Siirry suoraan sisältöön

Terapeuttisen harjoittelun soveltaminen ja soveltava liikunta. (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CX98-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

21.08.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Vanha viertotie 23

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Ulla Härkönen
  • Sirpa Ahola
  • Kevin Collet
  • Sanna Garam
  • Krista Lehtonen

Vastuuopettaja

Sanna Garam

Ryhmät

  • SXB18S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää terapiatilanteessa erilaisia ohjaus- ja palautteenantotapoja monipuolisesti ja yksilön tarpeet huomioiden. Opiskelija osaa soveltaa terapeuttista harjoittelua kuormitusfysiologian,
biomekaniikan ja motorisen oppimisen periaatteita noudattaen.
Opiskelija tuntee soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen ja tavoitteet erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon näkökulmasta. Opiskelija osaa edistää ja tukea asiakkaan osallistumista ja liikuntakäyttäytymistä eri ympäristöissä ja yhdistää terveysliikunnan näkökulmaa sekä psykomotorista lähestymistapaa suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja ammattihenkilöiden kanssa.Opiskelija osaa edistää ja tukea asiakkaan osallistumista ja liikuntakäyttäytymistä eri ympäristöissä sekä yhdistää terveysliikunnan näkökulmaa erityisryhmien liikunnan suunnitellussa, ohjauksessa ja arvioinnissa. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja ja – lajeja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille.

Sisältö

Terapeuttisen harjoittelun soveltaminen
Asiakkaan ohjaus terapeuttisessa harjoittelussa
Soveltavan liikunnan käsite, merkitys, tavoitteet ja organisaatiot
Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa
Liikunnan merkitys, tavoitteet, suunnittelun ja toteuttamisen erityispiirteet ja tarpeet sekä käytännön ohjausharjoituksia ikääntyneille ja lapsille
Ryhmäliikunnan ohjauksen perusteet
Liikuntamuotojen ja -lajien sovellukset eri ikäisille
Moniammatillinen yhteistyö ja verkostot soveltavassa liikunnassa
Liikunnan merkitys, tavoitteet, suunnittelun ja toteuttamisen erityispiirteet ja – tarpeet
tuki- ja liikuntaelinsairauksissa sekä käytännön ohjausharjoituksia tules-asiakkaille

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laajaalaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti
omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja
toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.