Siirry suoraan sisältöön

Optometrian kliiniset menetelmät - syventävät opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DC71-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

07.01.2020 - 15.03.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Optometrian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pia Mäkelä
  • Optometria Virtuaali
  • Johanna Valtanen
  • Satu Autio

Vastuuopettaja

Satu Autio

Ryhmät

  • SXE17K1
    Optometrian tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Suoritettuaan opintojakson opiskelija osaa:
-kirjata potilasrekisteriin tiedot pysyvästi, oikein ja selkeästi, sekä tulkita ja hyödyntää olemassa olevia potilastietoja.
-toimia tapauksissa, jossa asiakas ei ole tottunut laseihinsa (esim monitehot).
-tietää, kuinka tropia- ja inkomitantti-tapaukset arvioidaan ja hoidetaan.
-sovittaa erikoislinssit ja osaa kertoa pääperiaatteet ortokeratologialinssisovituksesta. Hän osaa kuvata lasten piilolasisoviteukseen liittyvät erityispiirteet.
-neuvoa ja kertoa refraktiivisen kirurgian vaihtoehdoista. Hän tunnistaa kontraindikaatiot refraktiiviselle kirurgialle. Hän tietää, miten tehdään pre-operatiivinen arviointi, sekä leikkauksen jälkeinen jälkitarkastus ja seuranta.

Opiskelijalle muotoutuu käsitys lapsen normaalista kokonaisvaltaisesta kehityksestä. Opiskelija osaa kuvata erityisten oppimisvaikeuksien ominaispiirteet ja ilmenemisen lapsen arjessa. Hän osaa kuvata tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen häiriöiden yleiset piirteet ja tietää, miten huomioida ne näöntutkimuksessa. Opiskelija tiedostaa optometristin roolin lapsen kehityksen tukemisessa ja tietää moniammatillisen yhteistyön mahdollisuudet.

Opiskelija osaa kertoa, kuinka hoitaa tapauksia, joissa lapsilla jo on tai on riski kehittyä epänormaali binokulaarinen näkö. Opiskelija osaa esittää ymmärryksensä lasten näön arviointitekniikoista. Opiskelija osaa arvioida lasten näön käyttäen siihen soveltuvia tekniikoita.

Sisältö

-Yleistä optometriasta: potilastietojen kirjaaminen (KANTA)
-Linssiteknologia: moniteholinssien erityistapaukset: anisometria, prismat, tottumisongelmat.
-Piilolasisovitukset: erikoislinssisovitukset keratokonuksessa, epäsäännöllisissä sarveiskalvoissa, sarveiskalvosiirteissä ja refraktiivisen kirurgian jälkeen, ortokeratologiasovituksen vaiheet.
-Silmien yhteisnäkö: tropiat, inkomitanttitapaukset, nystagmus.
-Lasten optometria: normaali motorinen, kielellinen ja sosiaalinen kehitys ennen kouluikää. Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen vaikeudet. ADHD ja ADD ja yhteys näkemiseen. Oppilashuolto lapsen oppimisen tukemisessa. Kommunikaatio, näöntarkkuuden arviointi ja refraktio, silmälasi ja piilolasisovitukset, binokulaarisen näön ja silmien epänormaalit tilat.
-Refraktiivinen kirurgia: Kontraindikaatiot leikkaukselle: silmään liittyvät ja yleisterveys, Preoperatiivinen arviointi, Potilasohjaus, Varotoimet: ektasia, sarveiskalvon dystrofiat, keratiitti, Leikkausvaihtoehtojen peruserot, Postoperatiivinen arviointi: seuranta-aikataulu, tyypilliset oireet, näön arviointi, silmän tutkiminen, tyypilliset oireet heti leikkauksen jälkeen.

Oppimateriaalit

Optometry Today:n artikkelit refraktiivisesta kirurgiasta: Laser Eye Surgery: Back to the Future (Nadia Chaudhry, Alex Hamilton and Arun Brahma), Shared care in refractive surgery – Part 1-3 (Michelle Hanratty), Postoperative Cataract Guidence (Stanley Keys)
KANTA-luennot NÄE ry:n luentosarjassa
A Guide to Scleral Lens Fitting 2010: Eef van der Worp, College of Optometry, Pacific University
Clinical Orthoptics: Fiona J. Rowe 2012.
Silmätautien käsikirja 2018: Kappaleet Karsastus (Laura Lindberg), Lasten silmäsairaudet (Päivi Lindahl ja Kari Krootila) ja Taittovirhekirurgia (Jukka Moilanen)
Optometry Today artikkeli The needs of patients with learning disabilities.
Muu materiaali osoitetaan luentojen aluksi

Opetusmenetelmät

Luennot: 30h
Harjoitukset: 16h
Asiakastutkimukset klinikalla

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti (voi tehdä kotona) 14.2. klo 9.00-11.00, 1. uusinta 21.2. klo 9.00-11.00, 2. uusinta 29.2. klo 9.00-11.00.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi sisältää noin 30 tuntia luentoja ja 16 tuntia harjoituksia, sekä 2 tunnin tentin.

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
.
Sisältö tarkemmin:
Yleinen optometria: potilastietojen kirjaaminen ja käyttö (KANTA), laillinen, ammatillinen ja eettinen toiminta laillistettuna optometristinä
Klinikka: värinäön arviointi ammattia varten
Silmälasiteknologia: erityiset moniteholinssitapaukset, kuten anisometropia, prisma-korjaukset, tottumisongelmat.
Piilolasisovitukset: Erikoismuotoillut linssit ja niiden sovitukset: keratoconus, epäsäännöllisissä sarveiskalvoissa, keratoplastiassa ja refraktiivisen kirurgian jälkitiloissa, sisältää neljännesmuotoilut, oblaatti geometrian (reverse curves) ja tilaamisen, sovitus ortokeratologiassa.
Silmien yhteisnäkö:
Inkomitantti karsastus: etiologia, patofysiologia, kliininen luonne, arviointi ja hoito
Tropiat: Hessin kartta, Parks–Bielschowskyn ja 3-step testin käyttö.
Nystagmus: etiologia, patofysiologia, kliininen luonne, arviointi ja hoito sisältäen löydökset, subjektiivisen ja objektiivisen arvioinnin.
Oireyhtymät: Marcus Gunn ilmiö (Jaw Winking), Moebius syndrooma, Duane syndrooma, Brown syndrooma
Mikrotropiat: määritelmä, yleisyys, luonne, tutkiminen ja hoito
Pediatrinen optometria: Lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan oppimisen vaikeudet, ADHD ja ADD ja yhteys näkemiseen. Kliiniset testit lapsen kehityksen arvioinnissa ja sisältäen visuaalis-motoorisen integraation, intersensorisen integration ja bilateraalisen integraation and lateralisaation. Kommunikointi lasten kanssa. Testit, joilla diagnosoidaan näköongelmia, jotka voivat olla yhteydessä normaalikehityksen poikkeavuuksiin, kuten mentaalinen, sensorinen ja neuromuskulaariset ja motooriset taidot, sosiaalinen käyttäytyminen, kielelliset taidot, monivammaisuus, erityiset oppimisvaikeudet. Optometristin ja muiden ammattilaisten rooli seulonnassa, arvioinnissa ja hoidossa.
Refraktio ja binokulaarisen näön tutkimus vauvaikäisillä ja lapsilla ennen kouluikää: anamnesis, peittokoe, skiaskopia, Hirsberg, Brücner, 20 prd-testi. Visaalisen attention ja tarkkuuden testaaminen; testit, niiden käyttö ja hyödyntäminen, sisältäen pakkovalintatestit, Lea symboolit, juovastomailatesti, ja stereotesti Lang. Silmälasien valinta lapselle ja vauvaikäisten ja lasten piilolasisovitukset.
Refraktiivinen kirurgia:
Kontraindikaatiot leikkaukselle: silmään liittyvät ja yleisterveys, Preoperatiivinen arviointi sisältäen tomografian, Potilasohjaus, Varotoimet: ektasia, sarveiskalvon dystrofiat, keratiitti, Leikkausvaihtoehtojen peruserot, Postoperatiivinen arviointi: seuranta-aikataulu, tyypilliset oireet, näön arviointi, silmän tutkiminen, tyypilliset oireet heti leikkauksen jälkeen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- noudattaa turvallisuusohjeita
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- toimia turvallisesti
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- toimia turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus
Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Hylätty suoritus
Opiskelija:
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- kehittymätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei tunne ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan liittyviä ohjeita
- vetäytyy yhteistyöstä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus: 100% läsnäolo ja tehtävät tehtynä hyväksyttävästi. Lisäksi päästäkseen läpi opiskelijan on saatava 60% tentin pisteistä. Monivalintatentti muodostaa 100% lopullisesta arvosanasta.