Siirry suoraan sisältöön

Suun terveyttä leikin keinoin -projekti (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BP43-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.04.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

01.04.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Suvi Hoffman
  • Hannele Tiira
  • Anna Sundblom

Vastuuopettaja

Anna Sundblom

Ryhmät

  • SXP20K2
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
-organisoi ja toteuttaa terveydenedistämisprojektin lapsille
-käyttää leikin menetelmää terveysvalmennuksessa
-tunnistaa kulttuuritaustansa ja sen merkityksen terveysvalmennukseen
-analysoi ja organisoi kulttuuritaustaltaan erilaisten lasten terveyden lukutaitoa vahvistavan terveysvalmennuksen

Sisältö

Kehityspsykologia
Leikki terveysvalmennuksessa
Terveydenedistämisprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
Terveyttä edistävän materiaalin hyödyntäminen, kehittäminen, tuottaminen ja arviointi
Monikulttuuristen perheiden ja lasten terveysvalmennus moniammatillisena yhteistyönä
Yhteistyössä toimiminen varhaiskasvatuksen työntekijöiden kanssa

Oppimateriaalit

Heikkilä M ja Romsi A (2012). Hammashoito on leikin asia! Uusi toimintakäytäntö hammashoitoa pelkäävän lapsen hoitoon. Opinnäytetyö. Metropolia AMK.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/80246/Hammashoito_on_leikin_asia.pdf?sequence=1
Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen & Ruoppila (2015) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-Kustannus. Bookwell Oy, Juva.
Valtioneuvoston asetus (388/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskelija terveydenhuollosta sekä lasten- ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
Savola E & Koskinen-Ollonqvist P. (2005) Terveyden edistäminen esimerkein Käsitteitä ja selityksiä (Precede-Proceed - terveyden edistämisen suunnittelun ja arvioinnin malli
Meurman P. (2011). Targeting of caries prevention at preschool children, a practice based study. Turun yliopiston julkaisuja, Annales Universitatis Turkuensis. Sarja - Ser. D osa - Tom. 979 Medica - Odontologica. https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/70838/AnnalesD979Meurman.pdf?sequence=1
Alastalo A-L ja Mattila N.(2012). Päiväkoti-ikäisten lasten suun terveyden edistämisen oppimateriaali. Opinnäytetyö. Metropolia AMK.
Pikkulasten suun terveyden edistäminen
http://www.stal.fi/tietoa-suun-terveydesta/tietoa-suun-terveyden-edistajill/materiaalit/
Muu opettajan osoittama materiaali ja kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Tentti ja/tai tehtävät
Verkko-opiskelu, itsenäinen/pienryhmä
Työpaja
Päiväkotiprojekti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Päiväkotiprojekti toteutetaan yksityisissä ja/tai julkisissa päiväkodeissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson päättävän tentin tai suorituksen palautuksen sekä uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa.
Mikäli suorituksia ei ole tehty 2. uusintatenttipäivämäärään mennessä, toteutus arvioidaan hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle. Jos opiskelija ei ole toiseen uusintatenttipäivään mennessä palauttanut annettuja tehtäviä,opiskelija poistetaan toteutukselta, jotta hän voi uudelle toteutukselle ilmoittautuminen onmahdollista.
Mikäli opiskelijalla on toteutuksella osasuorituksia hänen hakeutuessaan uudelle opintojaksototeutuksella, hän hyväksilukee toteutuksen osat normaalin AHOT-menettelyn kautta
Mikäli opiskelija ilmoittautuu poissaolevaksi ja uusintatentti ajoittuu poissaolojaksolle, opiskelija voi palattuaan suorittaa uusinnan sopimalla asiasta toteutuksen vastuuopettajan kanssa.

Kansainvälisyys

Projektin toteutus kohderyhmän kulttuuriset lähtökohdat huomioiden.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahot. Terveydenedistämistapahtuma alle kouluikäisille, vanhemmille tai varhaiskasvattajille suun omahoidosta. Osaamisen näyttönä kirjallinen raportti (Ahot 1-2op)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135t
1op Pedodontia 27t
1op Kehityspsykologia 27t
3op Terveysvalmennus ja työelämäprojekti 81t

Sisällön jaksotus

1 OSA KEHITYSPSYKOLOGIA 1 op.
2 OSA LAPSEN SUUN TERVEYS 1op
3 OSA TERVEYSVALMENNUS JA PROJEKTI PÄIVÄKODISSA
3op

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijalla on velvollisuus osallistua opintojen ohjaukseen, kuten toteutuksen orientaatiotuntiin.
Mikäli opiskelija on estynyt osallistumasta, hänen tulee itsenäisesti selvittää ohjauksessa esitetyt
asiat opetusmateriaalista tai muilta osallistujilta.
Läsnäolovelvollisuus Lapsen suun terveys -teorioissa.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Syyslukukauden toteutus alkaa jo kevätlukukaudella Hannele Tiiran pedodontia-osuudella. Opettaja tiedottaa ryhmää ajankohdasta. Muut toteutuksen osat alkavat toteutussuunnitelman mukaisesti syyslukukaudella.


Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti (läpipääsyraja 60%).
Hyväksytyt päiväkotiprojektin suunnitelma, materiaalit, saatekirje sekä toteutus.
Läsnäolo projektin päätösseminaarissa.