Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO67-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

09.01.2020 - 28.02.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Susanna Lepola
  • Oili-Katriina Mellin
  • Sari Nyman

Vastuuopettaja

Sari Nyman

Ryhmät

  • SXQ17S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen lähtökohdat terveydenhoitajatyössä
- ymmärtää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveyden edistämisen työmenetelmien soveltamisessa ja rokottamisessa
- osaa soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
- osaa toteuttaa ja arvioida terveysviestintää ja kehittää terveysviestintäosaamistaan
- tuntee kansainvälistymisen ja yhteiskunnallisten muutosten yhteydet ympäristöön ja terveyteen ja ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat tekijät
- osaa soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden, matkailijan ja maahanmuuttajan rokottamisen sekä soveltaa rokotusohjelmaa asiakaslähtöisesti
- perustaa rokottamisen tutkittuun tietoon ja osaa arvioida ja kehittää rokotusosaamistaan.

Sisältö

Promootio ja preventio terveydenhoitajan työssä
Terveydenhoitajan ammatti-identiteetti
Terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
Ajankohtaisiin kansanterveyshaasteisiin liittyvien ryhmien ohjaus
Tieto- ja viestintäteknologia terveydenhoitajatyössä
Terveysviestintä ja - markkinointi
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ja toimintajärjestelmä
Terveyttä vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikaliset ympäristötekijät
Ympäristövastuullisuus, kestävä kehitys ja terveydensuojelu
Ympäristöterveyden arviointimenetelmät
Tartuntatautien ehkäisy ja siihen liittyvät lait sekä ohjeet
Tartuntatautitilanteen seuranta
Matkailijoiden yleisimmät terveysriskit ja tartuntataudit
Matkailijoiden rokottaminen ja rokotussuunnitelmat
Maahanmuuttajien rokottaminen
Rokottamisen eettiset kysymykset
Rokotteiden kehittämisprosessi ja valvontakäytänteet

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
Terveyden edistämisen menetelmät:
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K ja Tervaskanto-Mäentausta T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
Sivut: 7-24,46-61, 85-218, 392-393.
Pietilä A-M (toim.) 2010. Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. WSOYpro. Sivut: . S. 32 – 52, 99-129
Luentomateriaalit ja artikkelit
Kulttuurinen terveydenhoitajatyö: tenttiin tulevat kulttuurisuus-artikkelit löytyvät opintojakson moodlen työtilasta.
Ympäristölähtöinen terveydenhoitajatyö: Moodletehtävät ja moodlekeskustelut

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Seminaari
Verkko opinnot, Moodle
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Terveyden edistämisen työmenetelmät ryhmätentti.
Tutkintosääntö 8/2018: Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa.
Jos opiskelija on poissa ryhmätentistä, niin uusintatentti on yksilötentti.
Uusintatentti on yksilötentti:

Kansainvälisyys

Ei

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Terveyden edistämisen työmenetelmät: 2,5 op
Kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto 1,5 op
Rokotusosaamisen syventäminen 1 op

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiossa ja seminaareissa läsnäolovelvoite. Poissaoloja lähiopetuksesta ei saisi tulla enempää kuin korkeintaan yksi 4t opetuskerta. Riippuen opetuskerran sisällöstä, opettaja voi pyytää tästäkin kerrasta korvaavan suorituksen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät: hyv/hyl
Ryhmätentti: Terveyden edistämisen työmenetelmät T1-K5
samassa tentissä kysymys Kulttuurisesta terveydenhoitajatyöstä T1 - K5
Yksiöltentti/moodle: Rokottaminen: Hyv/hyl
Moodle -tehtävä: Ympäristöterveyden edistäminen