Siirry suoraan sisältöön

Pesutoimenpiteet ja pesuliuokset paperikonservoinnissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DM43-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2019 - 31.12.2019

Ajoitus

06.01.2020 - 01.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 16

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Päivi Ukkonen

Vastuuopettaja

Päivi Ukkonen

Ryhmät

  • KXA18S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää pesutoimenpiteet hyvin kriittiseksi paperikonservoinnin toimenpiteeksi.
Opiskelija perehtyy erilaisiin sovelluksiin paperikonservoinnin pesumenetelmistä sekä erilaisiin pesuliuoksiin. Opiskelija ymmärtää pesuliuosten kemiaa ja erilaisten liuosten käyttökohteita ja valintaperusteita.
Opiskelija hallitsee pesutoimenpiteet osana konservointiprosessia.
Opiskelija osaa erilaisia paperin kuivatus ja suoristusmenetelmiä ja osaa käyttää niitä turvallisesti erilaisille esine- ja paperityypeille.

Sisältö

Pesu puhdistustoimenpiteenä ja pesuliuoksiin liittyvä kemia. Pesutoimenpiteet paperikonservoinnin toimenpiteenä. Puhdistusmenetelmät, -materiaalit ja -välineet. Sopivan pesumenetelmän valintakriteerit.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet heikosti. Omaksutun tiedon taso on heikko ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu.
Opiskelija ei hallitse pesemiseen liittyviä materiaaliopillisia ilmiöitä eikä pesua osana paperikonservoinnin prosessia. Opiskelija ei kykene riittävän itsenäisesti toteuttamaan pesutoimenpiteitä.
Opiskelija ei hallitse aiheeseen liittyvää ongelmanratkaisua. Opiskelijan kyky soveltaa teoriaa käytäntöön on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin.
Opiskelija ymmärtää opintojakson aiheen merkityksen ammattialalle ja siihen liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Omaksutun tiedon taso on hyvä ja opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä.
Opiskelija ymmärtää pesemiseen liittyvät materiaaliopilliset ilmiöt sekä konservointiprosessin ja pesuliuosten vaikutuksen. Opiskelija on toiminut opinnoissaan aika- ja tehtävätavoitteet saavuttaen. Opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija on paneutunut aiheeseen.
Kehittyäkseen edelleen opiskelija tarvitsee kuitenkin vielä ohjausta ja tukea. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson tavoitteet erinomaisesti.
Opiskelija suorittaa opintojakson ja siihen liittyvät tehtävät hallitusti ja aikataulussa.
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti ja hallitsee työhön liittyvät prosessit ja toimenpiteet. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet.
Opiskelija osaa kehittää omaa toimintaansa sekä konservoinnin menetelmiä ja materiaalien käyttöä että osoittaa perusteltua kriittistä ajattelua. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet heikosti. Omaksutun tiedon taso on heikko ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu.
Opiskelija ei hallitse pesemiseen liittyviä materiaaliopillisia ilmiöitä eikä pesua osana paperikonservoinnin prosessia. Opiskelija ei kykene riittävän itsenäisesti toteuttamaan pesutoimenpiteitä.
Opiskelija ei hallitse aiheeseen liittyvää ongelmanratkaisua. Opiskelijan kyky soveltaa teoriaa käytäntöön on puutteellista.

Lisätiedot

Arviointi perustuu läsnäoloon ja aktiiviseen osallistumiseen.
Läsnäolon minimimäärä 80% ja hyväksytysti tehdyt harjoitustehtävät.