Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttinen harjoittelu ja toimintakykyä tukeva ohjaaminen. Fysioterapiaharjoittelu 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CY79-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

19.10.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Ulla Härkönen
  • Sirpa Ahola
  • Hanna Rantavuori
  • Sanna Garam
  • Leena Piironen
  • Titta Komssi

Ryhmät

  • SXB20K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tietää hoito- ja terapiatyön fyysiset kuormitustekijät. Opiskelija tietää ergonomisten periaatteiden merkityksen tuki- ja liikuntaelin ongelmien ennaltaehkäisyssä ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan. Opiskelija osaa suunnitella ja ohjata asiakkaan toimintakykyä tukevan turvallisen avustamisen ja siirtymisen.
Opiskelija kykenee arvioimaan apuvälineiden tarvetta ja valitsemaan tavallisimpien liikkumisen ja päivittäisten toimintojen apuvälineet yksilöllisen tarpeen mukaan, sekä ohjaamaan apuvälineen käytössä.
Työelämäharjoittelun tavoitteena on, että opiskelijan keskeiset ammatilliset valmiudet kehittyvät ja syvenevät systemaattisesti opiskelun edetessä. Opiskelijan osaamisen kehittymisen myötä hänen etenemismahdollisuutensa yksilöllisempien valintojen ja suunnitelmien mukaan lisääntyvät.

Sisältö

Asiakkaan liikkumisen avustaminen ja siirtymisen ohjaus. Apuvälinetarpeen arviointiprosessi, apuvälineen valinta ja apuvälineen hankinnan eri vaiheet
Opiskelijan ammattitaitoa edistävä työelämäharjoittelu toteutuu aidoissa oppimisympäristöissä ja tiiviinä yhteistyönä opiskelijan, koulutusohjelman ja työelämän toimijoiden kanssa. Opiskelijan
työelämäharjoittelu on aina tavoitteellista, ohjattua ja arvioitua toimintaa. Työelämäharjoittelu voi toteutua sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän eri alueilla mm. sairaaloissa ja terveyskeskuksissa, tutkimus- ja hoitolaitoksissa, kuntoutuslaitoksissa ja kylpylöissä, työterveyshuollossa, kansanterveys-, liikunta- ja
vammaisjärjestöissä, sosiaalitoimen alueella vanhain- ja päiväkodeissa tai koulu- ja liikuntatoimessa.
Terveysliikunnan suunnittelun, ohjauksen ja neuvonnan perusteet, liikuntaneuvonta muutosvaihemallin mukaan.

Oppimateriaalit

Terveyskylä - Kuntoutumistalo - apuvälineet https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo/ammattilaisille/apuv%C3%A4lineet

Työterveyslaitoksen www-sivut: Potilaan siirtymisen ergonominen avustaminen (opetusmateriaali 1-6 ja videoleikkeet 1-13) https://www.ttl.fi/tyoymparisto/ergonomian-tietopankki/potilaan-hoitaminen/potilassiirrot/potilaan-siirtymisen-ergonominen-avustaminen/

Kinestetiikka yhdistyksen www-sivuilla olevat videot https://www.kinestetiikka.fi/videot/

Papunet - Selkeää ja saavutettavaa viestintää. Kohdaten - opas vuorovaikutukseen muistisairaan ihmisen kanssa https://papunet.net/sites/papunet.net/files/materiaalia/Julkaisut/Kohdaten%20NETTI.pdf

Opetusmenetelmät

Fysioterapiaharjoittelu.
Ohjausosaamisen näytöt.
Työpaja opetus liikkumisen ja siirtymisen avustaminen ja oheislukumateriaali.

Kansainvälisyys

Kansainvälinen yhteistyö Skype-project nimetyn kv-kumppanin kanssa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laajaalaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti
omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja
toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.