Siirry suoraan sisältöön

Suun omahoidosta kliiniseen suunhoitoon -projekti (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CU01-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 31.08.2019

Ajoitus

21.10.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Mannerheimintie 172

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Helena Stedt
  • Hannele Tiira
  • Merja Ojala
  • Riikka Jokimäki
  • Anna Sundblom
  • Kari Salmi

Vastuuopettaja

Anna Sundblom

Ryhmät

  • SXP19S1
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa terveen suun tunnuspiirteet sekä tietää hampaiston nimitykset ja numeroinnit
- analysoi teoreettisesti ja käytännöllisesti fyysistä, sosiaalista ja symbolista suunhoitoympäristöä
- ohjaa potilasta suun omahoidossa
- käyttää suusairauksien ehkäisyn menetelmiä
- tuntee suun terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön
- osaa selittää karieksen etiologian, epidemiologian ja synnyn
- tunnistaa kariologisessa hoitotyössä käytettävät instrumentit, välineet ja tarveaineet
- tekee havaintoja potilaan suun terveydestä ja dokumentoi potilaan hoitotiedot

Sisältö

Terveen suun tunnuspiirteet, hampaiston nimitykset ja numerointi
Morfologia
Biotieteellinen tieto suun terveydenhoitotyössä: Kemia, mikrobiologia ja immunologia
Suun omahoidon ja suusairauksien ehkäisyn menetelmät
Fyysinen, sosiaalinen ja symbolinen suunhoitoympäristö (klinikka)
Karieksen etiologia, epidemiologia ja synty
Kariologiassa käytettävät instrumentit ja välineet
Kliininen suun terveydenhoitotyö simulaatioympäristössä (kariologia)
Suun terveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö
Hoitotietojen dokumentointi ja asiakirjakäytänteet
Aseptiikka ja suun terveydenhoitotyön hygieniakäytänteet

Aika ja paikka

Taitopaja.
Syyslukukausi 2019.

Oppimateriaalit

Opetusmateriaali Moodlessa
Opettajien osoittama materiaali
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50078
Keskeiset lait ja asetukset suun terveydenhuollossa www.finlex.fi www.stm.fi
Valtioneuvoston asetus (388/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskelija terveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta
Sosiaali- ja terveysministeriö.2001:14.Terveys 2015 -kansanterveysohjelma.Helsinki
Terve suu -oppikirja
Fantom-tarvikkeet Taitopajassa

Opetusmenetelmät

Projekti
Aktivoiva luento
Opetussimulaatio
Ryhmäohjaus
Yksilöohjaus
Virtuaaliopetus
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Ohjatut harjoitukset
Tentit ja diagnostiset kokeet

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opetus tapahtuu pääosin taitopajassa ja osittain suunhoidon opetusklinikalla. Mahdollinen yhteistyö Stadin ammattiopiston kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan projektin alussa.
Tentit: kariologia, morfologia sekä mikrobiologia ja immunologia.
Taitopaja: arvointikeskustelu ja osaamisen näytöt.

Kansainvälisyys

Yhteistyöprojekti Artevelde Hogeschoolin kanssa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op

Sisällön jaksotus

OSA 1 Suun omahoito, karieksen hallinta, omahoidon teoria ja arviointi
OSA 2 Morfologia ja hampaiden nimitykset, numerointi, kehitys ja puhkeaminen
OSA 3 Kariologia, hammaslääketiede
OSA 4 Mikrobiologia ja immunologia
OSA 5 Kariologinen suun terveydenhoitotyö taitopajassa (sisältää aseptiikan ja ergonomisen työskentelyn)
OSA 6 Kemia

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovelvoite teoriaopetuksessa ja taitopajassa.
Taitopajan tunnit alkavat teoriosuudella, jonka jälkeen alkavat harjoitukset. Opetus alkaa 8.30 tai 12.30, jolloin kaikkien on oltava paikalla. Yli 15 minuutin myöhästymisen jälkeen ei pääse enää osallistumaan päivän taitopajaopetukseen.
Mahdollisten poissaolojen osalta opiskelija on velvollinen hankkimaan uupuvat tiedot ja taidot itseohjautuvasti.
Orientoivan projektin sisällön osana: omahoidon teoria ja tehtävä apteekkiprojektissa.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Itsenäisiä oppimistehtäviä
Suun omahoidon morfologian ja kariologisen suun terveydenhoitotyön tentit
Aseptiikan osaamisen näyttö tai oppimistehtävä kliinisessä työskentelyssä
Kariologian tentti, hammaslääketiede
Mikrobiologian ja immunologian tentti
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kaikkiin opintojakson osiin
Projektin hyväksyttyjä osasuorituksia ei voi korottaa
Taitopajan osaamisen näyttö arvioidaan numeraalisesti