Siirry suoraan sisältöön

Mikrobiologia ja ennaltaehkäisevä konservointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DM41-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 28.08.2019

Ajoitus

23.08.2019 - 12.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Kulttuuripalvelut

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 20

Koulutus

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Kirsi Perkiömäki
  • Päivi Ukkonen

Vastuuopettaja

Päivi Ukkonen

Ryhmät

  • KXA18S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää orgaanisen kemian perusteita sekä orgaanisten materiaalien taipumusta vaurioitua sekä mikrobien että tuhohyönteisten ja -eläinten vaikutuksesta.

Opiskelija oppii tunnistamaan museoissa esiintyviä tuhohyönteisiä ja niiden aiheuttamia vaurioita. Opiskelija oppii havainnoimaan homeita orgaanisissa materiaaleissa ja perehtyy homeiden kasvutekijöihin ja niiden aiheuttamiin vaurioihin. Opiskelija ymmärtää ympäristöolosuhteiden vaikutuksen mm. homeiden kasvulle.
Opiskelija tutustuu ennaltaehkäisevän konservoinnin käsitteeseen osana kulttuuriperinnön hoitoa. Opiskelija perehtyy ennaltaehkäisevän konservoinnin toimenpiteisiin ja vaikutuskeinoihin ehkäistäessä biologisia ja mikrobiologisia vaurioita.

Sisältö

Mikrobiologian ja ennalta ehkäisevän konservoinnin käsite.
Orgaanisen kemian kertaus ja orgaanisten materiaalien vaurioituminen.
Tuhohyönteiset ja -eläimet sekä homeet musokokoelmissa.
Vaurioille altistavat tekijät sekä ennaltaehkäisevät toimenpiteet.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vain minimaalisesti. Omaksutun tiedon taso on heikko ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Opiskelija ei hallitse orgaanisen materiaalin vaurioitumiseen liittyviä materiaaliopillisia ilmiöitä eikä ennaltaehkäisevän konservoinnin käsitteitä, termejä tai toimenpiteitä. Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan ympäristöolosuhteiden vaikutusta orgaanisen materiaalin säilymiselle eikä hallitse aiheeseen liittyvää ongelmanratkaisua. Opiskelijan kyky soveltaa teoriaa käytäntöön on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin.
Opiskelija ymmärtää opintojakson aiheen merkityksen ammattialalle ja siihen liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Omaksutun tiedon taso on hyvä ja opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä.
Opiskelija ymmärtää orgaanisen materiaalin vaurioitumiseen liittyviä materiaaliopillisia ilmiöitä sekä ennaltaehkäisevän konservoinnin käsitteitä, termejä ja toimenpiteitä. Opiskelija ymmärtää ympäristöolosuhteiden vaikutuksen orgaanisten materiaalien säilymiselle sekä hallitse aiheeseen liittyvän ongelmanratkaisun. Opiskelija on toiminut opinnoissaan aika- ja tehtävätavoitteet saavuttaen. Opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija on paneutunut aiheeseen. Kehittyäkseen edelleen opiskelija tarvitsee kuitenkin vielä ohjausta ja tukea. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson tavoitteet erinomaisesti.
Opiskelija suorittaa opintojakson ja siihen liittyvät tehtävät hallitusti ja aikataulussa.
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti ja hallitsee työhön liittyvät käsitteet ja termistön. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Opiskelija osaa kehittää ennaltaehkäisevän konservoinnin toimenpideratkaisuja ja osoittaa perusteltua kriittistä ajattelua. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vain minimaalisesti. Omaksutun tiedon taso on heikko ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Opiskelija ei hallitse orgaanisen materiaalin vaurioitumiseen liittyviä materiaaliopillisia ilmiöitä eikä ennaltaehkäisevän konservoinnin käsitteitä, termejä tai toimenpiteitä. Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan ympäristöolosuhteiden vaikutusta orgaanisen materiaalin säilymiselle eikä hallitse aiheeseen liittyvää ongelmanratkaisua. Opiskelijan kyky soveltaa teoriaa käytäntöön on puutteellista.

Esitietovaatimukset

Kemia 1 ja Kemia 1 jatko -opintojaksojen suoritus

Lisätiedot

Opintojakson suoritukseen kuuluu luento-opetusta, laboratoriotyöskentelyä, ryhmätehtäviä, itsenäisiä kirjallisia tehtäviä ja ohjattuja ekskursioita oppilaitoksen ulkopuolella.

Arviointi perustuu läsnäoloon ja aktiiviseen osallistumiseen.
Läsnäolon minimimäärä 80% ja hyväksytysti tehdyt harjoitustehtävät.