Elämänkulun tukeminen sosiaalipedagogisessa työssä (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DL79-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
16.03.2020 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kevin Collet
- Katriina Rantala-Nenonen
- Seija Mäenpää
- Eveliina Korpela
- Minna Kalajoki
- Satu Hakanen
- Liisa Jaakkonen
- hyvinvointi sosiaaliala
- Jouni Piekkari
Ryhmät
-
SXH19S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa jäsentää erilaisia kulttuureita, elämäntapoja ja elämänkulkuja sekä arvioida niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä. Opiskelija ymmärtää elämänkulun tukemisessa käytettävien erilaisten pedagogisten menetelmien merkityksen ja osaa käyttää niitä sosiaalipedagogisessa työssä. Hän osaa muodostaa toiminnalle ikävaiheen, elämäntavan ja elämäntilanteen huomioivia tavoitteita. Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Opiskelijalla on realistinen käsitys englannin kielen kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2. Opiskelijan suullinen ilmaisu on luontevaa ja sujuvaa ja hän osaa ottaa huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen. Kirjallinen ilmaisu on selkeää ja jäsentynyttä ja sanasto monipuolista.
Sisältö
Kulttuuri, elämäntapa, elämänkulku, kulttuuriset ristiriidat. Vuorovaikutuksen haasteet, selkokielinen kommunikaatio. Yhdenvertaisuuden edistäminen, yhdenvertaisuuslaki ja kotouttamislaki. Eri asiakasryhmille soveltuvia pedagogisia menetelmiä: liikuntakasvatus, kuvataidekasvatus, musiikkikasvatus sekä sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus. Menetelmien perusteet ja yhteydet sosiaalipedagogiseen työhön. Englanninkieliset ammattialan keskeiset käsitteet, termit ja vuorovaikutustilanteet sosionomin työssä. Opiskelu, työympäristö ja työtehtävät englannin kielellä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.
Aika ja paikka
Opetus toteutetaan intensiivisesti aikavälillä 14.4.-20.5.2020.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, työpajat, projekti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen projekti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Kansainvälisyys
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op eli 270 tuntia.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Ks. opetussuunnitelman liite: http://opinto-opas-ops.metropolia.fi/index.php/fi/88094/fi/70322/SXH18S1/1998/year/2018
Opettaja tarkentaa opintojakson arvioinnin opintojakson alussa.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu
1. Luennoista - perustietous erilaisia kulttuureista, elämäntavoista ja elämänkulusta sekä niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä
2. workshopeista - erilaisia menetelmänäkökulmia ihmisen elämänkulun tukemiseen
3. projektitehtävästä, jossa sovelletaan luentojen ja workshopien sisältöjä
4. englannin opetuksesta
5. itsenäisestä työskentelystä
Elämänkulku ja moninaisuus
Kirjallisuus, kuvataide, musiikki ja liikunta elämänkulun tukena.
Työelämän englanti.
Projekti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältää 3 op englannin kielen opintoja.
Opintojakso on tarkoitettu sosiaaliohjauksen polun valinneille.
Opettajat:
Satu Hakanen / vastuuopettaja
Katriina Rantala-Nenonen / sos.ped. luennot
Seija Mäenpää / kuvataide
Eveliina Korpela / Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus
Musiikki: Resonaari
Kevin Collet / liikunta
Englanti: Liisa Jaakkonen
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajilla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetukseen osallistuminen vähintään 80%, oppimistehtävien ja projektin hyväksytty suorittaminen.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 3 op. englannin kielen opintoja.