Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 3 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CP28-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 30.09.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kevin Collet
- Hannaleena Risku-Kauppila
- Mirka Peththahandi
Vastuuopettaja
Hannaleena Risku-Kauppila
Ryhmät
-
SXF18S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa tutkia selkärangan ja raajojen liikerajoituksia. Opiskelija osaa hoitaa nivelten liikerajoituksia, edistää potilaan asennonhallintaa ja hoitaa pitkittyneitä tuki- ja liikuntaelimistön häiriötiloja. Opiskelija tunnistaa kyseisten tekniikoiden kontraindikaatiot ja osaa selittää tekniikoiden ja harjoitteiden vaikutusmekanismit. Opiskelija osaa soveltaa eri kehonalueisiin kohdistuvia tekniikoita. Opiskelija pystyy arvioimaan hoitosuunnitelmaansa uudelleen ja muuttamaan sitä tilanteen vaatiessa perustellusti. Opiskelija osaa tutkia ja hoitaa purentaelimistöä.
Opiskelija ymmärtää itsehoidon merkityksen terveydelle ja osaa perustella sen osana osteopaattista hoitoa. Opiskelija osaa ohjaus- ja neuvontatyössään hyödyntää ongelmanratkaisun rakennetta ja menetelmiä. Opiskelija osaa hyödyntää verbaalista, visuaalista ja taktiilista ohjaamista. Opiskelija osaa perustella ohjauksensa anatomisesti ja fysiologisesti.
Sisältö
Manipulaatiotekniikat HVLA, MET tekniikat, Artikulaatiotekniikat. BLT tekniikat. Eri kehonosiin kohdistuvat tekniikat. Leukanivelen ja purentalihasten tutkimus ja hoitotekniikat. Soveltavat ja syventävät tekniikat. Kotiharjoitteiden ja ohjaamisen perusteoria. Aktiiviset harjoitteet rankaan ja niveliin.
Kurssi sisältää 4 op harjoittelua.
Oppimateriaalit
Laurie Hartman Handbook of Osteopathic Technique. 1996.
http://www.lauriehartman.co.uk/index.html
Gibbons - Tehan 2016: Manipulation of the spine, thorax and pelvis. 4th edition. Elsevier.
De Stefano 2011: Greenman´s Principles of manual medicine. 4th edition. Lippincott Williams & Wilkins.
Opetusmenetelmät
lähiopetus
oppimistehtävä
Opiskelijan on kerrattava kutakin tuntia ennen alueeseen liittyvä toiminnallinen anatomia.
Poissaolo tunnilta korvataan seuraavalle viikolle, 1 sivu (A4) tiivistelmä edellisen kerran sisällöstä palautetaan tuubin työtilaan ennen seuraavaa kertaa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Käytännön tentti
1. Uusinta
2. uusinta
Terapeuttiset ohjaustaidot:
- opintojakson sisältö tulee tentittäväksi myöhemmin toisen opintojakson yhteydessä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin resurssit: 5 op = 5x27h=135h opiskelijan työtä
Itsenäinen työskentely tarkoittaa, että opiskelija harjoittelee tunnilla käytyjä asioita itsenäisesti sekä tekee yksilö- ja ryhmätöitä
Lisätietoja opiskelijoille
Kirjallinen oppimistehtävä
Etsi tutkimusartikkeli joka liittyy nivelten manipulaatiotekniikoihin ja niiden vaikutuksiin. Tee artikkelin pohjalta referaatti käyttäen raporttimuotoa. 2-3 sivua. Palauta referaatti kurssin tuubin työtilaan/tehtävät.
Hakusana esimerkkejä; manipulation technique, high velocity technique, HVLA, spine manipulation, joint manipulation, Osteopathic Manipulative Treatment (OMT).
Palautuspäivämäärä 30.4.2020 omaan.
Terapeuttiset ohjaustaidot 1 op: suoritukseen sisältyy ennakkotehtävä/t tunneille, aktiivinen läsnäolo ja osallistuminen yhteistoiminnalliseen oppimiseen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
aktiivinen läsnäolo tunneilla (80% oltava läsnä), oppimistehtävät (yksilö ja ryhmä) ja käytännön tentti (60% oikein läpäisyvaatimus),
Esitietovaatimukset
Selän ja rintakehän toiminnallinen anatomia, Liikkuva ihminen, Osteopaattinen tutkiminen ja hoito 1 ja 2