Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalinen osallisuus ja syrjäytyminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BO15-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

24.02.2020 - 13.03.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaalialan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Minna Lanne-Eriksson
  • Päivi Eskelinen-Roos

Ryhmät

  • SXH19S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ihmisen hyvinvoinnin osatekijät. Hän ymmärtää huono-osaisuuden yksilöllisenä, yhteisöllisenä ja yhteiskunnallisena ilmiönä. Opiskelija osaa erotella yhteiskunnan syrjäyttäviä rakenteita ja prosesseja. Hän ymmärtää osallisuuden ja yhteisöllisyyden merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.

Sisältö

Hyvinvoinnin osatekijät. Sosiaalinen integraatio, köyhyys, syrjäytyminen ja marginalisaatio. Sosiaaliset riskit ja ongelmat elämän eri vaiheissa. Sosiaalipedagogiset keinot osallisuuden tukemisessa.

Aika ja paikka

Opetus on tarkoitettu SXH19S1 opiskelijoille.
Opettajat; Minna Lanne-Eriksson ja Päivi Eskelinen-Roos
Opintojakson aikataulu: Opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään 24.2. yhteisessä aloituksessa
MInnan ryhmä:
24.2. klo 9-11.45
25.2. klo 9-11.45
27.2. klo 9-15.00
28.2. klo 9-15.00
2.3. klo 12.45-15.00
4.3. klo 9-15.00
5-6.3. klo 8-16 Matalat kynnykset
9.3. klo 12.45-15.00
10.3. klo 12.45-15.00
11.3. klo 9-11.45
12.3. klo 9-11.45
Päivin ryhmä:
24.2. klo 9-11.45
25.2. klo 12.45-15.00
27.2. klo 9-16.00
28.2. klo 9-15.00
2.3. klo 12.45-15.00
4.3. klo 9-15.00
5-6.3. klo 8-16 Matalat kynnykset
9.3. klo 12.45-15.00
10.3. klo 12.45-15.00
11.3. klo 9-11.45
12.3. klo 9-11.45

Oppimateriaalit

Suositeltavaa luettavaa;
1) Jiri Sironen & Ulla Saastamoinen (toim.) 2014. Köyhyys. Syitä ja seurauksia.
http://www.eapn.fi/wp-content/uploads/2014/11/K%C3%B6yhyys-syit%C3%A4-ja-seurauksia-verkkoversio.pdf
2) Raili Gothóni, Susanna Hyväri, Marjo Kolkka & Päivi Vuokila-Oikkonen (toim.) 2016. Osallisuus yhteiskunnallisena haasteena – Diakonia-ammattikorkeakoulun tki-toiminnan vuosikirja 2
http://www.diak.fi/tyoelama/Julkaisut/Documents/9789524932752.pdf (s.9-24 ja s.67-84 ja s.217-232 ja s.275-289)

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento, Opintokäynti, Osallistavat/ toiminnalliset menetelmät, vierailijat

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Matalat kynnykset -kenttätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (135t opiskelijan työtä)

Lisätietoja opiskelijoille

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan. (Minna Lanne-Eriksson)
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opetus on tarkoitettu SXH19S1 opiskelijoille. Opettajat; Minna Lanne-Eriksson ja Päivi Eskelinen-Roos
Opintojakson aikataulu: Opiskelijat jaetaan kahteen ryhmään 24.2. yhteisessä aloituksessa
MInnan ryhmä:
24.2. klo 9-11.45
25.2. klo 9-11.45
27.2. klo 9-15.00
28.2. klo 9-15.00
2.3. klo 12.45-15.00
4.3. klo 9-15.00
5-6.3. klo 8-16 Matalat kynnykset
9.3. klo 12.45-15.00
10.3. klo 12.45-15.00
11.3. klo 9-11.45
12.3. klo 9-11.45
Päivin ryhmä:
24.2. klo 9-11.45
25.2. klo 12.45-15.00
27.2. klo 9-15.00
28.2. klo 9-15.00
2.3. klo 12.45-15.00
4.3. klo 9-15.00
5-6.3. klo 8-16 Matalat kynnykset
9.3. klo 12.45-15.00
10.3. klo 12.45-15.00
11.3. klo 9-11.45
12.3. klo 9-11.45

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vaadittavat suoritukset;
Matalat kynnykset ; käynti ja kirjallinen tehtävä
Oppimistehtävä: 5-kuvaa teoreettinen osuus
Oppimispäiväkirja (T1-K5).

Oppimispäiväkirjan arvioinnin tasot:
Tyydyttävä (1-2)
• työssä on käsitelty vain joitakin opintojakson teemoja ja sisältöjä
• työssä reflektion ja teoreettisen aineksien osuus on ohut tai/ja ne ovat epätasapainossa
• työ on koottu osista/ punainen lanka on ohut
• kirjallisten ohjeiden noudattaminen heikkoa (esim. rakenne, lähdeviitevirheitä)

Hyvä (3-4)
• työssä on käsitelty opintojakson teemoja ja sisältöjä
• työssä reflektion tai teorian osuus painottuu
• työssä on joitain irrallisia osia/ punainen lanka saattaa katketa
• kirjallisten ohjeiden noudattaminen melko virheetöntä (esim. rakenne, pieniä lähdeviitevirheitä)

Kiitettävä: (5)
• työssä on käsitelty keskeisiä opintojakson teemoja ja sisältöjä
• työssä reflektio ja teoreettisuus käyvät tyylikästä vuoropuhelua
• työ muodostaa eheä kokonaisuuden /punainen lanka
• kirjallisten ohjeiden noudattaminen kiitettävää (esim. rakenne ja rajaaminen, lähdeviitteet)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kirjallinen oppimispäiväkirja: Laajan kirjallisen työn ohjeiden mukainen
Tyydyttävä (1-2)
- työssä on käsitelty joitakin tehtävässä olevia teemoja ja sisältöjä
- työssä reflektion ja teoreettisen aineksien osuus on ohut tai/ja ne ovat epätasapainossa
- työ on koottu osista
- Kirjallisten ohjeiden noudattaminen heikkoa (esim. rakenne, lähdeviitevirheitä)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4)
- työssä on käsitelty osittain tehtävässä olevia teemoja ja sisältöjä
- työssä reflektion tai teorian osuus painottuu
- työssä on joitain irrallisia osia/ punainen lanka saattaa katketa
- Kirjallisten ohjeiden noudattaminen melko virheetöntä (esim. rakenne, pieniä lähdeviitevirheitä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: (5)
- työssä on käsitelty useita keskeisiä tehtävässä olevia teemoja ja sisältöjä
- työssä reflektio ja teoreettisuus käyvät tyylikästä vuoropuhelua
- työ muodostaa eheä kokonaisuuden /punainen lanka
- Kirjallisten ohjeiden noudattaminen kiitettävää (esim. rakenne ja rajaaminen, lähdeviitteet)