Siirry suoraan sisältöön

Psykofyysinen fysioterapia ja psykologia (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BI30-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 17.05.2020

Ajoitus

19.10.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Ulla Härkönen
  • Sirpa Ahola
  • Eveliina Holmgren

Vastuuopettaja

Ulla Härkönen

Ryhmät

  • SXB19S1
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija tietää keskeiset kehityspsykologiset prosessit elämänkaaren eri vaiheissa. Hän tietää ihmisen psyykkisen kehityksen lainalaisuudet. Opiskelija osaa edistää työssään psyykkistä kehitystä ja hyvinvointia ja kuntoutumista. Opiskelija tietää ihmisen myönteiset muutostekijät ja osaa edistää hyvää mielenterveyttä. Hän tunnistaa psyykkisten häiriöiden syitä ja ilmenemismuotoja sekä osaa soveltaa työssään mielenterveyttä tukevia työmenetelmiä. Opiskelijalla on valmiudet tunnistaa, kohdata ja tukea kriisissä olevia ihmisiä ja yhteisöjä. Opiskelija osaa analysoida kivun taustalla olevia psyykkisiä syitä ja osaa soveltaa työssään psykologisia kivun hoitomenetelmiä.
Opiskelija osaa arvioida oman itsetuntemuksensa ja omien voimavarojensa merkitystä terapiasuhteen rakentumisessa ja terapian toteutumisessa. Opiskelija osaa kuvata kehon ja mielen
välistä yhteyttä ihmisen erilaisissa elämäntilanteissa. Opiskelija saa omakohtaisia kokemuksia kehotietoisuuden edistämisestä rentoutumisen avulla. Opiskelija osaa valita ja käyttää erilaisia
rentoutumisen keinoja asiakkaan voimavarojen tukemiseksi.

Sisältö

Lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden kehitysvaiheet
Psykososiaalinen kuntoutus ja psyykkiset voimavarat
Kriisit ja traumaattiset kriisit
Psyykkiset häiriöt
Terveyden ja mielenterveyden interventioita
Kivun psykologia ja kivun psykologisia hoitomenetelmiä
Kehon ja mielen välinen yhteys
Ilmaisuvoimainen keho
Kehotietoisuus
Rentotutumismenetelmät

Oppimateriaalit

Kehitys-, kliininen ja kriisipsykologia:.
1. Nurmi, J.-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., Ruoppila, I. (2006 tai uudempi painos). Ihmisen psykologinen kehitys. Porvoo: WSOY. Tenttialue 3 lukua: Keskilapsuus, Nuoruus ja Vanheneminen
2.Kalso Eija, Haanpää Maija, Vainio Anneli (toim.) Kipu. Duodecim. www.oppiportti.fi http://www.oppiportti.fi.ezproxy.metropolia.fi/op/opk04493. Kirjasta luetaan kappaleet: Psykologiset hoitomenetelmät, Kognitiivis-behavioraalinen lähestymistapa, Fysiologisiin muutoksiin tähtäävät menetelmät, Huomion suuntaamisen menetelmät ja mielikuvaharjoitukset
3. Mielenterveys- ja päihdeongelmien varhainen tunnistaminen : Opas ennaltaehkäisevän työn ammattilaisille (http://www.julkari.fi/handle/10024/80082). Tenttialue: Masennus (luku 4), Ahdistuneisuushäiriöt (luku 5), Itsetuho (luku 7) ja Psyykkiset kriisit sekä stressi- ja traumareaktiot (luku 9).
Psykofyysinen fysioterapia, tenttikirjallisuus
Kirja: Herrala,H.Kahrola,T. & Sandström, M.(2008) Psykofyysinen ihminen. WSOY

Opetusmenetelmät

Kehityspsykologia, kliininen psykologia ja kriisipsykologia: aktivoivat luennot, kirjallisuuteen tutustuminen, tentti ja ryhmäoppimistehtävä
Monimuoto-opiskelu, tentti
Psykofyysinen fysioterapia
Lähiopetus, ohjatut harjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Psykologia: tentti ja ryhmäoppimistehtävä
Psykofyysinen fysioterapia

Lisätietoja opiskelijoille

Kehityspsykologia
Kliininen psykologia
Kriisipsykologia

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja
seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman
toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty / hylätty
H: Jatkuva arviointi, aktiivinen osallistuminen, tentti
H: tentissä osoitettu osaaminen
Arviointikriteerit:
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Kehitys- ja kliininen psykologia: tentissä ja ryhmäoppimistehtävässä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen; 100%.

Lisätiedot

Kehityspsykologia
Kliininen psykologia