Siirry suoraan sisältöön

Toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat fysioterapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CX94-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

21.10.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Vanha viertotie 23

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Irma Gerstenmaier
  • Titta Komssi

Vastuuopettaja

Irma Gerstenmaier

Ryhmät

  • SXB19S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa yhdistää eri tieteenalojen näkökulmia arvioinnin lähtökohtana ja tietää, että kokonaisvaltaiseen toimintakyvyn viitekehykseen kuuluu mm. ihmisen yksilöllisen tilanteen, voimavarojen ja ympäristön arviointi. Opiskelija osaa soveltaa erilaisia asiakaslähtöisiä
lähestymistapoja arvioidessaan ihmisen toimintakykyä. Opiskelija tunnistaa yhdessä asiakkaan kanssa hänelle merkityksellisiä toimintakyvyn mahdollisuuksia ja haasteita. Opiskelija tietää yleisimmät toimintakyvyn osa-alueiden arvioinnin menetelmät.
Opiskelija tunnistaa ihmisen toimintakykyä ja osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja osaa soveltaa osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa sekä
monialaisessa työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää, miten apuvälineet edistävät ihmisen toimintamahdollisuuksia, terveyttä ja omatoimisuutta. Opiskelija kykenee arvioimaan apuvälineiden tarvetta.

Sisältö

Toimintakyvyn arvioinnin viitekehykset, teoriat ja niiden soveltaminen fysioterapiaan
Toimintakyvyn eri osa-alueiden arvioinnin menetelmät
Toimintakykyä ja osallistumista edistävä ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja suositukset.
Ympäristön saavutettavuuden arviointi ja kehittäminen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
Apuvälinepalvelun lähtökohtiin perehtyminen
Ihmisen rakenteen ja toiminnan tutkiminen ja arviointi

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden mukaisesti ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laajaalaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti
omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja
toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden mukaisesti ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.