Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00CK24-3050

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

02.12.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Merja Lahdenperä
  • Sari Nyman
  • Anne Nikula

Vastuuopettaja

Sari Nyman

Ryhmät

  • SXQ17S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja eettiset periaatteet
- osaa analysoida väestön terveyskäyttäytymistä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä
- osaa soveltaa ravitsemushoitoa ja -ohjausta kansansairauksien ehkäisyssä ja hoidossa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää näyttöön perustuvia, vaikuttavia terveyden edistämisen menetelmiä
- ymmärtää yhteiskunnallisen päätöksenteon yhteyden ja kansallisten ja kansainvälisten suositusten merkityksen terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä ja osaa nimetä terveyskäyttäytymisen ja terveyspalvelujen seurantamenetelmiä

Sisältö

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, eettiset ja filosofiset periaatteet
Suomalaisen väestön terveyskäyttäytyminen
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio
Ravitsemushoito, ravitsemustilan arviointi ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot osana kokonaishoitoa
Kansalliset ja kansainväliset kansanterveysohjelmat ja suositukset
Rokottaminen
Terveyserojen kaventaminen
Terveyden ja toimintakyvyn sekä terveystottumusten arviointi
Voimavaralähtöinen terveyskeskustelu ja varhainen puuttuminen
Elintapamuutoksen tukeminen, muutosvaihemalli
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Ryhmän ja yhteisön terveyden edistäminen
Terveystulosten ja vaikutusten seurantamenetelmiä

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali Moodle työtilassa

Opetusmenetelmät

Orientaatio 2.12., orientaatiossa läsnäolovelvoite!
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Moodle oppimistehtävät
Moodle ryhmätentti; terveyden edistäminen ja ravitsemus
Moodle portfolio rokotusosaaminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Terveyden edistämisen harjoittelu hoitotyön eri toimintaympäristöissä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti: terveyden edistämisen ja ravitsemuksen sisällöt, kolmen hengen ryhmät. 19.12.2019
Tenttimateriaali on jakson Moodlessa oleva materiaali.
Ryhmätentin arvosanaa ei voi korottaa.
Uusintatentti on aina yksilötentti. Uusintatentit keväällä 2020.
Uusintatentissä Moodle -materiaalit eivät ole käytössä.
Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi ja hyväksytyn opintosuorituksen yksi mahdollisuus uusia opintosuoritus välittömästi seuraavissa uusintatilaisuuksissa. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa, ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 20.10.2018.
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen
osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden
määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen
näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kokonaan suomen kielinen totuetus -3047 (ryhmän SXL17S1 totuetus)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 tuntia = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Terveyden edistäminen 1 op suomeksi
Ravitsemus 1op suomeksi
Rokotusosaaminen 3 op englanniksi!

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiossa läsnäolovelvoite.
Tällä toteutuksella Rokotusosaamisen opinnot tehdään englanniksi Moodlessa. Tämä rokotusosuus on Eduvac hankkeessa kehitetty web kurssi rokotusosamisesta ja se on tehty yhteistyössä neljän muun maan yliopistojen kanssa.
Lisätiedot Moodlessa opintojakson työtilassa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Verkko-oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen. Verkko-oppimistehtävät arvioidaan hyv./ täyd./hyl. Terveyden edistäsen ja ravitsemuksen tehtävät on palautettava ennen ryhmätentin alkua.
Hyväksytty terveyden edistämisen ja ravitsemuksen ryhmätentti, arvioidaan T1 - K5.
Varsinaisessa tentissä yksilötentin mahdollisuutta ei ole.
Hyväksytty rokotusosaamisen portfolio.
Rokotusosaamisen osio tulee olla suoritettuna annettuun päivän mennessä.
Täydennystä vaativat verkko-oppimistehtävät on palautettava viimeistään kaksi viikkoa opettajan antaman palautteen jälkeen.
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen
osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden
määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen
näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.