Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen hoitotyö -harjoittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BN37-3105

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 30.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Terveyden edistämisen palvelut

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Elina Kettunen
  • Ulpu Valkonen
  • Katja Åker

Vastuuopettaja

Ulpu Valkonen

Ryhmät

  • SXQ20K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa harjoitteluympäristön edellyttämää keskeistä tiedollista ja taidollista osaamista potilaan hoitotyössä
- toimii asiakaslähtöisesti potilaan ja hänen läheistensä terveyttä ylläpitävässä ja edistävässä hoitotyössä
- noudattaa hoitotyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- toimii työryhmän ja -yhteisön vastuullisena jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa.

Sisältö

Ohjattu harjoittelu hoitotyön toimintaympäristöissä.

Aika ja paikka

-

Oppimateriaalit

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opettajien osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu kirurgisessa tai perioperatiivisessa toimintaympäristössä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kirurgisen tai perioepratiivisen hoitotyön toimintaympäristöt. Jos harjoittelu on ensimmäinen, tulee harjoittelun toteutua kirurgisessa toimintaympäristössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkelaskut suoritetaan teorian yhteydessä.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattu harjoittelu 6 viikkoa (40 h / viikko).
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä.
Harjoittelu 9 op = 6 viikkoa = 240 tuntia.
Itsenäinen työskentely / valmistautuminen harjoitteluun / oppimistehtävä = 1 op.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty / hylätty.

Sisällön jaksotus

Harjoittelu syksyllä -20 viikot 46-51.
Harjoittelu keväällä -21 viikot 2-7, niille th-opiskelijoille, joilla kirurgisen/perioperatiivisen ht:n harjoittelu tekemättä.
Lisätietoa opintojakson Moodle työtilassa, joka avautuu ennen harjoittelua.

Lisätietoja opiskelijoille

Asiakaslähtöistä harjoittelua ennen:
Lääkehoito 1 suoritettu.
Lääkehoito 2 suoritettu mikäli uusintatentit tämän mahdollistavat; kuitenkin aina niin, että opiskelija on osallistunut teoriaopetukseen sekä laboraatioihin.
Kliininen hoitotyö suoritettu hyväksytysti tai hyväksiluettu.
Kliinisen hoitoyön taidot 1 ja 2 suoritettu hyväksytysti.
Pitkäaikaisesti sairastueen hoitotyö (suoritusmerkintä) ja lääkelaskut suoritettu hyväksytysti.
AFY suoritettu hyväksytysti.
Akuutti hoitoyö (suoritusmerkintä) ja lääkelaskut suoritettu hyväksytysti.
Kirurgian tai perioepratiivisen yksikössä tapahtuvaa harjoittelua ennen: akuutti hoitotyön teoriatunteihin osallistuttu, laboraatiot ja lääkelaskut hyväksytty.
Tämä toteutus on myös niille th-opiskelijoille, joilta PUUTTUU vielä kirperi-harjoittelu -> ota yhteys Ulpu Valkoseen.
Harjoittelupaikkojen koordinointi: Ulpu Valkonen, ulpu.valkonen@metropolia.fi
Harjoittelun ohjaaja: Elina Kettunen, elina.kettunen@metropolia.fi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa aloittelija.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
- osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- osaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
- pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
- osaa toimia työryhmän jäsenenä
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävä
Työelämäpalaute