Psykofyysinen fysioterapia ja psykologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BI30-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
16.03.2020 - 24.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Härkönen
- Sirpa Ahola
- Eveliina Holmgren
Vastuuopettaja
Ulla Härkönen
Ryhmät
-
SXB19K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tietää keskeiset kehityspsykologiset prosessit elämänkaaren eri vaiheissa. Hän tietää ihmisen psyykkisen kehityksen lainalaisuudet. Opiskelija osaa edistää työssään psyykkistä kehitystä ja hyvinvointia ja kuntoutumista. Opiskelija tietää ihmisen myönteiset muutostekijät ja osaa edistää hyvää mielenterveyttä. Hän tunnistaa psyykkisten häiriöiden syitä ja ilmenemismuotoja sekä osaa soveltaa työssään mielenterveyttä tukevia työmenetelmiä. Opiskelijalla on valmiudet tunnistaa, kohdata ja tukea kriisissä olevia ihmisiä ja yhteisöjä. Opiskelija osaa analysoida kivun taustalla olevia psyykkisiä syitä ja osaa soveltaa työssään psykologisia kivun hoitomenetelmiä.
Opiskelija osaa arvioida oman itsetuntemuksensa ja omien voimavarojensa merkitystä terapiasuhteen rakentumisessa ja terapian toteutumisessa. Opiskelija osaa kuvata kehon ja mielen
välistä yhteyttä ihmisen erilaisissa elämäntilanteissa. Opiskelija saa omakohtaisia kokemuksia kehotietoisuuden edistämisestä rentoutumisen avulla. Opiskelija osaa valita ja käyttää erilaisia
rentoutumisen keinoja asiakkaan voimavarojen tukemiseksi.
Sisältö
Lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden kehitysvaiheet
Psykososiaalinen kuntoutus ja psyykkiset voimavarat
Kriisit ja traumaattiset kriisit
Psyykkiset häiriöt
Terveyden ja mielenterveyden interventioita
Kivun psykologia ja kivun psykologisia hoitomenetelmiä
Kehon ja mielen välinen yhteys
Ilmaisuvoimainen keho
Kehotietoisuus
Rentotutumismenetelmät
Oppimateriaalit
Kehitys-, kliininen ja kriisipsykologia:.
1. Nurmi, J.-E., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L., Ruoppila, I. (2006 tai uudempi painos). Ihmisen psykologinen kehitys. Porvoo: WSOY. Tenttialue 3 lukua: Keskilapsuus, Nuoruus ja Vanheneminen
2.Kalso Eija, Haanpää Maija, Vainio Anneli (toim.) Kipu. Duodecim. www.oppiportti.fi http://www.oppiportti.fi.ezproxy.metropolia.fi/op/opk04493. Kirjasta luetaan kappaleet: Psykologiset hoitomenetelmät, Kognitiivis-behavioraalinen lähestymistapa, Fysiologisiin muutoksiin tähtäävät menetelmät, Huomion suuntaamisen menetelmät ja mielikuvaharjoitukset
3. Mielenterveys- ja päihdeongelmien varhainen tunnistaminen : Opas ennaltaehkäisevän työn ammattilaisille (http://www.julkari.fi/handle/10024/80082). Tenttialue: Masennus (luku 4), Ahdistuneisuushäiriöt (luku 5), Itsetuho (luku 7) ja Psyykkiset kriisit sekä stressi- ja traumareaktiot (luku 9).
Psykofyysinen fysioterapia, tenttikirjallisuus
Kirja: Herrala,H.Kahrola,T. & Sandström, M.(2008) Psykofyysinen ihminen. WSOY
Opetusmenetelmät
Kehityspsykologia, kliininen psykologia ja kriisipsykologia: aktivoivat luennot, kirjallisuuteen tutustuminen, tentti ja ryhmäoppimistehtävä
Monimuoto-opiskelu, tentti
Psykofyysinen fysioterapia
Lähiopetus, ohjatut harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Psykologia: tentti ja ryhmäoppimistehtävä
Psykofyysinen fysioterapia
Lisätietoja opiskelijoille
Kehityspsykologia
Kliininen psykologia
Kriisipsykologia
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja
seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman
toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty / hylätty
H: Jatkuva arviointi, aktiivinen osallistuminen, tentti
H: tentissä osoitettu osaaminen
Arviointikriteerit:
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Kehitys- ja kliininen psykologia: tentissä ja ryhmäoppimistehtävässä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen; 100%.
Lisätiedot
Kehityspsykologia
Kliininen psykologia