Lasten ja nuorten hoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO63-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.05.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Terveyden edistämisen palvelut
Toimipiste
Mannerheimintie 172
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Kätilötyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Elina Hotanen
- Ulpu Valkonen
Vastuuopettaja
Ulpu Valkonen
Ryhmät
-
SXL18S1Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa tukea perheitä vanhemmuuteen kasvussa ja eri-ikäisten lasten ja nuorten hoidossa
- osaa tukea ja edistää lapsiperheiden terveyttä ja hyvinvointia
- osaa hoitaa äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairaita lapsia ja nuoria yhteistyössä lapsen, nuoren ja hänen perheensä kanssa.
- osaa kohdata vammaisuuden ja ymmärtää sen yhteiskunnallisen ja eettisen merkityksen.
Sisältö
Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
Terveystarkastukset ja -seulonnat
Kasvun ja kehityksen arviointi ja poikkeavuuksien varhainen tunnistaminen
Rokottaminen
Keskeisimmät lasten ja nuorten sairaudet
Lapsen ja nuoren hoitotyö
Vanhemmuuden tukeminen hoitotyössä
Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
Lapsen elvytys
Keskosen hoitotyö
Keskeisimmät kehitysvammat
Vammaisen lapsen hoitotyön erityispiirteet
Vammaisen lapsen ja perheen tukeminen
Genetiikka
Oppimateriaalit
Lasten ja nuorten hoitotyö:
Tenttikirjat: Storvik-Sydänmaa, S.. Talvensaari, H., Kaisvuo, T. & Uotila, N. 2013. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro. Helsinki. tai
Storvik-Sydänmaa, S., Tervajärvi, L. & Hammar, A-M. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö, Sanoma Pro. Helsinki.
Rajantie, J. ym. 2016. Lastentaudit. Duodecim. Sivut ilmoitetaan orientaatiossa. Löytyy e-kirjana.
Oheismateriaalia:
Ivanoff, P.2006. Hoidatko minua? Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö. WSOY.
Koistinen, P., Ruuskanen, S. & Surakka, T. (toim.) 2004. Lasten ja nuorten hoitotyön käsikirja. Tammi.
Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen, T & Laatikainen, T. 2017. Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa: Menetelmäkäsikirja.
Wong et. al. 2013. Essentials of Pediatric Nursing.
Mannerheiminlastensuojeluliiton internet sivusto lapsen kasvusta ja kehityksestä.
www.thl.fi
Luentomateriaali ja muu opettajan osoittama materiaali.
Genetiikka:
Oppikirja: Aula, P. Kääriäinen, H. & Palotie A. 2006. Perinnöllisyyslääketiede. Helsinki: Duodecim.
Sivut 14 – 18, 19 ja 20(kuvat 1.4 ja 1.5), 31 – 38, 60 – 66, 84 – 100, 131 – 147, 248 - 253,281 – 293, 329 – 336.
Luennot Oman työtilassa.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Itsenäinen opiskelu
Ryhmäohjaus
Seminaari
Laboraatio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei harjoittelua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti: 9.12.19.
Uusintatentit: SU202001 ja SU202002.
Lääkelaskujen koe: 4.11., 1. uusinta 7.11. ja 2. uusinta 14.11.
Genetiikassa on kotitentti. Palautus sovitaan opetuksen alussa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 t opiskelijan työtä
Itsenäinen työskentely, Moodle, oppimistehtävät, Lastentaudit, Genetiikka (1 op), tentit, laboraatiot
Sisällön jaksotus
Tarkemmat tiedot Moodlen/Oman työtilassa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Lukujärjestys- ja luokkamuutoksia! Tarkasta ennen oj:n alkua! Huomioi opetuspaikka.
Moodle-työtilan avain annetaan orientaatiossa.
Orientaatio, elvytys-teoria, laboraatiot, case-seminaarit ja terveyshaaste-paneeli: läsnäolopakko.
Läsnäolo muussa lähiopetuksessa erittäin suositeltavaa.
Pienryhmät muodostetaan orientaatiossa.
Tämä toteutus on tarkoitettu Oppijan polun kätilö-opiskelijoille.
Lasten ja nuorten hoitotyö: ulpu.valkonen@metropolia.fi
Genetiikka: elina.hotanen@metropolia.fi
Lastentaudit
Lisätietoa Moodlen/Oman työtilassa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija, edistynyt tai asiantuntija.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija, edistynyt tai asiantuntija.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentit: H-5
Lääkelaskukoe: Hyväksytty/hylätty
Oppimistehtävät: Hyväksytty/hylätty
Vertaisarviointi
Osallistuminen