Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BM67-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.05.2019

Ajoitus

22.08.2019 - 30.09.2019

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Osallistuminen ja toimintakyky

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Eeva Tawast
  • Merja Lahdenperä
  • Minna Kalajoki
  • Satu Vahaluoto
  • Liisa Jaakkonen
  • Anna Puustelli-Pitkänen
  • Mia Rosenström

Vastuuopettaja

Mia Rosenström

Ryhmät

  • SXC18K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida ikäihmisten hyvinvoinnin ja terveyden tilasta saatavia tietoja. Hän kykenee edistämään vanhan ihmisen hyvinvointia ja terveyttä sekä tunnistaa erityisesti kaupunkimaisissa yhteisöissä elävän ikäihmisen hyvinvointia, osallisuutta, toimintakykyä ja terveyskäyttäytymistä edistäviä ja uhkaavia tekijöitä. Opiskelija toteuttaa ennaltaehkäisevää vanhustyötä soveltamalla syrjäytymisen ehkäisyä, terveyttä ja mielenterveyttä sekä toimintakykyä edistäviä työmenetelmiä. Hän toteuttaa varhaista puuttumista ja interventiota terveyserojen kaventamiseksi sekä sosiaalisen syrjäytymisen ja toimintakyvyn heikkenemisen ehkäisemiseksi ohjaamalla vanhaa ihmistä ja hänen läheisiään.
Geronomiopiskelija osaa viestiä sujuvasti englanniksi vanhustyön opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteet ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat. Opiskelija pystyy hankkimaan vanhustyössä tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti. Hänellä on realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan, ja hän asennoituu myönteisesti sen kehittämiseen ammattitaitonsa osana. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.

Sisältö

Projektityöskentely. Ikäihmisen terveyden, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämisen perusteet. Sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisy ja varhainen puuttuminen. Osallisuuden yhteiskunnalliset riskitekijät (esim. köyhyys, hoivan ja palvelujen puute, kaltoinkohtelu). Vanhustyössä käytettävät keskeiset toimintakyvyn arviointimenetelmät. Terveyskäyttäytyminen ja riskikäyttäytyminen. Ehkäisevän mielenterveystyön perusteet ja psykososiaalinen tukeminen. Ikääntyminen ja ravitsemus. Suun terveys. Seksuaaliterveys ikääntyessä. Terveysneuvonta ja -interventiot sekä ohjaamisen vaiheteoriat.
Ammatillisen englannin kielen opetus (3 op) integroituu osana hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen opintoja. Opetuksen sisällöissä keskitytään seuraaviin suullista ja kirjallista viestintätaitoa lisääviin aihealueisiin: Vanhustyön keskeiset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä. Vanhustyön keskeiset käsitteet ja tekstikäytänteet. Vanhustyön työympäristöt ja
-tehtävät. Tiedonhankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen sekä suullisesti että kirjallisesti.

Oppimateriaalit

Materiaalia Moodlessa. Myös itsenäisiä materiaalihakuja.

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento
Essee
Etäopetus
Kenttätyöskentely
Lähiopetus
Osallistavat / toiminnalliset menetelmät/ Yhteistoiminnallinen oppiminen
Projekti
Reflektointi

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projekti työelämäyhteistyössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10op = 270h opiskelijan työtä, josta 3op englannin opetusta

Sisällön jaksotus

1. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Mielenterveyden- ja aivoterveyden edistämisen projektina voi olla mm. terveyden edistämisen kurssi ikäihmisille, teemana mielenterveyden- ja aivoterveyden edistäminen (kuhunkin projektiin 3-4 opiskelijaa).
Kurssikertojen pitämistä varten on varattu kolme perättäistä maanantaita: 2.9, 9.9 ja 16.9
Opintotojakson lähiopetus:
VK 34
21.8 klo 8.30-11.45 Englanti, Liisa Jaakkonen luokka MPA4010
21.8 klo 12.45-15.30 Opintojakson ja projektien aloitus luokka MPA5015
22.8. Projektien työstäminen, ulkopuolinen vierailija
23.8 klo 8.30-11.45 Terveyden edistämisen ohjelmat, suositukset ja käsitteistö, Mia Rosenström luokka MPA4018
23.8 klo 12.45-16 Ravitsemus, Merja Lahdenperä luokka MPA5015
VK 35
27.8 klo 8.30-11.45 Englanti, Liisa Jaakkonen luokka MPA4010
28.8. klo 8.30-11.45 Sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen, Anna Puustelli-Pitkänen luokka MPA5015
28.8 klo 12.45-16 Mielenterveyden edistäminen, Eeva Tawast luokka MPA6021
29.8 klo 8.30-11.45 Kuntoutumisen edistäminen, Satu Vahaluoto luokka MPA4018
VK 37
10.9. klo 8.30-11.45 Englanti, Liisa Jaakkonen luokka MPA4010
10.9. klo 12.45-16 Mielenterveyden edistäminen luokka MPA6021
VK 38
17.9. klo 8.30-11.45 Opintojakson purku luokka MPA4009
Em. lähiopiskelukerroilla käsitellään yleisesti ikäihmisten terveyden edistämisen teemoja ja teorioita - ei (vain) aivoterveyden edistämistä.
Lähiopetuksista poissaolot korvattava, erillinen ohje annetaan opintojakson alussa. Opintojakson aloituskerralla pakollinen läsnäolo.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden vanhustyön ja gerontologian tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin vanhustyön turvallisuuskäytänteisiin
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa vanhustyön ja gerontologian tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa vanhustyön ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia vanhustyön ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa vanhustyön eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta vanhustyötä ja gerontologista tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää vanhustyön ja gerontologian käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön vanhustyön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti vanhustyön turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 0-5, englanti hyv/hyl: Jatkuva arviointi, oppimistehtävä, osallistuminen / läsnäolovaatimus, työelämäpalaute

Lisätiedot

Opiskelija ja opettaja-tutor käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.