Siirry suoraan sisältöön

Värioppi ja värikemia (10 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DS62-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2020 - 01.09.2020

Ajoitus

01.09.2020 - 30.04.2021

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 15

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Tiina Karhu
  • Merita Soini
  • Anna Häkäri
  • Kirsi Perkiömäki

Vastuuopettaja

Anna Häkäri

Ryhmät

  • KXA19S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee erilaisia väriteorioita ja niihin liittyviä käsitteitä, jotka ovat alalle keskeisiä.
- Opiskelija omaksuu perustiedot historiallisista ja moderneista pigmenteistä ja niiden tutkimisesta.
- Opiskelija tuntee historiallisten pigmenttien tutkimiseen käytettäviä kemiallisia tutkimus- ja analyysimenetelmiä ja osaa soveltaa näistä saatavaa tietoa pigmenttien analysointiin.
- Opiskelija pystyy tekemään asiantuntijan ohjauksessa kulttuurihistoriallisten materiaalinäytteiden spektrometrisia ja kromatografisia analyysejä sekä tulkitsemaan analyysituloksia.

- Opiskelija tietää konservointiin/restaurointiin käytettävien pigmenttien ja väriaineiden valintakriteerit.
- Opiskelija tuntee konservointivärjäyksen työtavat sekä värien ja materiaalien ominaisuudet.
- Opiskelija tuntee konservointivärjäyksessä käytettävät kemialliset väriaineet ja osaa värjätä erilaisia tekstiilimateriaaleja konservoitavaan kohteeseen.
- Opiskelija ymmärtää värjäyksen esikäsittelyn ja apuaineiden käytön merkityksen ja osaa värjäyksessä tarvittavat laskutoimitukset.
- Opiskelija valmistaa työkansion värimallejaan varten.

Sisältö

- Väriteoriat, värin ominaisuudet, sekoitukset, valöörit, jne.
- Värimittaukset ja värijärjestelmät: NCS, sävyjärjestelmät: CIE Lab
- Värikemia, pigmenttien ominaisuudet ja kemiallinen koostumus
- Pigmenttien tutkimusmenetelmiä
- Konservoinnin materiaalitutkimuksessa käytetyt menetelmät: spektrometriset (UV, VIS, IR; XRF) ja kromatografiset (TLC, GC) menetelmät

- Tekstiilikonservoinnissa käytettävien tukikankaiden ja lankojen värjääminen
- Väriaineiden ominaisuudet
- Luonnon ja tekokuitumateriaalien värjääminen
- Konservointivärjäykseen liittyvä kemia, teoria ja käytänteet
- Värimallien kokoaminen omaan värjäyskansioon, johon liitetään koko opiskelun ajan kerättävät väritilkut

Aika ja paikka

Metropolia Ammattikorkeakoulu, Konservonnin tutkinto-ohjelman tilat.

Oppimateriaalit

Lehtorin antamat kirjallisuusluettelot ja luentomateriaalit ennen opintojakson alkua ja sen aikana.

Opetusmenetelmät

Esittävä luento, lähiopetus, ongelmakeskeinen opetus, ohjatut harjoitukset, itsenäiset harjoitustehtävät, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa, tentti. Opetus on suomeksi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti opintojakson lopussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita toteutustapoja. Tavallista kankaan värjäyskurssia ei hyväksytä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 15 - 20 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävää annettuun kirjallisuuteen.

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena, Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.

Opiskelija valmistelee kankaan värjäysksen opintojaksolla tarvittavat materiaalit etukäteen. Materiaaleista peritään maksu 15 €/opiskelija.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, käytännön harjoitustehtävien tekoon ja niiden arviointiin. Jokaista opiskelijaa arvioidaan omien lähtökohtien mukaisesti ja miten hän kehittyy ja oppii opintojakson aikana. Vähintään 80 % opintojakson lähiopetuksesta oltava paikalla. Värjäyskurssilla läsnäolopakko 100 %.

Esitietovaatimukset

Tekstiilimateriaalit, -tekniikat ja kuiduntunnistus 5 op, Kemia I 5 op, Kemia I jatko, 5 op, Kemia II 5 op

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.

Opiskelija valmistelee opintojaksolla tarvittavat materiaalit etukäteen. Materiaaleista peritään maksu.