Siirry suoraan sisältöön

Liikkuva ja toimiva ihminen 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BI18-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 31.01.2020

Ajoitus

07.01.2020 - 24.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jouko Heiskanen
  • Sanna Garam
  • Pirkko-Leena Kuosa

Vastuuopettaja

Pirkko-Leena Kuosa

Ryhmät

  • SXB20K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija osaa selittää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan vuorovaikutusta kuvaamalla kudosten ominaisuuksia. Hän käyttää tuki- ja liikuntaelimistöön liittyviä ammatillisia termejä ja käsitteitä. Opiskelija nimeää luurangon luut ja niiden yksityiskohdat. Hän selittää nivelten toiminnan analysoiden rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä. Hän nimeää raajojen lihakset sekä kuvaa niiden sijainnin ja toiminnan. Opiskelija harjaantuu anatomisten rakenteiden tunnistamisessa sekä liikkumisen ja liikkeen hallinnan aistimiseen ultraäänen avulla.

Sisältö

Kudokset. Iho.
Anatomiset tasot, suunnat ja liikeakselit.
Luuliitostyypit.
Luuston ja nivelten yksityiskohtainen rakenne.
Yläraajan ja alaraajan lihakset.
Palpaatio tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden tunnistamisessa.
Ultraäänen käyttö tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden tunnistamisen tukena.

Oppimateriaalit

1) Gilroy, A. M., MacPherson; B.R. & Ross, L. M. (ed.): Atlas of anatomy. Latin nomenclature. Thieme. (Tai muu soveltuva tuki- ja liikuntaelimistön anatomian oppimateriaali, jossa latinankielinen terminologia). Oppimateriaalia esitellään jakson alussa.
2) Sand, O. ym. 2011: Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOYpro (Voi lainata; ei tarvita koko aikaa)
tai muu korkeakoulukäyttöön soveltuva suomenkielinen anatomian ja fysiologian oppikirja.
3) Luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento, harjoitustehtävät, ohjatut harjoitukset, kirjalliset kokeet

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yläraajatentti: 24.3.2020
Alaraajatentti: 21.4.2020
Uusinnat: SU202006 (9.6.2020) ja SU202008 (syksyn 2. uusintatentti)

Tälle opintojaksolle määrätyissä kahdessa uusintatentissä voi suorittaa tämän opintojakson kumman tahansa puuttuvan anatomian osakokeen tai molemmat kerrallaan. Jos suoritukset eivät tule valmiiksi näillä kerroilla, opiskelija siirtyy tekemään suoritukset seuraavan alkavan ryhmän opintojaksototeutukselle. Arvosanaa korotettaessa on molemmat opintojakson anatomian osakokeet suoritettava samassa uusintatilaisuudessa kerrallaan uudestaan. Korotusta saa yrittää vain kerran ja vain tässä toteutuksessa mainituissa kahdessa uusinnassa, ei enää uusien toteutusten uusinnoissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Koko opintojaksossa on opiskelijan työtä 5 x 27 h = 125 h.
Anatomian kontaktiopetusta on 40 tuntia.
Palpaatiotunnit

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy lääketieteellinen osuus Sonopalpaatio 1 op. Opettaja Jouko Heiskanen. Sonopalpaatio suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen.
Opintojaksoon sisältyy palpaatio. Opettajana Sanna Garam. Palpaatio suoritetaan osallistumalla lähiopetukseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Keskiviikkoisin tarvittaessa klo 15.45 ns. anatomiakioski, jossa saa itsenäisen opiskelun tehtäviä tehdä ja malleja tutkiskella opettajan ja mahdollisesti opiskelijatutorin ohjauksessa opiskelijalähtöisesti. Kioskiin ilmoittaudutaan sähköpostilla Pirkko-Leenalle viimeistään edeltävänä maanantaina.

Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja
seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman
toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sonopalpaatio ja palpaatio: Hyväksytty / hylätty (osallistuminen lähiopetukseen).
Anatomiassa 2 koetta samalla painotusarvolla.

Hylätty (0)

Hylätty (0)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on alle 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää virheellisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija ei osaa nimetä anatomisia rakenteita eikä muista niiden merkitystä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 75% kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä: hän esim. nimeää lihasten origot ja insertiot ja nivelpinnat latinaksi.
Opiskelija tunnistaa ja kuvaa anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90% kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.