Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatustyön sisällölliset orientaatiot (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BZ79-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

22.08.2019 - 23.10.2019

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Anna-Riitta Mäkitalo
  • Seija Mäenpää
  • Satu Hakanen
  • Jouni Piekkari

Ryhmät

  • SXH17K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
  • SXH17K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnassaan varhaiskasvatuksen keskeisiä menetelmiä ja sisällöllisiä orientaatioita. Opiskelija tunnistaa lasten kulttuurin ja yhteisön ominaispiirteitä ja käyttää niitä ammatillisessa toiminnassaan. Hän osaa kytkeä lasten toiminnan lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin. Hän osaa arvioida ja kehittää pedagogista ja tavoitteellista toimintaa.

Sisältö

Varhaiskasvatuksen sisällölliset orientaatiot. Esteettinen ja eettinen orientaatio, musiikki, liikunta, kuvataide, kädentaidot, lastenkirjallisuus, draamakasvatus. Luonnontieteellinen ja matemaattinen orientaatio, tutkiminen. Kielen ja vuorovaikutuksen orientaatio. Mediakasvatus. Lasten projektit. Kestävän kehityksen periaatteet päiväkodissa. Vaihtoehtoiset pedagogiikat.

Aika ja paikka

Oj alkaa viikolla 34 ja päättyy viikolla 43 .
Alustava aikataulu, muutoksia saattaa vielä tulla
to 22.8. klo 8.30 - 11.45 / Orientaatio, läsnäolo pakollinen
pe 23.8. klo 8.30 - 11.45
pe 23.8. klo 12.45 - 16
ma 26.8. klo 8.30 -11.45
ke 28.8. klo 12.45 - 16
to 29.8. klo 12.45 - 16
ma 2.9. klo 12.45 -16
pe 6.9. klo 12.45 - 16
ma 9.9. klo 12.45 - 16
ti 10.9. klo 12.45 - 16
ti 17.9. klo 12.45 -16
ti 17.9. klo 8.30 - 11.45
ke 18.9. klo 8.30 - 11.45
pe 20.9. klo 8.30 - 11.45
ma 23.9. klo 12.45 -16
ma 7.10. klo 12.45 - 16
ke 8.10. klo 8.30 - 11.45
to 9.10. klo 8.30 - 11.45
ti 22.10. klo 8.30 - 11.45 lasten projektien esitykset, läsnäolo pakollinen
ke 23.10. klo 12.45 - 16 lasten projektien esitykset, läsnäolo pakollinen

Oppimateriaalit

materiaali ilmoitetaan myöhemmin

Opetusmenetelmät

aktivoiva luento
harjoitukset
työpajat
itsenäinen opiskelu
oppimistehtäviä
projekti lasten kanssa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävä toteutetaan lasten projekti työelämässä, päiväkodissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli sinulla on / sinun on mahdollista saada koko syyslukukauden kestävä varhaiskasvatuksen opettajan sijaisuus (tai sinulla on pidempiaikainen työsopimus), voit valita työn ohessa opiskeltavan ns. opinnollistettuun version, jossa yhdistyvät sekä tämä 10 op:n opintojakso että 20 op:n 3. harjoittelu (ns. TOPI -versio)
Lähiopetusajat tässä versiossa Syksyllä 2019 ovat:
1. to 22.8. klo 13 -17
2. ti 10.8. klo 13-17
3. ti 1.10. klo 13 -17
4. ke 30.10. klo 13-17 (huom! muuttunut ennakkoinfosta)
5. ma 2.12. klo 13-17 ja
6. ti 3.12. klo 13-17
Ota yhteyttä Anna-Riitta Mäkitaloon niin saat lisätietoa ja henkilökohtaisen keskusteluajan (anna-riitta.mäkitalo@metropolia.fi) .

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 x 27 t = 270 t, josta
80 t lähiopetusta ja 190 t itsenäistä ja parityöskentelyä
Opiskelijoilta vaaditaan hyväksyttävään suoritukseen 75 % läsnäoloa lähiopetuksessa.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan syyslukukauden ensimmäisellä periodin alusta alkaen viikolta 34 ja päättyy viikolla 43
oj:n orientaatioluento viikolla 34.
viikoilla 34 - 38 luentoja, workshopeja ja harjoituksia
- musiikkikasvatus /liikuntakasvatus Satu Hakanen lto, KM, mus.terapeutti (AMK)
- draama, Jouni Piekkari, FM, taidelähtöiset ja toiminnalliset menelemät
- lasten kuvataide / Seija Mäenpää, TaM: Taide- ja ilmaisuaineet, kuvataidekasvatus, visuaalinen kulttuurikasvatus
- viidennen dimension malli, yms. / Anna-Riitta Mäkitalo KM, elto,
viikot 38 -43 lasten projektin (suunnittelu, toteutus ja arviointi) tekeminen päiväkodissa / varaa aikaa projektin toteuttamiseen
viikko 43 lasten projektien esittely ja palautteiden antaminen (vertaispalaute)
Lähiopetuksen tarkempi aikataulu ilmoitetaan ilmoittautuneille myöhemmin oj:n työtilan kauutta tiedotteella

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutuksen vastuuopettaja on Anna-Riitta Mäkitalo (anna-riitta.makitalo@metropolia.fi)
Toteutus tarkoitettu ensisijaisesti
- ryhmille SXH17K1, SXH17K2
- opiskelijoille, jotka ovat suorittaneet jo Varhaiskasvatustyön perusteet ja Oppiminen varhaislapsuudessa -opintojaksot.
Tässä opintojaksossa kootaan yhteen ja sovelletaan edellisissä opintojaksoissa opittuja sisältöjä.
Mikäli sinulla on / sinun on mahdollista saada koko syyslukukauden kestävä lto:n sijaisuus (tai sinulla on pidempiaikainen työsopimus), voit hakea työn ohessa opiskeltavaan opinnollistettuun versioon, jossa yhdistyvät sekä tämä 10 op:n opintojakso että 20 op:n 3. harjoittelu. Ota yhteyttä Anna-Riitta Mäkitaloon niin saat lisätietoa ja keskusteluajan (anna-riitta.mäkitalo@metropolia.fi) .
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan Satu Hakaseen.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajilla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

palaute opettajilta luentojen, harjoitusten ja workshopien aikana
palaute vertaisryhmältä (sekä suullisesti että kirjallisesti) ja päiväkotien työntekijöiltä
itsearviointi
hyväksyttävään suoritukseen vaaditaan läsnäoloa 3/4 lähiopetukseen
projektitehtävän arviointi (0-5, opettaja arvioi numeerisesti, opiskelijat antavat palautetta sanallisesti ja krijallisesti)
Arviointikriteerit käydään läpi orietaatiokerralla. (ks. alla)
Hylätty / täydennettävä:
Opiskelija ei ole osallistunut riittävästi lähiopetukseen (min. 75 %) eikä tehnyt oj:n liittyviä tehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. 
Opiskelija ei ole oppimistehtävissään 
- huomioinut eikä perustellut lasten perustarpeita eikä kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen keinoja 
- ei ole perustellut valitsemiaan tavoitteita ja menetelmiä, ja niiden linkittäminen käytännön toimintaan ja teoreettiseen materiaaliin jää vähäiseksi 
- osoittanut lasten kulttuurin ja yhteisön elementtien tunnistamista eikä niitä esiinny hänen oppimistehtävissään. 
- osoittanut oppimistehtävässään suunnittelemansa pedagogisen toiminnan liittymistä lasten lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin. 
- reflektoinut valitsemiaan tavoitteita, pedagogisia menetelmiä ja toiminnan toteutuksesta tullutta kokemustietoa.
arvosanat 1-2:
Opiskelija on osallistunut vähintään 75 % lähiopetukseen ja tehnyt oj:n liittyvät tehtävät. 
Opiskelija on oppimistehtävissään 
- perustellut valitsemalleen toiminnalle asetettuja tavoitteita, pedagogia menetelmä ja sisältöjä sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta jonkin verran sekä käytännön tilanteiden näkökulmasta että teoreettisesti 
- huomioinut ja perustellut lasten perustarpeita sekä kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen keinoja 
- osoittanut tunnistavansa lasten kulttuurin ja yhteisön elementtien ja käyttää näitä elementtejä suunnitellessaan toimintaa lapsille ja heidän oppimisympäristöään. 
- on liittänyt oppimistehtävässään suunnittelemansa pedagogisen toiminnan lasten lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin, mutta ei ole perustellut sitä teoreettisesti
 - reflektoinut valitsemiaan tavoitteita, pedagogisia menetelmiä ja toiminnan toteutuksesta tullutta kokemustietoa 
- osoittanut tarjoavansa lapsille myönteisiä oppimiskokemuksia 
- osoittaa osaavansa esitellä pedagogista toimintaansa sekä kirjallisesti että suullisesti (oj:lla annettujen ohjeiden mukaisesti
Arvosanat 3-4
Opiskelija on osallistunut vähintään 75 % lähiopetukseen ja tehnyt oj:n liittyvät tehtävät. 
Opiskelija on oppimistehtävissään 
- perustellut huolellisesti kuvaamalleen lapsiryhmälle valitsemiaan toiminnalle asetettuja tavoitteita, pedagogia menetelmä ja sisältöjä ja niiden tarkoituksenmukaisuutta sekä käytännön tilanteiden näkökulmasta että teoreettisesti 
- huomioinut sekä perustellut lasten perustarpeita ja kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen keinoja ja liittänyt perusteluihinsa teoreettista lähdekirjallisuutta. 
- osoittanut tunnistavansa lasten kulttuurin ja yhteisön elementtien ja käyttää näitä elementtejä suunnitellessaan toimintaa lapsille ja heidän oppimisympäristöään perustellen niitä sekä käytännön näkökulmasta että teoreettisesti.
- liittänyt oppimistehtävissään suunnittelemansa pedagogisen toiminnan lasten lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin, mutta sen teoreettiset perustelut ovat suppeat. 
- reflektoinut valitsemiaan tavoitteita, pedagogisia menetelmiä ja toiminnan toteutuksesta tullutta kokemustietoa ja linkittää niitä jonkin verran teoreettisiin lähteisiin. 
- osoittaa osaavansa esitellä pedagogista toimintaansa sekä kirjallisesti että suullisesti (oj:lla annettujen ohjeiden mukaisesti)
- lasten projektien esittelyistä ilmenee taito toteuttaa toimintaa, jossa näkyy monia oppimisen näkökulmia ja tarjoaa lapsille myönteisiä oppimiskokemuksia.
Arvosana 5:
Opiskelija on osallistunut vähintään 75 % lähiopetukseen ja tehnyt oj:n liittyvät tehtävät. 
Opiskelija on oppimistehtävissään 
- perustellut valitsemalleen toiminnalle asetettuja tavoitteita, pedagogia menetelmä ja sisältöjä ja niiden tarkoituksenmukaisuutta syvällisesti sekä käytännön tilanteiden näkökulmasta että monipuolisesti teoreettisiin lähteisiin viitaten
- huomioinut sekä perustellut lasten perustarpeita ja kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen keinoja ja liittänyt perusteluihinsa teoreettista lähdekirjallisuutta. 
- osoittanut tunnistavansa lasten kulttuurin ja yhteisön elementtien ja käyttää näitä elementtejä monipuolisesti suunnitellessaan toimintaa lapsille ja heidän oppimisympäristöään perustellen niitä sekä käytännön näkökulmasta, että laajasti teoreettisin lähtein 
- on liittänyt oppimistehtävässään suunnittelemansa pedagogisen toiminnan lasten lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin ja on perustellut valitsemansa tavat huolellisesti teoreettisesti sekä arjen näkökulmista. 
- reflektoi valintojaan, pedagogisia menetelmiä ja toiminnan toteutuksesta tullutta kokemustietoa suhteessa asettamiinsa tavoitteisiin, ja linkittää pohtimisensa monipuolisesti teoreettisiin lähteisiin. 
- osoittaa osaavansa esitellä pedagogista toimintaansa sekä kirjallisesti että suullisesti (oj:lla annettujen ohjeiden mukaisesti).
- lasten projektien esittelyistä ilmenee taito toteuttaa toimintaa, jossa näkyy yhdessä leikkiminen, liikkuminen, taiteisiin ja kulttuuriperintöön perustuva monipuolinen pedagoginen toiminta, joka tarjoaa lapsille myönteisiä oppimiskokemuksia.

Hylätty (0)

Hylätty / Abandoned:
Opiskelija ei ole osallistunut riittävästi lähiopetukseen (min. 75 %) eikä tehnyt oj:n liittyviä tehtäviä annettujen ohjeiden mukaan.
Opiskelija ei ole oppimistehtävissään
- huomioinut eikä perustellut lasten perustarpeita eikä kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen keinoja
- ei ole perustellut valitsemiaan tavoitteita ja menetelmiä, ja niiden linkittäminen käytännön toimintaan ja teoreettiseen materiaaliin jää vähäiseksi
- osoittanut lasten kulttuurin ja yhteisön elementtien tunnistamista eikä niitä esiinny hänen oppimistehtävissään.
- osoittanut oppimistehtävässään suunnittelemansa pedagogisen toiminnan liittymistä lasten lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin.
- reflektoinut valitsemiaan tavoitteita, pedagogisia menetelmiä ja toiminnan toteutuksesta tullutta kokemustietoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1-2
Opiskelija on osallistunut vähintään 75 % lähiopetukseen ja tehnyt oj:n liittyvät tehtävät.
Opiskelija on oppimistehtävissään
- perustellut valitsemalleen toiminnalle asetettuja tavoitteita, pedagogia menetelmä ja sisältöjä sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta jonkin verran sekä käytännön tilanteiden näkökulmasta että teoreettisesti
- huomioinut ja perustellut lasten perustarpeita sekä kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen keinoja
- osoittanut tunnistavansa lasten kulttuurin ja yhteisön elementtien ja käyttää näitä elementtejä suunnitellessaan toimintaa lapsille ja heidän oppimisympäristöään.
- on liittänyt oppimistehtävässään suunnittelemansa pedagogisen toiminnan lasten lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin, mutta ei ole perustellut sitä teoreettisesti
- reflektoinut valitsemiaan tavoitteita, pedagogisia menetelmiä ja toiminnan toteutuksesta tullutta kokemustietoa
- osoittanut tarjoavansa lapsille myönteisiä oppimiskokemuksia
- osoittaa osaavansa esitellä pedagogista toimintaansa sekä kirjallisesti että suullisesti (oj:lla annettujen ohjeiden mukaisesti)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut vähintään 75 % lähiopetukseen ja tehnyt oj:n liittyvät tehtävät.
Opiskelija on oppimistehtävissään
- perustellut huolellisesti kuvaamalleen lapsiryhmälle valitsemiaan toiminnalle asetettuja tavoitteita, pedagogia menetelmä ja sisältöjä ja niiden tarkoituksenmukaisuutta sekä käytännön tilanteiden näkökulmasta että teoreettisesti
- huomioinut sekä perustellut lasten perustarpeita ja kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen keinoja ja liittänyt perusteluihinsa teoreettista lähdekirjallisuutta.
- osoittanut tunnistavansa lasten kulttuurin ja yhteisön elementtien ja käyttää näitä elementtejä suunnitellessaan toimintaa lapsille ja heidän oppimisympäristöään perustellen niitä sekä käytännön näkökulmasta että teoreettisesti.
- liittänyt oppimistehtävissään suunnittelemansa pedagogisen toiminnan lasten lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin, mutta sen teoreettiset perustelut ovat suppeat.
- reflektoinut valitsemiaan tavoitteita, pedagogisia menetelmiä ja toiminnan toteutuksesta tullutta kokemustietoa ja linkittää niitä jonkin verran teoreettisiin lähteisiin.
- osoittaa osaavansa esitellä pedagogista toimintaansa sekä kirjallisesti että suullisesti (oj:lla annettujen ohjeiden mukaisesti) Esittelyistä ilmenee taito toteuttaa toimintaa, jossa näkyy monia oppimisen näkökulmia ja tarjoaa lapsille myönteisiä oppimiskokemuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on osallistunut vähintään 75 % lähiopetukseen ja tehnyt oj:n liittyvät tehtävät.
Opiskelija on oppimistehtävissään
- perustellut valitsemalleen toiminnalle asetettuja tavoitteita, pedagogia menetelmä ja sisältöjä ja niiden tarkoituksenmukaisuutta syvällisesti sekä käytännön tilanteiden näkökulmasta että monipuolisesti teoreettisiin lähteisiin
- huomioinut eikä perustellut lasten perustarpeita eikä kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukemisen keinoja ja liittänyt perusteluihinsa teoreettista lähdekirjallisuutta.
- osoittanut tunnistavansa lasten kulttuurin ja yhteisön elementtien ja käyttää näitä elementtejä monipuolisesti suunnitellessaan toimintaa lapsille ja heidän oppimisympäristöään perustellen niitä sekä käytännön näkökulmasta, että laajasti teoreettisin lähtein
- on liittänyt oppimistehtävässään suunnittelemansa pedagogisen toiminnan lasten lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin ja on perustellut valitsemansa tavat huolellisesti teoreettisesti sekä arjen näkökulmista.
- reflektoi valintojaan suhteessa asettamiinsa tavoitteita, pedagogisia menetelmiä ja toiminnan toteutuksesta tullutta kokemustietoa ja linkittää pohtimisensa monipuolisesti teoreettisiin lähteisiin.
- osoittaa osaavansa esitellä pedagogista toimintaansa sekä kirjallisesti että suullisesti (oj:lla annettujen ohjeiden mukaisesti). Esittelyistä ilmenee taito toteuttaa toimintaa, jossa näkyy yhdessä leikkiminen, liikkuminen, taiteisiin ja kulttuuriperintöön perustuvaa monipuolista pedagoginen toimintaa, joka tarjoaa lapsille myönteisiä oppimiskokemuksia.