Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen suun terveys toimintakyvyn edistäjänä -projekti (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BQ73-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

09.09.2019 - 20.10.2019

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Mannerheimintie 172

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Saila Pakarinen
  • Anna Sundblom
  • Anna Puustelli-Pitkänen

Vastuuopettaja

Saila Pakarinen

Ryhmät

  • SXP17K2
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija
-organisoi ja toteuttaa ikääntyneen suun hoidon yhdessä ikääntyneen, hänen perheensä ja hoitohenkilöstön kanssa
-analysoi potilaan yleissairauksien ja suun terveyden yhteyttä
-kehittää ikääntyneiden päivittäistä suunhoitoa kulttuuritietoisena läheisten ja hoitohenkilöstön kanssa

Sisältö

Kulttuuritietoinen ikääntyneen ihmisen suunhoito kotona ja laitoksissa
Ikääntyneen suun terveys ja yleisterveys elämänlaadun osatekijänä
Aikuisen ja ikääntyneen suun terveyden edistäminen suunhoidon opetusklinikalla.
Nielemisterapia
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden ohjaus ja koulutus ikääntyneen ihmisen suun terveydenhoidossa
Gerontologia ja geriatria

Oppimateriaalit

Kelo,S.ym. (toim.) 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki.
Moodle-työtilassa olevat materiaalit
Opettajien osoittama materiaali ja kirjallisuus
Itsenäinen tiedonhaku (ajankohtainen tutkimustieto

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Vanhustenhuollon harjoittelu
Itsearviointi ja osaamisen reflektio
Oppimistehtävät
Kliininen harjoittelu opetusklinikalla

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu työelämässä vanhustenhuollon yksiköissä. (voi suorittaa vasta teoriaopetuksen jälkeen)
Kliininen harjoittelu Suunhoidon opetusklinikalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

yht. 10 op = 270 tuntia
Gerontologian luennot+ itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Gerodontologian luennot+itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Protetiikan luennot+itsenäinen opiskelu 1 op = 27h
Vanhustenhuollon harjoittelun osuus (sisältää loppuseminaarin) +itsenäinen opiskelu 3op = 81h
Työelämäharjoittelu opetusklinikalla, sisältää oppimispäiväkirjan ja 4 op = 108h

Sisällön jaksotus

Työelämäharjoittelu suunhoidon opetusklinikalla
1. vaihe: Teoriaopinnot: Protetiikka, gerontologia sekä gerodontologia.
Itsenäisen opiskelun avulla perehtyminen aiheeseen sekä asiantuntijaluennot.
2. vaihe: Työelämäharjoittelu: vanhustenhuollon yksiköissä +itsenäiset kirjalliset tehtävät
3. vaihe: Vanhustenhuollon harjoittelun reflektioseminaari

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiotunnille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Kliinisen työelämäharjoittelun arviointikriteerit, harjoittelupaikkaan ja sen hankintaan liittyvä ohjeistus projektin kick-offissa. Maksuttoman vanhustenhuollon harjoittelupaikan hankinta on mahdollista myös itsenäisesti.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset orientaatiotunnilla.
Aikaisemmat kliiniset opintojaksot sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt oltava hyväksytysti suoritettu ennen harjoittelujaksoja.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kaikkiin opintojakson osiin.
Työelämäharjoittelu suunhoidon opetusklinikalla sisältää opiskelijoiden itsearvioinnin ja reflektoinnin. Opiskelijat lähettävät kliinisen työelämäharjoittelu lopuksi tiivistelmäkaavakkeen opintojakson vastuuopettajalle sähköisesti.
Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan ja poissaolojen korvaamisesta.
Opintojen nopeuttaminen edellyttää aikaisemmista opintojaksoista arvosanaa H3.
Työelämäharjoittelun potilashoidot suunhoidon opetusklinikalla toteutetaan itsenäisesti ilman paria.
Projektin teoreettinen viitekehys on perhehoitotyö/yhteisöllinen terveyden edistäminen.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa asiantuntija.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdentuu:
A) Kliiniseen harjoitteluun suunhoidon opetusklinikalla+ohjattu oppimispäiväkirja (HYLÄTTY-HYVÄKSYTTY)
B) Vanhustenhuollon harjoittelu + itsenäinen kirjallinen tehtävä (HYLÄTTY-HYVÄKSYTTY)
C) Aktiivinen osallistuminen opetukseen