Siirry suoraan sisältöön

Asiakaspalvelu ja ohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN75-3133

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 15.03.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 55

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Kätilötyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Mirja Järvinen
  • Sanna-Mari Manninen

Ryhmät

  • SXL19K1
    Kätilötyön tutkinto-ohjelma, päivä
  • SXQ19K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat ja niiden merkityksen työskentelyssään
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa, ja tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata asiakasta/potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.

Sisältö

Asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen käsitteet sekä eettiset ja filosofiset periaatteet
Asiakaspalvelu sekä asiakkaan/potilaan ohjaus ja opetus suomen ja ruotsin kielellä
Asiakaspalveluprosessi ja hyvän asiakaspalvelun elementit
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Suomen- ja ruotsinkielisen asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Erilaiset asiakaspalvelun ja ohjauksen laadun ja vaikuttavuuden arviointimenetelmät sekä asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen kehittäminen

Oppimateriaalit

Materiaalit: Opintojakson alussa tulee suorittaa DUODECIM oppiportissa: Asiakaspalvelu ja ohjaus -verkkokurssi: https://www.oppiportti.fi/op/okk00009 ja
Motivoivan keskustelun verkkokurssi: https://www.oppiportti.fi/op/dvk00017
Muut materiaalit ilmoitetaan Moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku. Tehtäväpalautukset Moodlessa.

ruotsi, opettajan materiaali OMAssa

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
verkko-opiskelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ruotsi: 24.1. suullinen ja kirjallinen tentti; uusinnat ilmoitetaan myöhemmin
Asiakaspalvelu ja ohjaus: kirjallisen tehtävän palautus ja ryhmätyön esitys.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Lisätietoja opiskelijoille

Ruotsin tunnit ja tentit 8.1.-24.1.2020 Myllypurossa
Asiakaspalvelu ja ohjaus osuus arvioidaan hyväksytty/täydennettävä asteikolla

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ruotsi: suulliset ja kirjalliset tehtävät ja tentit
- suullinen ja kirjallinen taito arvioidaan erikseen asteikolla 1-5

Lisätiedot

Huomattavaa: Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän Työelämän ruotsi -osuuden (Svenska - Kundbetjäning och handledning) Suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.