Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja lapsiperheiden arki suomalaisessa yhteiskunnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BZ93-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 18.10.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Satu Hakanen
  • hyvinvointi sosiaaliala

Ryhmät

  • SXH20K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää lapsuuden ja perheen arjen monimuotoisuuden ja tunnistaa lapsen ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät. Opiskelija tunnistaa lapsuuden ja lapsikäsityksen muuttumisen suomalaisessa yhteiskunnassa. Hän ymmärtää lapsuuden merkityksen osallisuuden tukemisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä.

Sisältö

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin osatekijät. Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio lapsuuden näkökulmasta. Varhaisen tukemisen muodot. Voimavaralähtöinen näkökulma.

Aika ja paikka

OPINTOJAKSON AIKATAULU:
Aikataulu päivittynyt 11.8.2020!

Monimuoto polun opiskelijat osallistuvat orientaatioon, 3.9., 4.9. ja ryhmätenttiin. Myös muiden päivien opetukseen voi osallistua.

21.08.2020 12.45 - 16.00 MPA4009 ORIENTAATIO Lapset ja lapsuus Suomessa, pakollinen läsnäolo

2.9.2020 12.45 - 16.00 MPA4009 luento, Sosiaalinen osallisuus, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio (lasten ja perheiden näkökulma)

3.9.2020 12.45-16.00 MPA6009 luento, Lasten ja perheiden hyvinvoinnin osatekijät

4.9.2020 klo 8.30-11.45 MPA4009 luento, Varhainen tuki, voimavaralähtöisyys ja positiivinen pedagogiikka

17.09.2020 12.45 - 16.00 MPA6009 luento, Erilaiset perheet varhaiskasvatuksessa

23.9.2020 08.30 - 11.45 Kenttätehtävän/oppimistehtävän purku

01.10.2020 08.30 - 11.45 MPA5018 RYHMÄTENTTI

Oppimateriaalit

Tenttimateriaali/Exam material:
Törrönen, Maritta, 2012; Onni on joka päivä : Lapsiperheen arki ja hyvinvointi (or in English
JA
Kalliala, M. 2011. Look at me! Does the adult truly see and respond to the child in Finnish day-care centres? European Early Childhood Education Research Journal, 19(2), 237-253.

Kenttätehtävään liittyvä materiaali ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Kenttätehtävä
HUOM! Tämä on ryhmän SXH20K1 aikataulu. SXH20K2 ryhmän edellytetään osallistuvan tämän aikataulun mukaiseen kurssin orientaatioon, luennolle 4.9. sekä ryhmätenttiin. Myös muille opetuskerroille voi osallistua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

01.10.2020 08.30 - 11.45 MPA5018 RYHMÄTENTTI

Uusintamahdollisuudet ilmoitetaan orientaatiossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x27 h =135 h

Sisällön jaksotus

Luentoja sekä kenttätehtävä, joka tehdään itsenäisesti opintojakson aikana.
Opintojakso päättyy ryhmätenttiin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opetus on suomenkielellä, luentomateriaaleina käytetään myös englantia. Tehtävä ja tentti on mahdollista tehdä englanniksi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kirjatentti (ryhmätentti)
Kenttätehtävä