Ikääntyneen suun terveys toimintakyvyn edistäjänä -projekti (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CU06-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.04.2020 - 17.05.2020
Ajoitus
01.04.2020 - 18.10.2020
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Saila Pakarinen
- Anna Sundblom
- Tuula Mikkola
- Saija Pitkäniemi
Vastuuopettaja
Saila Pakarinen
Ryhmät
-
SXP18K2ASuun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija
- organisoi ja toteuttaa ikääntyneen suun hoidon yhdessä ikääntyneen, hänen perheensä ja hoitohenkilöstön kanssa
- analysoi potilaan yleissairauksien ja suun terveyden yhteyttä
- kehittää ikääntyneiden päivittäistä suunhoitoa kulttuuritietoisena läheisten ja hoitohenkilöstön kanssa - toimii yhteistyössä proteettisen suun terveydenhoitotyön tiimissä
Sisältö
Kulttuuritietoinen ikääntyneen ihmisen suunhoito kotona ja laitoksissa
Ikääntyneen suun terveys ja yleisterveys elämänlaadun osatekijänä
Nielemisterapia
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden ohjaus ja koulutus ikääntyneen ihmisen suun terveydenhoidossa
Gerontologia ja geriatria
Aikuisten ja ikääntyneiden suun terveyden edistäminen Suunhoidon opetusklinikalla Proteettinen suun terveydenhoitotyö
Aika ja paikka
Verkko-opetus ja opiskelu kevät 2020
Vanhustenhuollonharjoittelu ja työelämäharjoittelu HyMy-kylässä syksy 2020
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kelo,S.ym. (toim.) 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki.
Moodle-työtilassa olevat materiaalit
Opettajien osoittama materiaali ja kirjallisuus
Itsenäinen tiedonhaku (ajankohtainen tutkimustieto
Opetusmenetelmät
Verkko-opetus ja opiskelu
Laboraatiot
Simulaatioharjoitukset
Suunhoidon työelämäharjoittelu Vanhustenhuollossa
Itsearviointi ja osaamisen reflektio
Oppimistehtävät
Tiimityön harjoittelu HUS suusairauksien opetus-ja hoitoyksikössä (Mannerheimintie 172)
Kliininen suunhoidon harjoittelu Metropolian hyvinvointi- ja terveyskylässä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu työelämässä vanhustenhuollon yksiköissä (voi suorittaa vasta teoriaopetuksen jälkeen).
Suunhoidon kliininen harjoittelu Metropolian Hyvinvointi- ja terveyskylässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
Työelämäharjoittelun voi hyväksilukea kv-vaihdossa tehdyllä kliinisellä työelämäharjoittelulla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vanhustenhuollon harjoittelun voi suorittaa monialaisena harjoitteluna ks. suun terveydenhuollon työtilan kautta tullut hakumainos monialaisesta harjoittelusta, mikäli se soveltuu opiskelijan opintopolkuun.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
yht. 10 op = 270 tuntia
Gerontologian luennot+ itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Gerodontologian luennot+itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Protetiikan luennot, laboraatiot+simulaatiot, tehtävät 1 op = 27h (4h toteutuu jo 12.5.)
Vanhustenhuollon harjoittelun osuus (sisältää loppuseminaarin) +itsenäinen opiskelu 3op = 81h
Suunhoidon kliininen työelämäharjoittelu Hyvinvointi- ja terveyskylässä, sisältää oppimisen reflektiokirjoitelman 4 op = 108h
Sisällön jaksotus
1. vaihe: Teoriaopinnot: Protetiikka, gerontologia sekä gerodontologia.
Itsenäisen opiskelun avulla perehtyminen aiheeseen sekä asiantuntijaluennot.
2. vaihe: Työelämäharjoittelu: vanhustenhuollon yksiköissä +itsenäiset kirjalliset tehtävät
3. vaihe: Vanhustenhuollon harjoittelun reflektioseminaari
Tiimityönharjoittelu HUS.
Suunhoidon kliininen työelämäharjoittelu Hyvinvointi- ja terveyskylässä
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiotunnille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Kliinisen työelämäharjoittelun arviointikriteerit, harjoittelupaikkaan ja sen hankintaan liittyvä ohjeistus projektin orientaatiossa.
Maksuttoman vanhustenhuollon harjoittelupaikan hankinta on mahdollista myös itsenäisesti.
AHOT prosessi käynnistettävä jo toteutukselle ilmoittautuessa.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset orientaatiotunnilla.
Aikaisemmat kliiniset opintojaksot sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt oltava hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelujaksoja.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kaikkiin opintojakson osiin.
Suunhoidon kliininen työelämäharjoittelu Metropolian Hyvinvointi- ja terveyskylässä sisältää opiskelijoiden itsearvioinnin ja reflektoinnin. Opiskelijat lähettävät suunhoidon kliinisen työelämäharjoittelu lopuksi tiivistelmäkaavakkeen opintojakson vastuuopettajalle sähköisesti.
Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan ja poissaolojen korvaamisesta.
Opintojen nopeuttaminen edellyttää aikaisemmista opintojaksoista arvosanaa H3.
Suunhoidon kliininen työelämäharjoittelu Metropolian Hyvinvointi- ja terveyskylässä opetusasiakastyö toteutetaan itsenäisesti ilman paria.
Projektin teoreettinen viitekehys on perhehoitotyö/yhteisöllinen terveyden edistäminen.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdentuu:
A) Kliiniseen työelämäharjoitteluun Metropolian Hyvinvointi- ja terveyskylässä+ohjattu oppimispäiväkirja (0-5)
B) Vanhustenhuollon harjoittelu + itsenäinen kirjallinen tehtävä (HYLÄTTY-HYVÄKSYTTY)
C) Aktiivinen osallistuminen opetukseen, protetiikan laboraatiot ja simulaatiot