Siirry suoraan sisältöön

Harjoitteluun tutustuminen ja työelämän ruotsi (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DA97-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

07.01.2020 - 24.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • roo.sv

Koulutus

  • Osteopatian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kaisa Hartikainen
  • Eeva Tawast
  • Mirka Peththahandi
  • Gunilla Blom

Vastuuopettaja

Kaisa Hartikainen

Ryhmät

  • SXF18S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää osteopaattisen kliinisen prosessin kokonaisuuden. Opiskelija observoi osteopaatin sekä opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä pienryhmissä. Opiskelija suorittaa Positian vastaanottotoiminnan tehtäviä. Opiskelija verkostoituu ja tutustuu ammattiinsa työelämäyhteistyössä. Opiskelija osoittaa kykyä tiimityöskentelyyn kliinisessä ympäristössä ja arvioi omaa kehittymistään.
Psykologian perusteet ja terapeuttiset perusvalmiudet 1 op
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa määritellä psyykkisiä ilmiöitä ja ottaa huomioon terapeuttisen työskentelytavan perusperiaatteita. Hän tunnistaa oman persoonansa vaikutuksen vuorovaikutustilanteissa. Hän kykenee motivoivaan haastatteluun ja vuorovaikutukseen. Opiskelija kykenee eettiseen pohdintaan asiakastilanteissa. Hän oppii tunnistamaan oman ammattitaitonsa ja jaksamisensa rajat.
Ruotsi 3 op
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaan hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti.
Opintojen aikana opiskelijalle syntyy myönteinen ja realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kyky ja motivaatio kehittää kieli- ja viestintätaitojaan.

Sisältö

Positia opetusyksikkön toimintaan tutustuminen. Vanhemman osteopaattiopiskelijan toiminnan observointi. Osteopaatin suorittaman asiakastilanteen seuraaminen. Tutustumiskäynti asiakkaana. Vaitiolovelvollisuus, eettisyys, kollegiaalisuus, tietosuoja, käyttäytymissäännöt ja hygienia. Kokemusten ja oppimisen arviointi ja reflektio oppimispäiväkirjan avulla.
Psykologian perusteet ja terapeuttiset perusvalmiudet 1 op
Oma persoona auttamistyössä. Motivoiva haastattelu sekä vuorovaikutus. Psyykkiset ilmiöt, perusperiaatteet, eettiset kysymykset ja oma jaksaminen terapeuttisessa vuorovaikutuksessa.
Ruotsi 3 op
Sisältöinä on seuraaviin aihekokonaisuuksiin liittyviä, kullekin opiskelualalle olennaisia suullisia ja kirjallisia harjoituksia:
- Kieli- ja viestintätaidon itsearvionti ja oppimisstrategioiden kehittäminen
- Koulutus ja ura
- Alan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet
- Ammattialan tekstit ja ammattiterminologian kartuttaminen ja aktivoiminen
- Ammattialan keskeiset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä
Yksityiskohtaisempi sisältö on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Aika ja paikka

Ruotsin lähiopetus toteutuu ensimmäisessä periodissa.

Oppimateriaalit

Suomalaisen terveydenhuollon lainsäädäntö, CEN-standardi, kollegiaalisuus, Oppimisympäristössä toteutuvan harjoittelun ohjeet ja käytänteet
Ruotsi: opettajan materiaali saatavilla työtilassa pdf:nä ennen kurssin alkua

Psykologian perusteiden ja terapeuttisten perusvalmiuksien osalta kirjallisuustiedot tarkentuvat Oma-työtilassa ennen opintojakson alkua ja esitellään myös ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Opetusmenetelmät

aktivoiva luento
oppimistehtävät
tutustuminen oppimisympäristön toimintaan: osteopaatin, fysioterapeutin ja jalkaterapeutin työhön
pienryhmätoiminta

Psykologian perusteiden ja terapeuttisten perusvalmiuksien osalta aktivoivat luennot, kirjallisuuteen perehtyminen, terapeuttisten taitojen simulaatioharjoitus, reflektoiva kirjoittaminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ruotsi: suullinen esitelmä ja kirjallinen tentti aivan kurssin lopussa, tentin voin uusia kaksi kertaa

Psykologian perusteiden ja terapeuttisten perusvalmiuksien osalta kirjallinen reflektoiva oppimistehtävä, hylättyyn tehtävään on tehtävä opettajan pyytämät täydennykset kuukauden sisällä.

Harjoitteluun tutustuminen: Ennakkotehtävä tunneille ja aktiivinen osallistuminen yhteistoiminnallisiin menetelmiin, oppimispäiväkirjan palautus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op x 27h= 135h opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä
Osteopatia-observointi Positiassa 3 x 4h,
Toimisto-observointi ja perehtyminen toimistokäytänteisiin 2 h
Tutustuminen jalkaterapeutin ja fysioterapeutin työhön 2h
Kurssin tehtävät ja materiaali tarkentuvat kurssin aloituksessa.
Harjoitteluun tutustumiseen liittyy kirjoitustehtävä tuntien ulkopuolella
Ruotsi: opetuskieli ruotsi, arvointi asteikossa 1-5

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:
• selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
• osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
• hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa.
• käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
• ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:
• selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy.
• osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa.
• osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää.
• ääntää ymmärrettävästi. Lauserytmin katkot eivät haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:
• selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa.
• osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla.
• osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin.
• käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Ääntämys on selkeää, lauserytmi luonteva.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:
• selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
• osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
• hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa.
• käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
• ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät
Aktiivinen läsnäolo
Tentti
Harjoitteluun tutustuminen: oppimispäiväkirja, arviointi hyväksytty/hylätty

Psykologian perusteiden ja terapeuttisten perusvalmiuksien 1op osalta aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä kirjallisella reflektoivalla oppimistehtävällä osoitettu osaaminen, 100%


Ruotsi: jatkuva arviointi, oppimistehtäviä, suullinen tehtävä, kirjallinen tentti

Esitietovaatimukset

Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana.
Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.1.