Liike-elämän viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: LX00BM28-3046
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 12.08.2019
Ajoitus
19.08.2019 - 13.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Henna-Liisa Palojärvi
Vastuuopettaja
Henna-Liisa Palojärvi
Ryhmät
-
LXD19S2Liiketalouden tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• kirjoittaa suomen kielellä kielellisesti, käsitteellisesti ja rakenteellisesti ymmärrettäviä sekä sisällöltään ja muodoltaan tarkoituksenmukaisia opiskelun ja työelämän tekstejä
• valmistella ja esittää tarkoituksenmukaisen puhe-esityksen ja havainnoida puheviestintätilanteita
• erottaa erilaisten viestintätilanteiden, mm. asiantuntijaviestinnän, vaatimukset.
• hankkia ja käyttää alansa tietoa kriittisesti, raportoida erilaisissa tilanteissa ja merkitä käyttämänsä lähteet
• nimetä yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän osa-alueet, keinot ja kanavat
• kuvailla, miten hyvin suunniteltu ulkoinen ja sisäinen viestintä vaikuttaa yhteisön menestymiseen
• ottaa osaa erilaisiin viestintätehtäviin.
Sisältö
- Viestintäprosessi, sanallinen ja sanaton viestintä, esiintymis- ja
ryhmäviestintätaidot, asiatyylinen kirjoittaminen ja raportointi, liike-
elämän tyypilliset tekstit, kulttuurienvälisen viestinnän perusteet,
ajankohtaiset viestintäaiheet
- Yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän osa-alueet, keinot ja kanavat
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali
Juholin, Elisa 2013. Communicare! Kasva viestinnän ammattilaiseksi.
Management Institute of Finland MIF, Helsinki.
Kortetjärvi-Nurmi, Sirkka & Murtola, Kaarina 2015. Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Edita, Helsinki.
Lohtaja-Ahonen, Sirke & Kaihovirta-Rapo, Minna 2012. Tehoa työelämän viestintään. Puhu kuulijalle, kirjoita lukijalle. 2., uudistettu painos. Sanoma Pro, Helsinki.
Oppimistehtävän kirjoittaminen. 2017. Ohje. Suihko, Kristiina (toim.). Liiketalouden koulutusohjelma ja tutkinto-ohjelma, Metropolia Ammattikorkeakoulu.
Oheislukemiseksi esimerkiksi seuraavat teokset:
Juholin, Elisa 2010. Arvioi ja paranna! Viestinnän mittaamisen opas. Infor, Helsinki.
Kniivilä, Sonja & Lindblom-Ylänne, Sari & Mäntynen, Anne 2012. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. 1. - 2. p. Sanoma Pro, Helsinki.
Kortesuo, Katleena 2014. Sano se someksi 2, Ammattilaisen käsikirja sosiaaliseen mediaan. Kauppakamari, Helsinki.
Kortesuo, Katleena 2012. Tekstiä ruudulla. Opas tehokkaaseen verkkokirjoittamiseen. Management Institute of Finland MIF, Helsinki.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Prosessikirjoittaminen
Työpaja
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Ryhmätentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjatentti
Suullinen esitys
Liiketekstit
Raportti
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen liiketalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida liiketalouden alan asiantuntijuutta ja omaa
asiantuntijaksi kehittymistään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät ja ryhmätentti 100 %