Siirry suoraan sisältöön

Vahvistaminen, eettisyys ja työn haasteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO25-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 15.03.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Elina Savolainen
  • Eveliina Korpela

Ryhmät

  • SXH19K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tuntee vahvistamisen ja vaikuttamisen teoreettiset perusteet. Hän osaa käyttää kulttuurisensitiivisesti yksilöiden ja yhteisöjen osallisuutta vahvistavia sosiaalipedagogisia keinoja asiakastyössä. Opiskelija osaa käyttää yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja ja luoda kansalaisuutta tukevaa osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Hän osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja hänellä on valmiuksia osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Opiskelija tiedostaa oman arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä. Hän tunnistaa vallankäytön ja eettisten arvoristiriitojen merkityksen omassa työssään sosiaalialalla.
Opiskelija ymmärtää ammatti- ja työetiikan merkityksen sosiaalialan työssä ja sitoutuu sosiaalialan työn ammattieettisiin periaatteisiin ja toimii niiden mukaisesti. Hän osaa reflektoida ammattieettisiä haasteita omien arvojensa pohjalta ja toimintansa kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää tunteiden merkityksen ammattityössä ja osaa käsitellä reflektiivisesti omia tunteitaan. Hän on sisäistänyt ammatillisuuden merkityksen vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia myös uhkaavissa asiakastilanteissa.

Sisältö

Vahvistamisen teoriat. Valta ja vallan käyttö. Yhteiskunnallisen vaikuttamisen eri kanavat. Kansalaisvaikuttaminen. Moniarvoistuvan yhteiskunnan haasteet sosiaalipedagogisessa työssä. Yksilön ja yhteisön välinen jännite. Mediakasvatus, mediataidot ja sosiaalinen media. Asiakasta vahvistavan työotteen kieli.
Sosiaalialan ammattietiikka. Työetiikka. Kansainväliset ja kansalliset sopimukset ja ohjeet. Eettisyys asiakastyön raportoinnissa. Oman toiminnan ja valintojen reflektointi eettisestä näkökulmasta. Tunteiden merkitys ja käsittely eettisesti haastavissa tilanteissa. Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen. Vuorovaikutus uhkaavissa asiakastilanteissa. Uhkaavien tilanteiden ennakointi ja omien toimintatapojen tutkiminen. Aggressiivinen asiakastilanne. Vastuullisuus omasta työhyvinvoinnista huolehtimisessa. Opintojakso sisältää neljä tuntia ammatillisen kasvun ohjausta.

Oppimateriaalit

MEDIAKASVATUS-osion tenttikirjallisuus

Baillargeon, Normand 2011. Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Suom. Tapani Kilpeläinen. Tampere: Niin & näin. Luku 5. Tiedotusvälineet (suomennoksessa s. 233–279).

Kupiainen, Reijo & Sintonen, Sara 2009. Medialukutaidot, osallisuus, mediakasvatus. Helsinki: Palmenia. (HUOM. Kupiaisen ja Sintosen kirjaa on Metropolian kirjastossa 10 kpl, lisäksi meillä on 5 kpl e-kirjoja, ja Diakin kirjastossa 20 kpl. Kirjaa on saatavana myös Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungin kirjastoissa. Hankithan kirjan itsellesi ajoissa!)

Mulari, Heta (toim.) 2016. Solmukohtia. Näkökulmia lasten mediakulttuurien tutkimusmenetelmiin ja mediakasvatukseen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto & Nuorisotutkimusseura. Saatavana sähköisesti osoitteessa https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/solmukohtia.pdf

EETTISYYS SOSIAALIALAN TYÖSSÄ- osion tenttikirjallisuus

Ethics in Social Work - An Ethical Code For Social Work Professionals. Akademiker förbundet SSR.
Linkki julkaisuun: http://cdn.ifsw.org/assets/Socialt_arbete_etik_08_Engelsk_LR.pdf

Arki, arvot, elämä, etiikka - Sosiaalialan ammattilaisen eettiset ohjeet. Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry. Ammattieettinen lautakunta. Helsinki 2017.
Linkki julkaisuun:
https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf

Seuraavat eettiset teoriat: (Joko Stanford Encyclopediasta tai muusta luotettavasta lähteestä jos haluat suomenkielisen)
1.Arvoteoria/Value Theory
https://plato.stanford.edu/entries/value-theory/
2.Deontologinen etiikka/Deontological Ethics
https://plato.stanford.edu/entries/ethics-deontological/
3.Hyve-etiikka/Virtue Ethics
https://plato.stanford.edu/entries/ethics-virtue/


VAHVISTAMINEN/EMPOWERMENT-osion tenttikirjallisuus:

Luttrell, C. , Quiroz, S., Scrutton, C. & Bird, K. 2009. Understanding and Operationalising Empowerment. ODI Working Paper 308.
Linkki julkaisuun: https://www.odi.org/sites/odi.org.uk/files/odi-assets/publications-opinion-files/5500.pdf

Hokkanen, L. 2009. Empowerment valtaistumisen ja voimaantumisen dialogina. Teoksessa Mäntysaari ym. Sosiaalityö ja teoria. Jyväskylä: PS-kustannus. 315 - 337.
Linkki artikkeliin: https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/61787/Hokkanen_ActaE%20145pdfA.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Jouttimäki, P. 2011. Voimavaraistavaa sosiaalityötä ryhmässä. Teoksessa Jouttimäki, Päivi - Kangas, Saija - Saurama, Erja. Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö. Visio vahvasta aikuissosiaalityöstä- hankkeen loppuraportti. Helsinki: Soccan työpapereita 2011:1. 93 – 143.
Linkki artikkeliin: http://www.aikuissosiaalityo.fi/files/2694/ote_raportista_Uudistuva_ja_voimaannuttava_aikuissosiaalityo.pdf

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Projektityöskentely ryhmissä (projektin suunnittelu, ohjaukseen osallistuminen, käytännön toteutus, posteriesitys ja kirjallinen raportointi)
Itsenäinen ja lukupiireissä tenttikirjallisuuden opiskelu
Yksilötentti (Moodlessa)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

to 13.2. TENTTI MOODLESSA klo 9.00 - 12.00

ma 2.3. Uusintatentti Moodlessa klo 9.00 - 12.00

- Tentin laajuus: 4 op
- Tenttiä varten tarvitset tietokoneen ja nettiyhteyden
- Tenttimateriaali saa olla mukana tentissä
- Max 3000 merkkiä (sis. välilyönnit) per vastaus
- Kolmeen kysymykseen vastattava esseemuotoisesti (vahvistaminen, etiikka, mediakasvatus)

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetus:
Orientaatio ke 22.1. klo 9 - 12 (ES ja EK) MPA6019
ke 22.1. klo 12.45 - 16.00 (ES) MPB1005 (päivä + monimuoto)
to 23.1. klo 8.45 -11.45 (EK) HUOM. Paikka! MPA4009 (päivä + monimuoto)
to 23.1. klo 12.45 - 16.00 (ES) MPA 5015
pe 24.1. klo 9 - 12 (EK) MPA6019

ke 12.2. (ES) klo 10.00 - 15.45 MPA6019
to 13.2. TENTTI MOODLESSA klo 9.00 - 12.00
to 13.2. klo 12.45 - 16.00 (ES) MPA6019
pe 14.2. klo 12.45 - 16.00 (EK) MPA6012

ti 3.3. 9 - 14 Posterikävely; mahdollisuus käydä katsomassa päivätoteutusryhmän projektiesityksiä MPB1005
ke 4.3. klo 9 - 14 Ammatillinen kasvu/työn haasteet (ES) MPA6012 (Iltapäivällä 2. harjoittelun info, 14.30 - 16.00 MPA4015)
to 5.3 klo 9 - 14.00 Posterikävelyt eli projektiseminaari, mukana myös muita ryhmiä katsomassa tuotoksianne MPB1005
pe 6.3 klo 8.30 - 11.45 (EK)

Projektiohjaus verkossa ja lähiopetuksen yhteydessä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson opettajat tarkentavat arvioinnin kriteerit opintojakson orientaatiokerralla.