Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen lähtökohdat ja toiminnan rakenteet yhteiskunnassa (10 op)

Toteutuksen tunnus: S000DK27-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.09.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

06.09.2019 - 31.10.2019

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

7 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 30

Koulutus

  • Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Teija Rautiola
  • Arja Liinamo
  • Asta Lassila
  • Marja Hult

Vastuuopettaja

Arja Liinamo

Ajoitusryhmät

  • Avoin amk: polku Terveyden edistäminen YAMK (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • S1919S6
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Pienryhmät

  • Avoin amk: polku Terveyden edistäminen YAMK

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet ja osaa soveltaa niitä asiantuntijaroolissaan
- toimii terveyden edistämistä ohjaavien eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuntee erilaisia terveyskäsityksiä ja tunnistaa laaja-alaisesti terveyden ja hyvinvoinnin taustatekijöitä
- sisäistää positiivisen, voimavaralähtöisen käsityksen terveydestä ja terveyden edistämisestä
- tuntee terveyden edistämisen keskeiset kansalliset ja kansainväliset ohjelmat, toiminnan rakenteet, kontekstit ja tasot

Sisältö

Terveyden ja terveyden edistämisen käsitteet ja niiden kehitys.
Terveyden edistämisen eettiset periaatteet.
Salutogeeninen terveyden edistäminen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla.
Terveyden edistämisen toimijat ja organisaatiot.

Oppimateriaalit

Tenttiin:
Pietilä A-M. 2010. Terveyden edistäminen, teorioista toimintaan. WSOYpro, s.32-52
Fertman,C , Allensworth,D. (Editors). 2016. Health Promotion Programs. From Theory to Practice. Tenttialue: Preface + s. 1-48. Löytyy e-kirjana Metropolian kirjastosta
Mittelmark,M , Sagy S, Eriksson M, Bauer G, Pelikan J, Lindström B, Espnes
G.A, (Editors). 2016. The Handook of Salutogenesis. Tenttialue: yksi sovelluskappale luvuista 4 tai 5. (s.153-337). Löytyy e-kirjana Metropolian kirjastosta
Ståhl T. Terveyden edistämisen vaikuttavuus ja mittaaminen. Duodecim 2017;133:97:1–3 https://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo13735.pdf
Zimmerman,R , Diclemente,R , Andrus,J , Hosein,E (Editors). 2016Introduction to Global Health promotion,s. 1-64
Muu oheiskirjallisuus
Huber artikkelit
Artikkelit Salutogeneesistä
Naidoo Jennie & Wills Jane 2016. Foundations for health promotion 4 edition.
Health promotion programs 2016
http://www.who.int/healthpromotion/conferences/previous/ottawa/en/
Luento- ja opiskelumateriaali Moodlessa

Opetusmenetelmät

Osallistuminen luennoille
Moodletyöskentely
itsenäinen työskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Kesätehtävä
Pääsykoemateriaali
Tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin palautus moodleen
Uusinta 1 SU201911
Uusinta 2 SU20201

Kansainvälisyys

EU Central Baltic -ohjelman rahoittama Health Promotion Programme, HPP-project, Terveyden edistämisen tulevaisuuden osaaminen -projekti 2016-2019.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op luennot
7 op moodletyöskentelyä itsenäisesti sekä ohjatusti
Kontaktipäivinä läsnäolovelvoite

Sisällön jaksotus

Toteutus periodilla 1.
Orientaatio opintoihin - läsnäolovelvoite
Luennot
Moodletyöskentely
Tentti

Lisätietoja opiskelijoille

-

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävä
Oppimistehtävä(t)
Tentti