Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapian ammatilliset lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BI14-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 31.01.2020

Ajoitus

08.01.2020 - 29.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Fysioterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sirpa Ahola
  • Leena Piironen
  • Gunilla Blom
  • Titta Komssi

Vastuuopettaja

Krista Lehtonen

Ryhmät

  • SXB20K2
    Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija tietää terapiasuhteen rakentamista ja ylläpitämistä edellyttävät vuorovaikutukselliset elementit. Opiskelija tietää, että fysioterapeutin ammatillisena perustehtävänä on tukea ihmisen hyvinvointia ja terveyttä edistämällä hänen toiminta- ja liikuntakykyään erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija osaa toimia fysioterapian kansallisten ja kansainvälisten ammattieettisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa selittää miten fysioterapian keskeiset käsitteet ja mallit auttavat jäsentämään fysioterapiatoimintaa, sen dokumentointia ja ammatillista vuoropuhelua.
Ruotsi:
Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy myönteinen ja realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kyky ja motivaatio kehittää kieli- ja viestintätaitojaan.
Työelämän suomi: Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee oman suomen kielen taitonsa tason ja tietää, miten kehittää kielitaitoaan itsenäisesti ammattiopintojen yhteydessä ja niiden jälkeen. Opiskelija tuntee, ymmärtää ja osaa eritellä erityyppisiä oman alansa ja työelämän lähdetekstejä ja referoida niitä. Hän pystyy tuottamaan selkeää, jäsentynyttä ja sidosteista tekstiä koulutusalaansa ja
työelämään liittyvistä aiheista. Opintojen tavoitteena on saavuttaa sellainen suomen kielen toiminnallinen taito, jonka avulla
opiskelija kykenee selviytymään opinnoistaan, kirjoittamaan opinnäytetyönsä ja kypsyysnäytteensä suomeksi sekä toimimaan ja kehittymään ammatissaan ja osallistumaan kirjalliseen vuorovaikutukseen suomalaisessa työyhteisössä. Tavoitteena on taso B2.2, ja opintojakso tarjoaa myös ohjausta ja työkaluja kielitaidon C-tason, taitavan kielenkäyttäjän kielitaidon, saavuttamiseen.

Sisältö

Fysioterapia-ammatin, koulutuksen ja fysioterapiamenetelmien historia, nykytila ja tulevaisuus
Fysioterapia erilaisissa toimintaympäristöissä
Ammatillisuus, ammattietiikka ja lainsäädäntö
Fysioterapian dokumentointi osana terveydenhuollon kansallista kirjaamiskäytäntöä
Fysioterapiaprosessi, terapiasuhde, vuorovaikutus ja dialogisuus Fysioterapian keskeiset käsitteet ja teoriat
Toisen kotimaisen kielen opiskelu integroidaan ammatillisiin teemoihin suullisten ja kirjallisten harjoitusten muodossa seuraavin sisällöin:
- Kieli- ja viestintätaidon itsearvionti ja oppimisstrategioiden kehittäminen
- Koulutus ja ura
- Alan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -välineet
- Ammattialan tekstit ja ammattiterminologian kartuttaminen ja aktivoiminen
- Ammattialan keskeiset vuorovaikutustilanteet
Työelämän suomi (suoritetaan mikäli opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi): Kieliopin perusrakenteiden kertaaminen. Erityisesti asiatekstille ja referoinnille tyypillisten kirjoitetun kielen rakenteiden harjoittelu. Kielen tilanteisen vaihtelun, erityisesti muodollisen ja epämuodollisen kielimuodon erojen ymmärtäminen. Oman opiskelualan ja työelämän tekstien lukeminen, erittely, selostaminen ja laatiminen.

Oppimateriaalit

Ruotsi: opettajan oma
Fysioterapia: oppimistehtävään liittyvä kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset
Fysioterapia: aktivoivat luennot ja oppimistehtävä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Fysioterapia: työelämässä toimivan fysioterapeutin haastattelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ruotsi: viimeisillä tunneilla, kaksi uusintaa mahdolllista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsi:läsnäolo lähiopetuksessa 80%, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella
Fysioterapia: aktiivinen osallisuus, oppimistehtävän työstö pienryhmässä ja reflektoiva keskustelu seminaarissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Ruotsi: arviointi asteikolla 1-5, opetuskieli ruotsi, materiaali saatavilla ennen kurssin alkua e-muodossa
Fysioterapia: hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Työelämän ruotsi: Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija:
• Selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa.
• Osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä.
• Osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta.
• Hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa; epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin
virheellisesti.
• Ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmi on hidas.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruotsi:jatkuva arviointi, suullinen esitelmä, kirjallinen lopputentti
Fysioterapia: aktiivinen osallistuminen, pienryhmän oppimistehtävän työstö, esitys ja reflektointi.

Esitietovaatimukset

Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.1.

Lisätiedot

Jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän ruotsin kielen osuuden sijaan suomi toisena kielenä (Työelämän suomi) -osuuden.
Esitietovaatimukset kun koulusivistyskieli ei ole suomi: Hyvä suomen kielen taito: vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taso B2.1.