Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät (TKI-opinnot verkkototeutuksena) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN74-3121

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 22.07.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 500

Koulutus

  • Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Ensihoidon tutkinto-ohjelma
  • Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
  • Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma
  • Kätilötyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Hannu Puhakka
  • Anu Valtonen
  • Kristiina Heinonen
  • Anna Junnikkala
  • Iira Lankinen
  • Kaarina Pirilä
  • Anu Leppänen
  • Minna Kalajoki
  • Päivi Leskinen

Vastuuopettaja

Kaarina Pirilä

Ryhmät

  • SXK19K1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma
  • SXK18S2B2
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä Seinäjoki
  • SXL19S1
    Kätilötyön tutkinto-ohjelma
  • SXO19S1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXJ19S1
    Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXO19S2B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXK18S2B1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä Lahti
  • SXQ19S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • SXP19S1
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
  • SXO19S1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXK18S2A
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma monimuotototeutus
  • SXO19S2A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXM19S1
    Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma päivä
  • SXO19S1C
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee tutkimusprosessin kulun ja tutkimukseen perustuvan kehittämistyön periaatteet
- tuntee kehittämistyössä sovellettavia tiedonhankinta- ja analyysimenetelmiä sekä työtapoja
- ymmärtää kehittämistyössä käytettävien menetelmien ja työtapojen perustelut
- osaa kriittisesti arvioida eri menetelmillä tehtyjä suomen- ja englanninkielisiä tutkimuksia
- ymmärtää tiivistetyn tutkimustiedon merkityksen yhtenäisten käytäntöjen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- osaa toimia tutkimus- ja kehitystyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa viestiä englanniksi oman alansa työtehtävissä eri toiminta- ja kehittämisympäristöissä.

Sisältö

Tutkimusprosessi ja tutkimukseen perustuva kehittämistyö
Tutkimustiedon haku ja kriittinen lukeminen
Laadulliset ja määrälliset tiedonhankinta- ja analyysimenetelmät ja niiden soveltaminen tutkimus- ja kehitystyössä
Kehittämistyön toiminnalliset työtavat
Tiivistetty tutkimustieto (esim. suositukset) ja sen käyttö näyttöön perustuvassa toiminnassa
Tutkimus- ja kehitystyön eettiset periaatteet
Keskeinen oman alan englanninkielinen käsitteistö ja terminologia

Aika ja paikka

Tutkimus- ja kehittämistyön osuuden (3 op) oppimisalustana on Moodle, joka aukeaa 1.9.2020 ja sulkeutuu 10.12.2020.
Menetelmäpajat erillisen aikataulun mukaisesti
==============================

Ammatillisen englannin osuuteen (2 op) kuuluvat pakollinen orientaatio, jonka aikana opiskelija valitsee itselleen toisen kahdesta englannin suoritustavasta. Suoritustavat selostetaan orientaatiossa.

=============================

Oppimateriaalit

TK-osuus, 3 op:
Osoitetaan Moodle-alustalla. Sisältää myös nauhoitettuja verkkoluentoja.
===========================

Ammatillinen englanti: Moodle-alusta, josta annetaan tarkemmat tiedot orientaatiossa.Orientaatiota tai verkko-oppitunteja ei nauhoiteta.
===========================

HUOM! Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus.
Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Verkkokurssi, jossa tutkimus- ja kehittämistyön teoriaosuus (3 op) suoritetaan kokonaan Moodle-alustalla. Alusta auki 1.9.2020-10.12.2020

Tässä opintojaksossa tarjotaan myös erillisiä menetelmäpajoja. Niiden suorittaminen on vapaaehtoista, mutta sitä suositellaan lämpimästi.
Menetelmäpajoja on tarjolla kolme erilaista: kvantitatiivinen, kvalitatiivinen ja kehittämistyön paja.
Yhden menetelmäpajan pituus on 1 x 3h.
Jokaista menetelmäpajaa toteutetaan useita kertoja lukukauden aikana.

TK-osuuden vastuuopettaja Kaarina Pirilä.

HUOM! Päivi Leskinen tarjoaa erillisiä tilastopajoja ja hänen tilastopajat ovat pakollisia. Niistä kannattaa lukea erillinen Päivin tiedote Omasta.

========================

Ammatillisen englannin osuus (2 op) suoritetaan joko itsenäisesti erilaisten tehtävien avulla tai osallistumalla verkko-oppitunneille ja tekemällä annetut kotitehtävät ja olemalla aktiivinen verkko-oppitunneilla. Osallistuakseen opetukseen opiskelijalla pitää olla olemassa verkkoyhteys, kuulokemikrofoni ja tietokone, jotta hän voi osallistua opetukseen tehokkaasti. Älykännykkä ei ole suositeltava osallistumisväline.
Englannin osuudessa on pakollinen orientaatio (ks. toteutuksen lukujärjestys) kaikille opintojakson englannin osuuden suorittaville osallistujille. Aikatauluihin saattaa tulla muutoksia. Tarkista aikataulut toteutuksen lukujärjestyksestä.

Englannin opettaja Anna Junnikkala.

========================

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

TK-osuuden, 3 op, verkkotentti on Moodlessa. Saa uusia 2 x kolmen päivän välein. Hyväksytty suoritus 50% oikein (hyväksytty/hylätty arviointi). Myös uusinnat tehtävä ennen 10.12., jolloin Moodle sulkeutuu.
=====================

Ammatillinen englanti (2 op): Suoritusvaihtoehdon mukaisesti joko osallistumalla verkko-oppitunneille ja tekemällä annetut kotitehtävät ja olemalla aktiivinen verkko-oppitunneilla tai ryhmätehtävä. Suoritusvaihtoehdot selostetaan orientaatiotunnilla. Jos opiskelija ei tee kaikkia suoritukseen vaadittavia tehtäviä, hänen suorituksena on hylätty, ja hän osallistuu uudelle toteutukselle myöhemmin.

=====================

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tutkimus- ja kehittämistyön osuus 3 x 27h.

Sisällön jaksotus

TK-osuus, 3 op:
Opintojakson TK-osuuden (3 op) suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista, materiaaleihin tutustumista, tehtävien tekemisen ja verkkotentin hyväksyttyä suoritusta aikarajan puitteissa.
Yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla, pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5. Kaikki suoritukset palautettava viimeistään 10.12., jolloin Moodle sulkeutuu. Tk-osuuden arvosana muodostuu pienryhmätehtävän arvosanasta

=============================

Ammatillinen englanti: Kaikille pakollinen orientaatio ja valittu suoritustapa. Kaikki suoritukset pitää olla tehty valitun suoritustavan loppuun mennessä.

Lisätietoja opiskelijoille

Mukava verkkokurssi, tervetuloa opiskelemaan!

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

TK-osuus, 3 op:
Yksilötehtävä arvioidaan hyväksytty/hylätty asteikolla. Pienryhmässä tehtävä oppimistehtävä arvioidaan arvosanalla 0-5. Myös verkkotentti on suoritettava hyväksytysti.
====================

Ammatillinen englanti: Osallistuminen orientaatioon, valitun suoritustavan mukaiset tehtävät ja suoritukset, kotitehtävien tekeminen ja aktiivisuus vaikuttavat arviointiin. Arviointi: hyväksytty/hylätty.

Lisätiedot

Arvioinnissa sovelletaan yhteistä arviointikehikkoa. Opintojakson arvioinnissa painottuvat erityisesti osaamisalueet Tietoperusta ja Eettisyys ja yhteistyö.