Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet (verkko-opiskelu) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BU37-3054

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

07.01.2020 - 24.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 300

Koulutus

  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
  • Optometrian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Hannu Puhakka
  • Kaarina Pirilä
  • Pirjo Koski
  • Anu Leppänen
  • Johanna Manninen
  • Kaija Kekäläinen
  • Liisa Montin
  • Marja Hult

Vastuuopettaja

Kaarina Pirilä

Ryhmät

  • SXC19S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXI18S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
  • SXI18S2SA
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, satelliittikoulutus
  • SXC18K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma
  • SXE19K1
    Optometrian tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida työelämän ja palveluja käyttävien asiakkaiden kannalta tärkeitä kehittämistarpeita. Hän hallitsee kehittämis- ja tutkimustoiminnan sekä palvelumuotoilun yleiset lähtökohdat ja perusteet sekä kykenee soveltamaan niitä oman koulutusalansa työelämän palvelu- ja tuotekehittämisessä. Opiskelija osaa hakea, arvioida ja perustella kriittisesti hakemaansa tutkimukseen perustuvaa oman alansa tietoa ja ammatillisia käytänteitä. Opiskelija hallitsee kriittisen ajattelun sekä käsitteen ja teorianmuodostuksen perusteet, ja hän ymmärtää tiedonkäsityksen merkityksen kehittämistoiminnassa. Opiskelija perustaa toimintansa hyvään tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikkaan.

Sisältö

•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan sekä palvelumuotoilun lähtökohdat, luonne ja prosessi
•Tieto ja informaation haku (tietokannat)
•Kriittinen ajattelu ja perustelu
•Käsitteen ja teorianmuodostuksen periaatteet
•Tiedonkäsitys
•Oman alan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa tuotetun tiedon ja ammatillisten käytäntöjen arviointi
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan suunnittelu
•Tutkimus- ja kehittämistoiminnan etiikka

Aika ja paikka

Oppimisalustana Moodle, joka aukeaa 24.02.2020 ja sulkeutuu 15.5.2020.
Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti

Oppimateriaalit

Osoitetaan Moodle-alustalla. Sisältää myös nauhoitettuja verkkoluentoja.

Opetusmenetelmät

Verkkokurssi, teoriaosuus suoritetaan kokonaan Moodle-alustalla. Alusta auki 24.02.2020-15.5.2020.

Tähän opintojaksoon kuuluu myös menetelmäpajojen suorittaminen. Menetelmäpajoja on tarjolla kolme erilaista: kvantitatiivinen, kvalitatiivinen ja kehittämistyön paja. Menetelmäpajoista opiskelija valitsee kaksi erilaista, joihin osallistuu.
Yhden menetelmäpajan pituus on 1 x 3h.
Jokaista menetelmäpajaa toteutetaan useita kertoja lukukauden aikana. Opiskelija valitsee omaan aikatauluun parhaiten sopivat.
Suoritusmerkinnät kerätään pajaa pitävältä opettajalta Moodlealustalta tulostettavaan passiin, joka palautetaan opintojakson vastuuopettajalle. Kaksi pajaa siis riittää.

(Vaihtoehtoinen suoritustapa tälle Moodlessa suoritettavalle 5 op verkkokurssiopintojaksolle on suorittaa kirjatenttitoteutus 5 op, katso ohjeet toteutuksesta: Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet (kirjatentti) SX00BU37-3056. Kirjatenttitoteutukseen ei sisälly menetelmäpajojen suorittamista).

Valitset siis vain toisen toteutuksen, jolle ilmoittaudut.

Vastuuopettaja Kaarina Pirilä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti Moodlessa. Saa uusia 2 x kolmen päivän välein. Hyväksytty suoritus 50% oikein (hyväksytty/hylätty arviointi). Myös uusinnat tehtävä ennen 15.5., jolloin Moodle sulkeutuu.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan resurssi 5 x 27h

Sisällön jaksotus

Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, materiaaleihin tutustumista, tehtävien tekemisen ja verkkotentin hyväksyttyä suoritusta aikarajan puitteissa.
Yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla, pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5. Kaikki suoritukset palautettava viimeistään 15.5., jolloin Moodle sulkeutuu.

Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Mukava verkkokurssi, tervetuloa opiskelemaan!

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- Arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- Toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
- Toimia monikulttuurisissa ympäristöissä
- Toimia turvallisesti
- Toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Toimia opiskelijaryhmässä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- Käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- Arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- Soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- Toimia erilaisissa tehtävissä, eri toimintaympäristöissä
- Toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- Toimia turvallisuus huomioiden
- Perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- Organisoida opiskelijaryhmän toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- Osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- Käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- Etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa
- Erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- Toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialaansa
- Osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- Noudattaa turvallisuusohjeita
- Osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- Toimia opiskelijaryhmän jäsenenä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla. Pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5. Myös verkkotentti on suoritettava hyväksytysti.

Menetelmäpajat hyväksytty/hylätty

Lisätiedot

Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.