Siirry suoraan sisältöön

Elämänkulun tukeminen sosiaalipedagogisessa työssä (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DL79-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

16.03.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kevin Collet
  • Katriina Rantala-Nenonen
  • Seija Mäenpää
  • Eveliina Korpela
  • Minna Kalajoki
  • Satu Hakanen
  • Liisa Jaakkonen
  • hyvinvointi sosiaaliala
  • Jouni Piekkari

Ryhmät

  • SXH19S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa jäsentää erilaisia kulttuureita, elämäntapoja ja elämänkulkuja sekä arvioida niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä. Opiskelija ymmärtää elämänkulun tukemisessa käytettävien erilaisten pedagogisten menetelmien merkityksen ja osaa käyttää niitä sosiaalipedagogisessa työssä. Hän osaa muodostaa toiminnalle ikävaiheen, elämäntavan ja elämäntilanteen huomioivia tavoitteita. Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Opiskelijalla on realistinen käsitys englannin kielen kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2. Opiskelijan suullinen ilmaisu on luontevaa ja sujuvaa ja hän osaa ottaa huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen. Kirjallinen ilmaisu on selkeää ja jäsentynyttä ja sanasto monipuolista.

Sisältö

Kulttuuri, elämäntapa, elämänkulku, kulttuuriset ristiriidat. Vuorovaikutuksen haasteet, selkokielinen kommunikaatio. Yhdenvertaisuuden edistäminen, yhdenvertaisuuslaki ja kotouttamislaki. Eri asiakasryhmille soveltuvia pedagogisia menetelmiä: liikuntakasvatus, kuvataidekasvatus, musiikkikasvatus sekä sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus. Menetelmien perusteet ja yhteydet sosiaalipedagogiseen työhön. Englanninkieliset ammattialan keskeiset käsitteet, termit ja vuorovaikutustilanteet sosionomin työssä. Opiskelu, työympäristö ja työtehtävät englannin kielellä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Aika ja paikka

Opetus toteutetaan intensiivisesti aikavälillä 14.4.-20.5.2020.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, työpajat, projekti.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen projekti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Kansainvälisyys

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op eli 270 tuntia.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Ks. opetussuunnitelman liite: http://opinto-opas-ops.metropolia.fi/index.php/fi/88094/fi/70322/SXH18S1/1998/year/2018
Opettaja tarkentaa opintojakson arvioinnin opintojakson alussa.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu
1. Luennoista - perustietous erilaisia kulttuureista, elämäntavoista ja elämänkulusta sekä niiden merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen elämässä
2. workshopeista - erilaisia menetelmänäkökulmia ihmisen elämänkulun tukemiseen
3. projektitehtävästä, jossa sovelletaan luentojen ja workshopien sisältöjä
4. englannin opetuksesta
5. itsenäisestä työskentelystä

Elämänkulku ja moninaisuus
Kirjallisuus, kuvataide, musiikki ja liikunta elämänkulun tukena.
Työelämän englanti.
Projekti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sisältää 3 op englannin kielen opintoja.
Opintojakso on tarkoitettu sosiaaliohjauksen polun valinneille.

Opettajat:
Satu Hakanen / vastuuopettaja
Katriina Rantala-Nenonen / sos.ped. luennot
Seija Mäenpää / kuvataide
Eveliina Korpela / Sanallinen ilmaisu ja kirjallisuus
Musiikki: Resonaari
Kevin Collet / liikunta
Englanti: Liisa Jaakkonen

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajilla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetukseen osallistuminen vähintään 80%, oppimistehtävien ja projektin hyväksytty suorittaminen.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää 3 op. englannin kielen opintoja.