Siirry suoraan sisältöön

Laatu- ja turvallisuusprosessien kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DJ82-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.12.2019

Ajoitus

13.01.2020 - 29.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 160

Koulutus

  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla (YAMK)
  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)

Opettaja

  • Antti Niemi

Vastuuopettaja

Antti Niemi

Ryhmät

  • S2019S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • L0919S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S1519S6A
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden asiantuntija, hallinnollinen ryhmä
  • S1519S6B
    Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveysalalla, Palliatiivisen hoidon asiantuntija, hallinnollinen ryhmä

Tavoitteet

Opiskelija osaa johtaa, kehittää ja arvioida sosiaali- ja terveysalan muuttuvia prosesseja ja palveluketjuja sekä luoda uusia vaikuttavia palveluja. Opiskelija osaa arvioida erilaisten laadunhallintajärjestelmien soveltuvuutta erilaisiin organisaatioihin ja kehittää yhdessä henkilöstön ja verkostojensa kanssa toimivan laadunhallintajärjestelmän. Opiskelija osaa kerätä monipuolista laadunarviointitietoa ja arvioida tuloksellisuutta erilaisilla menetelmillä ja lähestymistavoilla.
Opiskelija kehittää valmiuksiaan laatujohtamisessa niin, että pystyy johtamaan organisaation sisäisiä arviointiprosesseja sekä osallistumaan ulkoisiin laadunarviointeihin työpaikkansa menestystä tukien.
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden turvallisuutta. Opiskelija edistää toiminnallaan positiivista ja palkitsevaa turvallisuuskulttuuria. Opiskelija osaa johtaa ja kehittää työpaikkansa turvallisuustoimintaa sekä hyödyntää digitaalisia ratkaisuja turvallisuuskulttuurin ylläpidossa ja turvallisuuspoikkeamien raportoinnissa.

Sisältö

- sosiaali- ja terveysalan prosessit ja palveluketjut
- prosessien ja palveluketjujen mallintaminen, arviointi ja kehittäminen
- prosessijohtaminen
- turvallisuuden ja laadun kehittäminen ja johtaminen
- turvallisuuden ja laadun hallintajärjestelmät, lait ja standardit
- toiminnan laatu ja omavalvonta
- asiakas- ja potilasturvallisuus palvelutuotannoissa ja niiden johtamisessa
- laadun hallinnan, arvioinnin ja kehittämisen työkalut -ja menetelmät
- tiedonhallinta ja tietojärjestelmien kehittäminen

Aika ja paikka

16.01.2020 09.00 - 12.00 MPA4011, mahdollisuus osallistua myös etäyhteydellä.
14.02.2020 09.00 - 12.00 MPC4012, mahdollisuus osallistua myös etäyhdeydellä.
12.03.2020 12.00 - 16.00 MPA1010, laatuseminaari
17.04.2020 09.00 - 12.00 MPB2031, mahdollisuus osallistua myös etäyhteydellä.
15.05.2020 09.00 - 12.00 MPB2031, kontaktiopetus, ei etäyhteyttä.

Oppimateriaalit

Busse, R. et al. 2019. Improving healthcare quality in Europe. Characteristics, effectiveness and
implementation of different strategies. WHO. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/327356/9789289051750-eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Modig, N. 2013. Tätä on lean. Ratkaisu tehokkuusparadoksiin.
Virtanen, P & Wennberg, M. 2005. Prosessijohtaminen julkishallinnossa.
Laamanen, K. 2012. Johda liiketoimintaa prosessien verkkona.
Laamanen, K. & Tinnilä, M. 2009. Prosessijohtamisen käsitteet.
Hannus, J. 1995. Prosessijohtaminen. Ydinprosessien uudistaminen ja yrityksen suorituskyky.
Lecklin, O. 2005. Laatu yrityksen menestystekijänä.
Lillrank, P., Reijonsaari,K, Heikkilä, P., Silander, K. Seitsemän syytä sairauteen. Miksi terveydenhuolto ei toimi? http://www.eva.fi/wp-content/uploads/2016/02/EVA_pamfletti_2016_1_kansilla.pdf
Ross, TK. 2013. Health Care Quality Management : Tools and Applications. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/detail.action?docID=10822371
Scrivens, E. 2005. Quality, Risk and Control in Health Care. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/detail.action?docID=10175244
Kros, JF. 2012. Health Care Operations and Supply Chain Management Strategy, Operations, Planning, and Control. http://site.ebrary.com/lib/metropolia/reader.action?docID=10641830

Opetusmenetelmät

Monimuoto-opetus, seminaari, yhteistoiminnallinen oppiminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Laatuseminaari yhteistyössä Laatukeskuksen Terveys -ja sosiaalialan jaoksen kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ryhmätehtävä, osallistuminen 4,5 op
Laatuseminaari, reflektio 0,5 op

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijoille, joiden kanssa on sovittu opintojaksosta pedagoginen ratkaisu, laativat yksilötehtävän (tehtävät opintojakson OMA- työtilan välilehdellä).
Lähipäiviin osallistuminen mahdollista ac-yhteydellä. Lähipäivien luennot myös nauhoitetaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä, osallistuminen

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Vastaavat korkeakouluopinnot tai muuten hankittu sisällöllisesti vastaava vahva osaaminen.