on parhaillaan käynnistämässä hallitusohjelman mukaan valtakunnallista kehittämisprosessia, johon kunnat ja kuntayhtymät voivat hakea mukaan.

HB on uudenlainen tapa asiakkaan palvelujen järjestämiseen jo nykyisen sote-lainsäädännön mukaan. HB-toimintamallin voi siis ottaa käyttöön jo nyt.

Näin opintojakson suorittaneen oma osaaminen on ajantasalla, ja jopa aikaansa edellä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkkokeskustelut sekä oppimistehtävä: Hyväksytty/ täydennettävä (hylätty).
Opintojakson arviointikriteerit: edistynyt osaaja (2.-3. opintovuosi taulukon määritelmän mukaan).

Lisätiedot

MIkä on HB -henkilökohtainen budjetointi?
Henkilökohtainen budjetti on rahasumma, jonka ihminen voi käyttää omaehtoisesti tarpeitaan vastaavaan tukeen ja palveluihin sovittujen reunaehtojen mukaan. Tavoitteet ja reunaehdot perustuvat asiakkaan tarpeiden arviointiin ja kirjataan yksilölliseen asiakassuunnitelmaan. Taustalla on sote-lainsäädäntö, jonka perusteella henkilöllä on oikeus saada tukea ja palveluja.

Henkilökohtainen budjetointi -toimintamalli edistää asiakaslähtöistä ja osallistavaa työskentelykulttuuria. Toiminta vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja valinnanvapautta ja tukee asiakkaan oman elämänpolun, osallisuuden ja sosiaalisen kansalaisuuden rakentumista.