Siirry suoraan sisältöön

Näkemisen ratkaisut eri toimintaympäristöissä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BP19-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

21.08.2019 - 20.10.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Mannerheimintie 172

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Optometrian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Irma Gerstenmaier
  • Eero Kokko
  • Saija Flinkkilä

Vastuuopettaja

Saija Flinkkilä

Ryhmät

  • SXE17K1
    Optometrian tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija osaa arvioida erilaisia työympäristöjä ja soveltaa tietojaan organisoidessaan työympäristöä tehokkaammaksi ja viihtyisämmäksi näkemisen kannalta. Opiskelija osaa kuvata työlasien optiset rakenteet ja suojausominaisuudet sekä osaa määrätä ja sovittaa silmälasit työympäristön ergonomiset tekijät huomioon ottaen.

Sisältö

Näköergonomiaan liittyvä lainsäädäntö, eri ammattiryhmien näkövaatimukset, ajokorttiasetus, harrastuksien merkitys silmälasimäärityksessä, erityistyölasien korvattavuuden kriteerit ja lainsäädäntö, silmäsuojainstandardit, työyhteisöjen ohjaus- ja neuvonta näköergonomiaan liittyvissä kysymyksissä, työnäkemisen asiantuntijana toimiminen ja moniammatillinen yhteistyö työnäkemisen edistämisessä, näköergonomian tutkiminen työyhteisössä.
Voima- ja havaintoergonomian perusteet, työn kuormittavuuden arviointi ja ergonomian keinot oikean kuormittavuuden aikaansaamiseksi, ergonomia optisen alan tehtävissä, työn näkökuormittavuuden arviointi erilaisilla mittareilla ja menetelmillä ja sopivan näkökuormituksen aikaansaaminen käytännössä, työpaikkavalaistuksen merkitys työpisteissä.

Aika ja paikka

Mannerheimintie 172

Oppimateriaalit

Opintojakson luennot
Ajokorttilaki 386/2011 § 20 ja 21
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110386?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=ajokorttilaki
Anshel, Jeffrey. Visual ergonomics handbook. 2005. CRC Press; 1 edition.
Asetus terveydenhuollon ammattihenkilöistä (559/94) http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940564
Chang, Anne-Marie – Aeschbach, Daniel – Duffy, Jeanne F. – Czeisler, Charles A. 2015. Evening use of light-emitting eReaders negatively affects sleep, circadian timing, and next-morning alertness. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 112 (4). 1232–1237.
EN ISO 9241-3:1992
Grönberg M., Kiviluoto S. 2015. ikuhäikii! Kirjallisuuskatsaus älylaitteiden vaikutuksista silmiin ja näkemiseen. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
http://theseus.fi/bitstream/handle/10024/92532/THESEUS_Opinnaytetyo_Gronberg_Kiviluoto.pdf?sequence=1
Kallasjoki Tapio. Metropolia AMK, luentoja
Karkola, K., Muller, K., Ojala, M. (toim.) Liikennelääketiede. 2002. Helsinki. Duodecim.
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 28.6.1994/559
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
Launis M, Lehtelä J (2011). Ergonomia. Työterveyslaitos. Tampere. Pages: Ergonomia 17-38, Näkeminen 88-98, Toimistotyötilojen vaatimuksia 143-146, Työpisteen mitoitus 147-164, Pöydät ja niiden varusteet 166-184, Näytöt ja ohjaimet 240-252, Valaistus 266-277.
Liikennenäkö http://Lww.trafi.fi/
Mäkitie, J., Hoikkala M. (toim.) Työ ja näkeminen, Ergoftalmologia. 1990. Helsinki. Yliopistopaino.
North, R.V. Work and the eye. 2002. 2nd ed. Butterworth-Heinemann.
Näppärä. Työterveyslaitos.
Näyttöpäätetyö -ohjekirjanen, Työsuojeluhallinto https://www.tyosuojelu.fi/documents/14660/2426906/Nayttopaatetyo_tso1_netti.pdf/a0d60ce5-b73f-4150-8505-28fe31a488a9
http://www.pointsdevue.com/pdf/eyestrain-origin-solutions
Rasa PL ja Ketola R. Näppärä, näyttöpäätetyön ergonomian ja työympäristön arviointi. Työterveyslaitos, Helsinki 2002.
Rihti A. & Viljakainen H. 2013. Optikko näyttöpäätelasien määrääjänä. Oulun seudun AMK
SFS-EN ISO 9241-5:1998
Saari, K.M. (toim.) Silmätautioppi. 2001. Helsinki. Kandidaattikustannus. S. 417-429 (s.402-416 uusi painos)
Sheedy, James. Diagnosing and treating computer-related vision problems. 2003. Butterworth Heinemann.
Suomen Valoteknillinen Seura. http://www.valosto.com/
http://www.tyonako.fi/
Työterveyshuolto näyttöpäätetyössä -ohje, Työterveyslaitos http://docplayer.fi/9351702-Tyoterveyshuolto-nayttopaatetyossa-ohje.html
Valtioneuvoston päätös näyttöpäätetyöstä https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19931405
Varsila Markku. Valo 1/2014
Vuorenmaa N. 2010. Erityistyölasien vaikutus näönrasitusoireisiin näyttöpäätetyössä. Itä-Suomen yliopisto.

Opetusmenetelmät

Luento, tentti, kirjalliset tehtävät, kirjallinen työnäköselvitys, posteri ja näöntutkimus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27 h x 5 ECTS 135 h:
Luennot ja tentti 30 h
Ergonomia tehtävä 1, 12 h
Ergonomia tehtävä 2, 8 h
Työnäköselvitys, raportti ja posteri 77 h
1 näöntutkimus 8 h (voi olla portfoliotasoinen), joten kaikki näöntutkimus- ja piilolasiopinnot tulee olla suoritettuna ennen opintojaksoa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito - ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
?

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Läsnäolovelvoite lähiopetuksessa 80 %
Kirjallinen ergonomia raportti 1-5, 80 %
Kirjalliset tehtävät, H
Tentti, 20 %

Hylätty (0)

Opiskelija osaa:
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito - ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Esitietovaatimukset

Näöntutkimus erityistapauksissa ja ortoptiikka