Siirry suoraan sisältöön

Heikkonäköisten ja ikääntyvien näkemisen ratkaisut (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BP28-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

16.03.2020 - 30.09.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Optometrian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Pia Mäkelä
  • Optometria Virtuaali
  • Eveliina Holmgren
  • Satu Autio

Vastuuopettaja

Pia Mäkelä

Ryhmät

  • SXE17S1
    Optometrian tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida asiakkaan näköä monipuolisesti ja määrittää yksilölliset näönkäytön apuvälineet. Hän osaa kertoa ikääntymisen, yleis- ja silmäsairauksien vaikutuksista näkemiseen ja toiminnalliseen näkökykyyn. Opiskelija osaa toimia hyvän näöntutkimuskäytännön mukaisesti.
Opiskelija osaa analysoida heikkonäköisyyden mukanaan tuomia ongelmia ja tuottaa niihin ratkaisuja. Hän osaa määrittää ja sovittaa heikkonäköisten apuvälineitä. Hän osaa opastaa asiakasta jäännösnäön käytössä ja suhtautua empaattisesti asiakkaan näkökyvyn heikkenemisestä aiheutuneisiin tunteisiin. Opiskelija osaa perustella yhdyskuntasuunnittelun merkityksen toimintakyvyn ja esteettömän ympäristön näkökulmasta.

Sisältö

Ikääntymisen aiheuttamat muutokset näkemiseen, heikkonäköisyyden määritelmät, ilmaantuvuus ja aiheuttajat, näöntutkimus heikkonäköiselle potilaalle, näönkäytön apuvälineet ja niiden määritys, katselutekniikat, liikkuminen ja liikkumisen ohjaaminen, näönkuntoutuspalvelut ja lainsäädäntö, yhdyskuntasuunnittelu ja esteetön ympäristö

Aika ja paikka

Kevätlukukausi, Optometrian tutkinto-ohjelma

Oppimateriaalit

Luentomateriaalit, artikkelit
Internet-lähde: Näkövammaisten liitto ry (Finnish Federation of the Visually Impaired): www.nkl.fi
Kirjallisuus:
Primary Care Optometry (5th Ed.) : Ch 17- Age-Related Vision Problems, pages 404-415, Ch 18- Age-Related Vision Loss pages 416-434, Ch 19- Care of the Vision-Impaired Patient pages 435-455.
Borish´s Clinical Refraction (2nd Ed. or newer) : Ch 35- The Elderly, pages 1571-1590, Ch 36- Patients with Low Vision pages 1591-1618.
Jane Macnaughton (2005): Low Vision Assessment. Ch 3- Adapting the eye examination for the visually impaired, pages 32-76. Ch 4 Determining and prescribing magnification, pages 77-98. Ch 7- Additional strategies and non-optical methods for improving visual performance, pages 154-170.
Riitta Lahtinen, Russ Palmer & Merja Lahtinen (2009) Aisti kuvailu. (Löytyy myös englanniksi: Environmental description for visually and dual sensory impaired people, 2010)
K M Saari (Ed.) (2011) : Silmätautioppi Ophthalmology (11th Ed.), Ch 24- Näkövammaisten kuntoutus, apuvälineet ja sosiaaliturva, pages 486-510. Appendix: Näkövammasta johtuva haittaluokitus pages 514-520.
Käppi, Anni; Laitala, Jenna (2009). Heikkonäköisen kuntoutuspolku Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin alueella. Opinnäytetyö. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178230
Frigård, Katri; Dromberg, Elisa; Ojala, Maria (2016). Kun lasit eivät riitä : Opas heikkonäköisten apuvälinesovitukseen. Opinnäytetyö. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604214732
https://www.theseus.fi/handle/10024/107133
Aaltonen, Laura; Itkonen, Jenni; Kemppinen, Emma (2015). Väliinputoajat : opas alentuneen näöntarkkuuden huomioimiseen optikkoliikkeessä. Opinnäytetyö. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234872
Practical Low Vision. Essilor Academy Europe 2013. http://www.essiloracademy.eu/en/publications/ophthalmic-optics-files
Ageing-review Optometry Today CET (2003) parts 1 ageing, definition; 2 examining, 3 visual function, 4 ant segm; 5 contact lenses, 7-17 ocular and general disorders in the aged population (cataract, post segm, amd, syst diseases causing ophthalmic manifestations 1&2)

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Ohjatut harjoitukset ja tehtävät
Yksilö- tai ryhmätyö
Käytännönharjoitukset tehtyinä ja arvioituina (suullinen palaute harjoitustunneilla)
Positia klinikkapäivät
Vierailukäynti -Iiris

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Alkutentti 13.3.2020
Kirjallinen tentti: 5.5.2020. Uusinta1: 9.6.2020. Uusinta 2: 24.8.2020
.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teoriaa 27h
Harjoitus 4h
Arviointi 6h
Iiris-käynti 3h
Klinikat vähintään 4h

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Klinikkapäivät: Opiskelija tekee 1-2 kattavaa optometrista tutkimusta. Asiakkaat voivat olla heikkonäköis- tai muita asiakkaita.
Osa opetuksesta voi olla englanninkielistä.
YKSITYISKOHTAISET SISÄLLÖT
Heikkonäköisyyden ja sokeuden määritelmät:
Disorder, impairment, disability and handicap
WHO määritelmät
Näkövamman arviointi etuuksien arviointiin (haittaluokat)
Heikkonäköisyys: Ilmaantuvuus, ja syyt, esiintyvyys
Näkökyvyn mittaaminen:
Näöntarkkuus ja kontrastiherkkyys
Häikäisy ja sen vaikutukset
Lukeminen
Suurennusmenetelmät:
Kuvakoon suurennus
Katseluetäisyyden lyhentäminen
Todellinen kuvasuurennus
Teleskooppisuurennus
Ei-optiset apuvälineet
Valo ja valaistus
Ääreisnäön apuvälineet
Eksentrinen katselu ja “steady eye strategy”
Ympäristön mukauttaminen ja saavutettavuus
Elektroniset apuvälineet ja näkemistä helpottavat sovellukset
Ikääntymisen vaikutukset näkemiseen ja toimintakykyyn:
Fysiologiset muutokset - yleinen ja silmän fysiologia ja toiminta
Muutokset näkemisessä
Näöntarkkuus
Kontrastiherkkyys
Taittovirhe
Värinäkö
Silmän väliaineiden suodatusominaisuudet eri allonpituuksilla
Valoherkkyys
Häikäisy (disability and discomfort)
Pimeäadaptaatio, häikäisynsieto ja palautuminen
Näkökentät
Kriittinen välketaajuus
Akkommodaatio ja konvergenssi
Okulomotorinen järjestelmä
Ikään liittyvät havaintokyvyn muutokset (ei näkemiseen liittyvät) )
Kuulo
Koordinaatio
Oppiminen
Sosiaalinen asema
Näön toiminnallisuuden ikämuutoksia mittaavat kliiniset toimepiteet ja testit
Näön menetyksen aiheuttamat psykologiset vaikutukset ja toiminta huonon ennusteen saaneen asiakkaan kanssa
Kliiniset toimenpiteet ikääntyvän moniaistivammaisen asiakkaan kanssa
Jatkotutkimusten tarpeen arviointi ja niihin ohjaaminen
Avoimen amk:n kautta ilmoittautuvat: opintojaksolle osallistuminen edellyttää suoritettua optikon tai optometristin tutkintoa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito - ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen luennoille ja näöntutkimusharjoituksiin
Alkutentti (20% kokonaisarvioinnista)
Oppimistehtävät (30% arvioinnista)
Tentti (50% arvioinnista)
Käytännönharjoitukset tehtyinä ja arvioituina (suullinen palaute harjoitustunneilla)
Positia klinikkapäivät tehtynä.

Esitietovaatimukset

Silmien terveydentilan tutkiminen