Siirry suoraan sisältöön

Tuki- ja liikuntaelimistön jalkaterapian perusteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: SJ00BJ82-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2018 - 15.05.2018

Ajoitus

22.10.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2014-2015) Hyvinvointi, tutkintokokonaisuus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Jalkaterapian tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jalkaterapia Virtuaali
  • Anni Anttila
  • Matti Kantola
  • Pekka Anttila
  • Gunilla Blom

Vastuuopettaja

Matti Kantola

Ryhmät

  • SXD17S1
    Jalkaterapian tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ihmisen taustan, rakenteen ja toiminnan ja osallistumisen sekä ympäristön merkityksen tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöiden synnyssä ja ennaltaehkäisyssä jalkaterapian näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa yleisimmät alaraajoihin vaikuttavat tule-sairaudet sekä osaa kuvata niiden syntymekanismit. Opiskelija harjaantuu tuki- ja liikuntaelinvaivoista kärsivien alaraajaongelmien hoitoon ja hoidon ohjaukseen. Opiskelija harjaantuu moniammatilliseen yhteistyöhön muiden tule-potilaita hoitavien kanssa.

Opiskelija hallitsee yleisimmät jalkaterapiassa käytettävät luokittelujärjestelmät. Hän osaa soveltaa niitä jalkaterapiadiagnoosia ja -suunnitelmaa tehdessään sekä osaa kuvata niiden mukaisesti erilaisia jalkojen toimintahäiriöitä.

Opiskelija osaa mobilisoida alaraajan niveliä oikeilla liikkeillä sekä tekniikoilla ja osaa kuvata mobilisoinnin käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa soveltaa mobilisaatiota osana muuta jalkaterapiaa sekä arvioida hoidon vaikuttavuutta.

Opiskelija saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (352/2003 8§) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon. Opiskelija osaa viestiä oman alansa työympäristössä ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot ovat vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1. Opiskelija osaan hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy myönteinen ja realistinen käsitys kieli- ja viestintäosaamisestaan sekä kyky ja motivaatio kehittää kieli- ja viestintätaitojaan.

Jos opiskelijan koulusivistyskieli ei ole suomi ja hänelle on myönnetty vapautus ruotsin kielen opinnosta, hän suorittaa opintojaksoon sisältyvän ruotsin kielen osuuden suomi toisena ja vieraana kielenä -osuutena.

Sisältö

- Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toimintarajoitteet ja osallistumisrajoitukset ja niiden taustalla olevat patologiset prosessit
- Nivelrikko
- Osteoporoosi
- Jalkaterapian luokittelujärjestelmät
- Luokittelujärjestelmien käyttö asiakastyössä
- Mobilisaation keskeiset käsitteet ja tekniikat
- Mobilisaation käyttö jalkaterapiassa
- Alaraajojen nivelten mobilisaation toteuttaminen

Ruotsin kieli:
- Kieli- ja viestintätaidon itsearvionti ja oppimisstrategioiden kehittäminen
- Koulutus ja ura
- Alan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit, -välineet
- Ammattialan tekstit ja ammattiterminologian kartuttaminen sekä aktivoiminen
- Ammattialan keskeiset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintää

Oppimateriaalit

Ruotsi: opettajan oma

Opetusmenetelmät

Ruotsi: vuorovaikutteiset harjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ruotsi: viimeisillä tunneilla, kaksi uusintaa mahdolllista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ruotsi:läsnäolo lähiopetuksessa 80%, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävät tuntien ulkopuolella

Lisätietoja opiskelijoille

Ruotsi: arviointi asteikolla 1-5, opetuskieli ruotsi, materiaali saatavilla ennen kurssin alkua e-muodossa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
RUOTSIN KIELI
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
RUOTSIN KIELI
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETOPERUSTA
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
RUOTSIN KIELI
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
TIETOPERUSTA
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA JA KEHITTÄMINEN
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
VASTUULLISUUS, YHTEISTYÖ JA JOHTAMINEN
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ruotsi:jatkuva arviointi, suullinen esitelmä, kirjallinen lopputentti

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla suoritettuna:
Jalkaterapian ammatilliset perusteet 1 - SJ00BJ65
Jalkaterapian ammatilliset perusteet 2 - SJ00BJ66
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet jalkaterapiassa - SJ00BJ68

Toisen kotimaisen kielen (ruotsin) ammatillisen kieli- ja viestintätaidon omaksuminen edellyttää Eurooppalaisen viitekehyksen lähtötasoa B1.1.