Lasten ja nuorten akuutti hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BW08-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.05.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Kliinisen hoitotyön ja ensihoidon palvelut
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riikka Kukonlehto
- Anna Uunila
- Anne Tammivuori
Vastuuopettaja
Anne Tammivuori
Ryhmät
-
SXK18S2B2Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä Seinäjoki
-
SXK18S2B1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä Lahti
-
SXK18S2AEnsihoidon tutkinto-ohjelma monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija
-ymmärtää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan sekä tunnistaa keskeiset poikkeamat
-arvioi lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä ja tunnistaa niihin vaikuttavia tekijöitä.
-osaa hoitaa akuutisti sairastunutta lasta tai nuorta yhteistyössä perheen kanssa.
Sisältö
Raskauden kulku, synnytys ja lapsivuodeaika
Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
Akuutisti sairastuneen lapsen hoito ja lapsen hoidon tarpeen arviointi
Vanhempien tukeminen akuutti hoitotyössä
Oppimateriaalit
Lasten ja nuorten hoitotyön tenttimateriaali:
Luentomateriaali sekä muu opettajan opintojaksolla osoittama materiaali esim. tutkimukset tai artikkelit.
Rajantie, J., Mertsola, J. & Heikinheimo, M. (toim.) 2010. Lastentaudit. Duodecim. Tenttikirja löytyy sähköisenä oheisesta linkistä:
http://www.terveysportti.fi/dtk/oppi/koti?p_artikkeli=inf04498&p_selaus=16599. Sivut tarkentuu kurssin alussa.
Kuisma ym. Ensihoito 2017. Lapsen tutkiminen s.168-171, Lapsi ensihoidossa s.672-680
Opiskelija voi hakea lisätietoa ja tukea oppimiseen lasten hoitotyön kirjasta esim. Ivanoff, P. 2006. (tai uudempi.) Hoidatko minua? Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö. WSOY ja/tai Storvik-Sydänmaa, S.ym. 2012. Lasten ja nuorten hoitotyö. WSOY tai Storvik-Sydänmaa ym. Lapsen ja perheen hoitotyö 2019. SanomaPro.
Äitiyshuollon materiaali:
Luentomateriaali
Katri Ryttyläinen ja Sirpa Valkama: Seksuaalisuus hoitotyössä (2010). Edita Prima 2010.
Oheiskirjallisuutta opintojaksolle
James, S., Nelson, K & Ashwill, J. 2013. Nursing Care of Children. Principles & Practice. Elsevier. Sivut:168-173, 185-192, 276-279, 299-300
Syväoja P & Äijälä O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi. Tammi.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Verkko-oppiminen
Itsenäinen opiskelu
Kirjalliset tehtävät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Lääkelaskutentti: opintojakson aikana on mahdollista suorittaa varsinainen lääkelaskutentti ja kaksi uusintaa. Mikäli opiskelija ei pääse näistä lääkelaskutenteistä läpi tulee opiskelijan mennä lääkelaskupajaan harjoittelemaan ja suorittamaan lääkelaskukoe.
Teoria tentti: näkyy lukujärjestyksessä
Uusintatentit: Teoriatentin uusintamahdollisuus kahdessa yleisessä uusinnassa. Tämän toteutuksen uusintakerrat ilmoitetaan opintojakson alussa. Mikäli opiskelija ei saa suoritettua opintojakson tenttiä kahdessa uusinnassa, tulee hänen suorittaa koko opintojakso uudelleen uudella toteutuksella.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Itsenäisen opiskelun tunneista osa näkyy lukujärjestyksessä, ja osan itsenäisestätyöskentelystä opiskelija voi valita vapaasti ajasta ja paikasta riippumatta.
Sisällön jaksotus
2. periodi. Tarkempi aikataulu selviää lukujärjestykset julkaistaessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla pakollista läsnäoloa vaatii laboraatio-opetukseen osallistuminen. Myös muuhun lähiopetukseen osallistuminen on erittäin suotavaa.
Opintojakson Moodlen/Oman työtilaan laitetaan orientaatiodiat/taulukko, jossa käydään läpi opintojakson pelisäännöt ja opintojakson suorittamiseen liittyvät asiat, joihin opiskelija on velvollinen perehtymään ennen opintojakson alkua. Opettajalle palautettavien tehtävien lisäksi opiskelijan oppimisen avuksi on suunniteltu muita itsenäisiä tehtäviä, jotka ohjaavat oppimista. Näitä tehtäviä ei tarvitse palauttaa opettajalle.
Opiskelijan Ahot halemukset/päätökset ja mahdolliset pedagogiset ratkaisut tulee olla opintojakson opettajilla tiedossa 1 kk ennen opintojakson alkua.
Mikäli opiskelijalla on oikeus pidennettyyn tenttiaikaan tulee hänen ilmoittaa asiasta opintojakson vastuuopettaja Anne Tammivuorelle viimeistään opintojakson alussa.
Tämä opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmien SXK18S2B2, SXK18S2B1 ja SXK18S2A opiskelijoille. Mahdollisuuksien mukaan voimme harkita ylimääräisten opiskelijoiden mukaan ottamista.
Opintojaksolle ei ole valinnaisia toteutustapoja.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija, edistynyt tai asiantuntija.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija, edistynyt tai asiantuntija.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti 0-5 (Sisältää lasten ja nuorten hoitotyön sekä lastentaudit)
Lääkelaskut HYV/HYL
Kirjalliset tehtävät HYV/HYL (Äitiyshuollossa itsenäinen yksilötehtävä Seksuaalisuuden puheeksiottaminen sairaanhoitajan työssä. Lasten ja nuorten hoitotyössä itsenäinen pienryhmätehtävä.)
Laboraatio-opetus HYV/HYL (sisältää 3 osaa: lasten auttamismenetelmät, vauvan käsittelyn sekä lääke- ja nestehoidon 4 h, lapsen elvytyksen 2 h ja simulaation 2 h)