Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen suunnittelu, toteutus ja arviointi 2 (10 op)

Toteutuksen tunnus: S000DK30-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 12.06.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 28

Koulutus

  • Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Arja Liinamo
  • Pirjo Koski
  • Marja Hult
  • Sari Haapio

Ryhmät

  • S1919S6
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämisen teorioita ja näyttöön perustuvaa tietoa terveyttä edistävän ohjelman suunnittelussa ja arvioinnissa
- tuntee ja osaa hyödyntää menetelmiä terveyserojen kaventamiseksi terveyden edistämisessä
- osaa arvioida terveyden edistämisen toiminnan tuloksia ja vaikutuksia ja käyttää soveltuvia tutkimusmenetelmiä
- hallitsee terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarvioinnin käytännöt
- uudistaa terveyden edistämisen käytäntöjä näyttöön perustuvasti

Sisältö

Terveyden edistämisen tarpeenmukainen kohdentaminen väestöryhmissä innovatiivisella ja kokeilevalla työotteella.
Kohderyhmien osallistaminen ja käyttäjälähtöinen palvelujen kehittäminen.
Terveyden edistämisen intervention suunnittelu ja arviointi.

Aika ja paikka

Periodi 3&4

Oppimateriaalit

Kirjallisuus tarkentuu opintojakson alkaessa
Planning Health Promotion Programs: An Intervention Mapping Approach (Jossey-Bass Public Health) 4th Edition, Authors L. Kay Bartholomew Eldredge , Christine M. Markham, Robert A. C. Ruiter, Maria E. Fernández, Gerjo Kok , Guy S. Parcel
Fertman, Carl I., et al. Health Promotion Programs : From Theory to Practice, John Wiley & Sons, Incorporated, 2016. ProQuest Ebook Central, http://ebookcentral.proquest.com/lib/metropolia-ebooks/detail.action?docID=4718311. pdf
Don Nutbeam, Elizabeth Harris, Marilyn Wise. Theory in a Nutshell
Luento- ja muu opiskelumateriaali moodlessa

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot luennoille
Moodletyöskentely
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Projektityö ryhmässä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tarkentuu opintojakson alkaessa
Oppimistehtävä/-t
Projektitehtävä ryhmässä

Uusintakoepäivät tarkentuvat opintojakson alkaessa

Kansainvälisyys

EU Central Baltic -ohjelman rahoittama Health Promotion Programme, HPP-project, Terveyden edistämisen tulevaisuuden osaaminen -projekti 2016-2019

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op luennot
7 op moodletyöskentelyä itsenäisesti ja ryhmässä
Kontaktipäivinä läsnäolovelvoite

Sisällön jaksotus

Terveyden edistämisen interventioiden suunnittelu
Ympäristölliset sekä taide- ja kulttuuriset menetelmät terveyden edistämisessä
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarviointi. Johtaminen.
Kaupunkiterveys - Urban health promotion

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkentuu opintojakson alkaessa
Oppimistehtävä/-t
Projektitehtävä ryhmässä, numeerinen arviointi.