Siirry suoraan sisältöön

Johdatus konservointiin (10 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DS61-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 13.09.2019

Ajoitus

03.09.2019 - 31.01.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 20

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Heikki Häyhä
  • Eeva Meltio
  • Mika Seppälä
  • Tannar Ruuben
  • Paula Niskanen
  • Anna Häkäri
  • Päivi Ukkonen

Vastuuopettaja

Anna Häkäri

Ryhmät

  • KXA19S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

- Opiskelijalle muodostuu holistinen kuva kulttuuriperinnön toimintakentästä, hän tuntee kulttuuriperinnön käsitteenä ja ymmärtää kulttuuriperinnön merkityksen.
- Opiskelijalle syntyy käsitys konservoinnista osana kulttuuriperinnön hoitoa ja säilytystä.
- Opiskelija tutustuu konservaattorin ammatinkuvaan, työtehtäviin ja työskentely- ja toimintaympäristöihin.
- Opiskelija ymmärtää muistiorganisaatioiden merkityksen ja perustehtävät.
- Opiskelija tuntee kulttuuriperintöä ja konservointia säätelevät keskeiset lait, asetukset ja säädökset niin kansallisella kuin kansainvälisellä tasolla.
- Opiskelija tuntee konservaattorin tehtäviä määrittelevät eettiset koodit ja ohjesäännöt sekä omaksuu konservaattorin ammattietiikkaa.
- Opiskelija tuntee kotimaiset ja kansainväliset kulttuuriperintö- ja muistiorganisaatiot, konservointijärjestöt ja organisaatiot sekä niiden toimintatavat ja alaa koskevat julkaisut.

- Opiskelija tuntee konservoinnissa yleisesti käytettäviä perusmateriaaleja, niiden ominaisuuksia ja –tekniikoita sekä sovelluksia, jotka ovat yhteisiä kaikille konservoinnin suuntautumisaloille.
- Opiskelija tietää mistä erilaisia konservointimateriaaleja voi hankkia.
- Opiskelija tuntee konservoinnissa käytettäviä perustyövälineitä sekä -laitteita ja osaa käyttää niitä asianmukaisesti.

- Opiskelija ymmärtää ja omaksuu kulttuuriperinnön hoitoon ja konservointiin liittyvät filosofiset ja eettiset näkemykset koskien säilytettävää esineistöä.
- Opiskelija sisäistää em. perusteet ja osaa soveltaa sitä käytännössä huomioiden myös alkuperäisväestön tilanteen ja oikeudet.
- Opiskelija tunnistaa aineettoman ja aineellisen kulttuuriperinnön.

- Opiskelija osaa konservoinnin perusvalokuvausta ja kykenee tuottamaan konservointidokumentoinnissa tarvittavat valokuvat.
- Opiskelijalla on valmiudet kuvankäsittelyosaamiseen.

Sisältö

- Konservaattorin tehtävänkuva ja rooli kulttuuriperinnön säilyttämisessä
- Kulttuuriperinnön käsite ja merkitys
- Muistiorganisaation merkitys ja tehtävät
- Museoammattilaisen tehtäväkenttä ja konservaattorin rooli kulttuuriperinnön säilyttämisessä
- Konservoinnin filosofiset ja eettiset perusteet
- Kulttuuriperintöä ja konservointia säätelevät lait, asetukset ja säädökset
- Konservoinnin eettiset koodit, ohjesäännöt ja ammattietiikka
- Kotimaiset ja kansainväliset kulttuuriperintö- ja muistiorganisaatiot sekä konservointialan järjestöt, toimintatavat ja julkaisut
- Konservoinnissa yleisesti käytettävät työvälineet, materiaalit ja niiden ominaisuudet sekä käyttö ja hankinta
- Alkuperäisväestöä koskevat kulttuurisidonnaisuudet ja oikeudet
- Aineeton ja aineellinen kulttuuriperintö
- Konservointivalokuvauksen perusteet, valmiudet kuvankäsittelyyn

Oppimateriaalit

Julkaistaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Esittävä luento, lähiopetus, demonstraatiot, ongelmakeskeinen opetus, harjoitustehtävät, ohjatut harjoitukset, itsenäinen työ kirjallisuuden parissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan viikkotyömäärä 1,5 opintopistettä kohti on 40 tuntia, josta noin 18 tuntia on kontaktiopetusta lehtorin kanssa. Loput tunneista osoitetaan joko itsenäiseen työskentelyyn kirjallisuuden parissa tai itsenäiseen käytännön työhön. 1 opintopiste (op) vastaa työmäärältään 27 tuntia (h).

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolovaatimus.
Opintojakson aikana opiskelijan on käytännön harjoitustöiden ohella perehdyttävää annettuun kirjallisuuteen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.

Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa.

Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä.

Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 60 %, jatkuva arviointi 40 %.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen, oppistehtävien suorittamiseen ja niiden arviointiin.

Esitietovaatimukset

Ei esitietovaatimuksia.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.