Siirry suoraan sisältöön

Kouluikäisten ja nuorten terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO99-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 27.02.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 30

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Merja Lahdenperä
  • Luennoitsija Terveysala
  • Asta Lassila

Vastuuopettaja

Asta Lassila

Ryhmät

  • SXQ16S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa toteuttaa kouluikäisen ja nuoren terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia nuoren eri ikäkausina
- osaa tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen ja tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa soveltaa terveyttä edistäviä työmenetelmiä asiakaslähtöisesti
- osaa soveltaa kulttuurista osaamista ja etsivää työtä kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia monitoimijaisessa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristössä
- osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- osaa toimia kouluyhteisön kriisitilanteissa
- osaa toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluyhteisöissä
- osaa tapaturmien ehkäisyn ja ensiavun koulu- ja opiskeluyhteisössä
- ymmärtää sosiaalisen median merkityksen terveyden edistämisessä ja sen merkityksen voimavaroja vahvistavana ja niitä kuluttavana tekijänä.

Sisältö

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristö
Kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset ja seulontatutkimukset eri ikäkausina
Kouluikäisen, nuoren ja perheen voimavarat ja osallisuus terveyden edistämisessä
Terveyden edistämisen sisällöt ja työmenetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Terveellisen ravitsemuksen edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
Mielenterveyden edistäminen
Ehkäisevä päihdetyö
Tapaturmien ehkäisy, ensiapu ja hoito
Tartuntatautien ehkäisy ja rokottaminen
Koulu- ja opiskeluympäristön terveellisyys ja turvallisuus
Kulttuuritaustaltaan erilaisten koululaisten ja opiskelijoiden terveydenhoitajatyö
Kriisitilanteiden ehkäisy, tunnistaminen ja toiminta kriisitilanteissa
Oppilas- ja opiskelijahuolto ja monitoimijainen työskentely
Etsivä työ koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Sosiaalinen media ja terveys ja hyvinvointi
Lääketieteelliset opinnot: Tartuntataudit, sukupuolitaudit

Aika ja paikka

Toteutuu periodilla 3 tammi-helmikuussa 2020, tunnit lukujärjestyksessä
Opintojakson orientaatio, läsnäolovelvoite
Laboraatio, läsnäolovelvoite
Raskauden ehkäisy luennot, LT Leena Väisälä, läsnäolovelvoite

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali:
- tarkentuu opintojakson alussa
- Luennot
- Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011
- Hietanen-Peltola M, Rautava M, Laitinen K, Autio E (toim.)2019: Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. Ohjaus 2/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
- Kunttu, K & Pesonen,T ja Saari,J. Korkeakouluopiskelijoiden terveystutkimus 2016. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön tutkimuksia 48. sivut. 30-127.
- Uusi soveltamisohje oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädännön toteuttamisen tueksi. Kuntainfo 13a/2015. STM.
Lääkelaskut SXQ16K1

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot,
moodle,
laboraatio X1,
oppimispäiväkirja
oppimispäiväkirjan yhteenveto (max 4 sivua)
Ravitsemustieteen luennot , 4 t Merja Lahdenperä

Huom. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimispäiväkirjan yhteenveto toimii tenttinä (max 4 sivua), tarkentuu opintojakson alussa.
Lääkelaskut; yksilötentti (1t)
Uusinnat:

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Sisällön jaksotus

Lähiopetus:periodi 3
4 t opintojakson aloitus, läsnäolovelvoite!
Laboraatio, läsnäolovelvoite
Lääkelaskukoe SXQ16S1 Laboraatiotunnin yhteydessä
Oppimispäiväkirjan yhteenvedon palautus Huom! sekä paperisena että moodleen 2020, Myllypurontie 1, PL4
Ks. tunnit erikseen rytmitys/ toteutus ja lukujärjestys
Luennot
Laboraatio mm. ryhdin seulonta ja skolioosi
Moodletehtävät x 3
Oppimispäiväkirja
Oppimispäiväkirjan yhteenveto (max 4 sivua), toimii tenttinä (voi tehdä yksin, pareittain tai kolmen hengen ryhmässä)
Raskauden ehkäisy-luento, läsnäolovelvoite,

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan
kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei
sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitäopettajalle etukäteen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1 x oppimispäiväkirjan yhteenveto ( 100 %)
moodletehtävät x4, hyväksytty,
Orientaatio ja laboraatio, läsnäolovelvoite
Osallistuminen luennoille (min 70%). Lisäksi tunnilla käsiteltävistä toiminnallisista menetelmistä poissaolijat tekevät tehtävät moodlessa, sovitaan erikseen
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opintojakson alkaessa.