Siirry suoraan sisältöön

Moninaiset vuorovaikutustilanteet palliatiivisessa hoidossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DS38-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

11.02.2020 - 19.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 20

Koulutus

  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)

Opettaja

  • Heli Mikkonen
  • Jukka Kesänen

Vastuuopettaja

Jukka Kesänen

Ryhmät

  • S1519S6B
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Palliatiivisen hoidon asiantuntija, hallinnollinen ryhmä

Tavoitteet

Opiskelija
• arvioi, kehittää ja johtaa ihmislähtöistä, tasavertaiseen ja vastavuoroiseen kumppanuuteen perustuvaa palliatiivista hoitoa erityistason osaamista vaativissa vuorovaikutustilanteissa.
• edistää potilaan ja läheisten henkistä, hengellistä ja eksistentiaalista eheyttä
• varmistaa potilaan ja läheisten oikeuden saada kulttuuritaustansa, vakaumuksensa ja hoitotahtonsa mukaista hoitoa omalla kielellään ja kommunikaatiomenetelmällään.
• arvioi ja analysoi potilaan ja hänen läheistensä kommunikoinnin erityistarpeita sekä kehittää niihin ihmislähtöisiä ratkaisuja yhteistyössä moniammatillisen tiimin kanssa.
• tukee ja kannustaa ammattilaisia taiteen ja kulttuurin hyödyntämisessä elämän loppuvaiheen eksistentiaalisen kriisin käsittelyssä ja oireiden lievittämisessä.
• konsultoi ja toimii konsultoitavana asiantuntijana potilaan ja hänen läheistensä eksistentiaaliseen kärsimykseen ja toivoon liittyvissä erityiskysymyksissä kielelliset ja kulttuuriset lähtökohdat huomioiden.
• arvioi, soveltaa ja kehittää eksistentiaaliseen kärsimykseen ja vuorovaikutustilanteisiin liittyviä interventioita moniammatillisissa kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa.

Sisältö

• Erityistä tukea tarvitsevat henkilöt ja heitä edustavat yhteisöt, järjestöt ja verkostot (esim. kolmas sektori, uskonnolliset yhteisöt, vapaaehtoiset, erityistyöntekijät/-asiantuntijat)
• Eksistentiaalinen kärsimys, toivo ja suru elämänkaaren eri vaiheissa (menetelminä mm. taide, kulttuuri, leikki ja yhteistyö kirkon sairaalasielunhoidon kanssa).
• Dialoginen ja kumppanuuteen perustuva vuorovaikutus (partnership relationship)
• Kommunikointi ja sen mahdollistaminen: kommunikoinnin muutokset puhutussa tai viitotussa kielessä, puhetta tukevan tai korvaavan kommunikointimenetelmän tai kommunikoinnin apuvälineen käytön muutokset ja tarpeet, kommunikaatio-ohjaus
• Tulkin käyttö ja kommunikointi toista kieltä puhuvan potilaan ja hänen läheistensä kanssa
• Hoitotahdon ja itsemääräämisoikeuden erityiskysymykset elämän loppuvaiheessa

Aika ja paikka

Infowebinaari 11.2 klo 16.30-18.30
Webinaari 10.3 klo 16-20
Webinaari 21.4 klo 16-20
Kirjallisen yksilöesseen palautus 19.5 mennessä

Oppimateriaalit

Watson, Jean Human caring science : a theory of nursing. Jones & Bartlett Learning cop. 2012. 2. Ed

Karvinen, I. Kylmä J. Ojanen E. Pentikäinen J. Vaskilampi T. 2012. Henki ja toivo hoitotyössä. E-kirja.

Klaava Media. Martínez ym. 2017. Dignity therapy’, a promising intervention in palliative care: A comprehensive systematic literature review. Palliat Med. 31(6): 492–509.

Chahda L. Mathisen Bernice A. Carey L B. 2017. The role of speech-language pathologists in adult palliative care. International Journal of Speech-Language Pathology 19: 58–68

Sairaala-haptiisit: http://www.kuurosokeat.fi/sosiaalishaptinen/sairaala-haptiisit.php www.terveyskyla.fi/palliatiivinentalo

Lisäksi ajankohtainen tutkimus

Opetusmenetelmät

Käänteisen oppimisen menetelmä. Info sekä kaksi lähiopetuskertaa, joihin liittyy ennakkotehtävät. Lähiopetus toteutetaan verkkowebinaareissa. Lähipäivien aikana toteutetaan teemojen mukaiset simulaatiot (mahdollisuuksien mukaan monialaisesti ja hyödynnetään työelämäyhteistyötä esim. tulkit, sielunhoidon ammattilaiset jne). Toisessa lähipäivässä mukana kokemusasiantuntija osana lähipäivien loppureflektiota.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuskerta 1 käsittelee kommunikaatioon ja taidelähtöisiin menetelmiin liittyviä kysymyksiä:

Etukäteistehtävä ennen 1. lähiopetuskertaa:

Opiskelija perehtyy valitsemaansa aiheeseen ja tekee maksimissaan 5 minuutin mittaisen tarkoituksen mukaisiin lähteisiin perustuvan videon ja jakaa sen muille verkkoalustalla. Jokainen opiskelija kommentoi vähintään kahta jaettua videoklippiä.

Opiskelija valitsee aiheen seuraavista:

Kulttuuritaustan huomiointi vuorovaikutuksessa (kulttuurisensitiivinen työote)
Tulkkausta tarvitsevan potilaan kohtaamisen erityispiirteet (viittomakielen, puhuttujen kielten ja puhevammaisten tulkkauksen tarve)
Ei-avusteiset puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät potilaan kohtaamisessa (selkopuhe, viittomat, haptiisit)
Avusteiset puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät potilaan kohtaamisessa (kommunikointitaulut ja -kansiot, kirjoittamisen apuvälineet, aakkostaulu, kommunikointisovellukset)
Leikki vuorovaikutuskeinona
Dialogisuus menetelmänä
Dignity-terapia
AVAUS-malli
Taiteen ja kulttuurin mahdollisuudet elämän loppuvaiheen hoidossa (kuvataide, musiikki, kirjoittaminen, runous jne.)



Lähipäivä toteutetaan soveltamalla simulaatiomenetelmää (skenaariot luodaan hankkeessa).

Ryhmä hyödyntää skenaariossa ennakkotehtäviin liittyviä menetelmiä.

Skenaariot toteutetaan tiimeittäin, noin 15 min / skenaario + tiimin itsearviointi + vertaisten palaute + yhteinen keskustelu (yht. noin 30 min).

Työskentelyssä on tärkeää huomioida, että osa tiimin jäsenistä toimii asiakkaan ja osa ammattilaisen tai muissa rooleissa.



Lähiopetuskerta 2 käsittelee ihmisen eksistentiaalisuutta, kärsimystä, toivoa ja surua eri elämänvaiheissa.



Etukäteistehtävä ennen 2. lähiopetuskertaa:



Opiskelija perehtyy valitsemaansa aiheeseen ja valmistelee e-posterin, joka esitetään lähipäivässä.



Tehtävässä pohditaan valittua aihetta ammattilaisen näkökulmasta; miten kohdata erilaisia haasteellisia eksistentiaalisuuteen liittyviä tilanteita ja miten tukea ja vastata kuolevan ja hänen läheistensä tarpeisiin.



Opiskelija valitsee aiheen seuraavista:

Eksistentiaalinen kärsimys
Toivo
Aikuisen suru ja kuoleman kohtaaminen
Lapsen suru ja kuoleman kohtaaminen
Nuoren suru ja kuoleman kohtaaminen
Sielunhoito
Hoitotahto ja itsemääräämisoikeus erityistilanteissa
Aikaa sopeutua kuolemaan alle 1 kk
Kuoleman toive (suisidaalisuus)
Vaikea kuoleman pelko
Vaikea merkitsemättömyyden tunne
Vaikea ahdistuneisuus

Lähipäivässä e-postereiden esittäminen (10 min), yhteinen reflektiivinen keskustelu (20 min).

Kokemusasiantuntijan osallistuminen lähipäivään, jonka pohjalta keskustelu (esim. learning cafe, akvaario, lumipallo, ryhmä jne...)



Kirjallinen yksilötehtävä:

(Opintojakson aikana on lisäksi suositeltavaa kirjoittaa matkapäiväkirjaa, jossa reflektoidaan merkityksellisiä oppimiskokemuksia opintojakson aikana.)

Kirjoita essee, jossa arvioit ja analysoit moninaisiin vuorovaikutustilanteisiin liittyvää asiantuntijuuttasi ja kehittymistarpeitasi. Anna esseelle lyhyt ja napakka otsikko. Pohdi ja reflektoi esseessä oman osaamisesi kehittymistä ja kehittymistarpeitasi suhteessa tämän opintojakson ydintavoitteisiin ja sisältöihin sekä suhteessa hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaan tietoon nimenomaan moninaisissa vuorovaikutustilanteissa. Hyödynnä esseessä ennakkotehtävissä ja opintojaksolla käyttämääsi kirjallisuutta. Esseen pituus on 3-4 asiasivua. Sovella esseen ulkoasussa xxx kirjallisen työn ohjeita huomioiden erityisesti riviväli, lähdeviitteet ja lähdeluettelo.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojaksonsisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojaksonperussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansatyöelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kiitettävä (5) Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamista ja sen kehittämistarpeita on pohdittu kiitettävästi, perustellusti ja omaperäisesti. Essee osoittaa kykyä käyttää aihepiirin erityisosaamista vaativia käsitteitä luovasti ja kriittisesti omaan osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä sovelletaan monipuolisesti ja syvällisesti moninaiseen vuorovaikutuksen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.

Hyvä (3) Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden pohdinta on selkeää ja perusteltua. Essee osoittaa kykyä käyttää monipuolisesti aihepiirin käsitteitä oman osaamisen ja sen kehittämistarpeiden analysoinnissa. Esseessä hyödynnetään monipuolisesti moninaisen vuorovaikutukseen arvoperustaa ja ammattietiikkaa sekä hyviin käytäntöihin ja näyttöön perustuvaa tietoa.

Tyydyttävä (1) Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus on hyvää, mutta pohtiminen jää vajaaksi. Esseessä käytetään aihepiirin käsitteitä ja kuvataan omaa osaamista ja sen kehittämistarpeita, mutta käsitteiden käytössä on osin epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Moninaisen vuorovaikutuksen arvoperusta ja ammattietiikka sekä hyviin käytänteisiin perustuva tieto ovat havaittavissa esseestä. ?

Hylätty Esseessä moninaisen vuorovaikutuksen osaamisen ja sen kehittämistarpeiden kuvaus jää ohueksi. Esseessä on mainintoja aihepiirin käsitteistä, mutta käsitteiden käytössä on epäloogisuutta tai käytettyjä käsitteitä ei avata tekstissä. Ennakkotehtävissä käytettyä ja/tai tiedonhaun avulla saatua materiaali ei ole hyödynnetty esseessä. Yleiset ammattieettiset periaatteet eivät juurikaan ole havaittavissa esseestä. ?

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.