Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO49-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2018 - 15.05.2018

Ajoitus

22.10.2018 - 31.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Sosiaalinen hyvinvointi

Toimipiste

Sofianlehdonkatu 5 b

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mira Schroderus
  • Niina Pietilä

Vastuuopettaja

Mira Schroderus

Ryhmät

  • SXH17S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää lastensuojeluun liittyviä ilmiöitä. Hän tunnistaa asiakasryhmän erityisyyden ja tarpeet. Hän osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä, palveluita ja alan peruskäsitteitä. Hän tunnistaa keskeisimpiä toimintakäytäntöjä. Opiskelija osaa arvioida lastensuojeluun liittyvää ajankohtaista keskustelua. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.

Sisältö

Lapsen asema muuttuvassa yhteiskunnassa. YK:n lapsen oikeuksien sopimus. Lastensuojelutyön arvot ja periaatteet. Ehkäisevä lastensuojelutyö. Lastensuojeluprosessi. Lastensuojelulainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Ehkäisevän työn sekä lapsi- ja perhekohtaisen työn toimintakäytäntöjä. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Aika ja paikka

22.10.18 klo 12.30 – 15.45 S217 Opintojakson käytännöt ja orientaatioluento (Pakollinen läsnäolo).
Etäopiskelu.

Oppimateriaalit

Lastensuojelulaki
Laki lapsiasiavaltuutetusta
Lapsen oikeuksien sopimus
Lapsiperhepalveluiden muutos- hankesuunnitelma
Bardy, Marjatta (toim.). 2013 (tai uudempi). Lastensuojelun ytimissä.
Voit tutustua myös:
LS-teoriaan: kiintymyssuhde (esim. Bowlby, Sinkkonen jne.)
Vilén Marika ym. Kohtaamisia lapsiperheissä 2014
Araneva, Mirjam 2016. Lapsen suojelu - toteuttaminen ja päätöksenteko. Käsikirja lapsen asioista päättäville.
Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos THL nettisivut
Myös lisäkirjallisuutta saat käyttää valintasi mukaan!

Opetusmenetelmät

Ko teeman itsenäinen opiskelu kirjallisuuteen pohjaten ja kirjallinen työ (incl. lähteet jne.), n. 1-2 sivua / teema. (hyv/hyl)
- kaikki tehtävät tulee olla tehtyinä, jotta kurssi katsotaan suoritetuksi.
Oppimistehtävänä "Kentälle meno" ja tiedon jakaminen Moodlen kautta. (40%)
- tutustuminen lastensuojelun palveluihin. Ko palvelusta kanssa opiskelijoille kertominen Moodlessa (vapaamuotoinen: kirjoitelma, video, power point tms.).
Tentti (60%)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

5.12. klo 8.30 – 11.45 S107 tentti

Lisätietoja opiskelijoille

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

ks. arviointikehikko

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

ks. arviointikehikko

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. arviointikehikko