Siirry suoraan sisältöön

Musiikin tekeminen toimeksiannoista (5 op)

Toteutuksen tunnus: KX00DL20-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2019 - 16.05.2019

Ajoitus

05.09.2019 - 17.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

(2016-2018) Musiikki

Toimipiste

Musiikki

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

6 - 14

Koulutus

  • Musiikin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • musiikki virtuaali
  • Jere Laukkanen

Vastuuopettaja

Jere Laukkanen

Ryhmät

  • KXF18S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija osaa kirjoittaa musiikkia ja sanoituksia yksin ja tiimeissä sekä annettujen toimeksiantojen mukaan että omaehtoisesti. Opiskelija osaa kirjoittaa sanoituksia äidinkielellään sekä tutustuu sanoittamiseen yhdellä vieraalla kielellä. Opiskelija saa valmiuksia toimia eri populaarimusiikkityyleissä ammattimaisesti ja luovasti. Opiskelija osaa kuunnella ja tutkia omaa ja muiden musiikkia ja tekstejä analyyttisesti sekä soveltaa oppimaansa omassa musiikin tekemisessään. Opiskelija osaa toimia ryhmässä aktiivisesti ja aloitteellisesti sekä osaa keskustella ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista. Opiskelija osaa asettaa omalle ja ryhmänsä toiminnalle tavoitteita ja pitää huolta, että ne toteutuvat sovitusti. Opiskelija osaa viestiä omasta musiikintekemisestään sujuvasti sekä suullisesti, kirjallisesti että äänitteellä. Opiskelija osaa valmistaa laadukkaita demoäänitteitä musiikistaan.

Sisältö

Tavoitteiden mukaisesti.

Aika ja paikka

Biisinkirjoitusseminaarit ja sanoitusopetus (suomi ja englanti) torstaisin klo 9.00-12.15, luokka 245 (Arabiankatu 2). Tarkempi ohjelma ilmoitetaan opetuksen alkaessa.
Opetus alkaa torstaina 5.9.2019.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen, jere.laukkanen@metropolia.fi, p. 050 401 3465

Oppimateriaalit

Opintoja tukevaa kirjallisuutta:
Blume, Jason. 2004. 6 Steps to Songwriting Success. The Comprehensive Guide to Writing and Marketing Hit Songs. New York: Billboard Books.
Citron, Stephen. 1985. Songwriting. A Complete Guide to the Craft. New York: Limelight Editions.
Davis, Sheila. 1985. The Craft of Lyric Writing. Cincinnati: Writer's Digest Books.
Pattison, Pat. 2009. Writing Better Lyrics. The Essential Guide to Powerful Songwriting. 2nd ed. Cincinnati: Writer’s Digest Books.
Perricone, Jack. 2000. Melody in Songwriting. Boston: Berklee Press.
Salo, Heikki. 2006. Kahlekuningaslaji. Laululyriikan käsikirja. Helsinki: Like.
Seabrook, John. 2015. The Song Machine. Inside the Hit Factory. New York: W. W. Norton & Co.
Webb, Jimmy. 1998. Tunesmith. Inside the Art of Songwriting. New York: Hyperion.
Zollo, Paul. 2003. Songwriters on Songwriting. Expanded 4th ed. Cambridge, USA: Da Capo Press.

Opetusmenetelmät

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Seminaarityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, korvaavista tai täydentävistä suorituksista sovittava opettajan kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Biisinkirjoitusseminaarit ja sanoitusopetus (suomi ja englanti) torstaisin klo 9.00-12.15, luokka 245 (Arabiankatu 2). Tarkempi ohjelma ilmoitetaan opetuksen alkaessa.
Opetus alkaa torstaina 5.9.2019.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen, jere.laukkanen@metropolia.fi, p. 050 401 3465

Lisätietoja opiskelijoille

Biisinkirjoitusseminaarit ja sanoitusopetus (suomi ja englanti) torstaisin klo 9.00-12.15, luokka 245 (Arabiankatu 2). Tarkempi ohjelma ilmoitetaan opetuksen alkaessa.
Opetus alkaa torstaina 5.9.2019.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen, jere.laukkanen@metropolia.fi, p. 050 401 3465

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Osallistuminen opetukseen
- Annettujen harjoitusten ja tehtävien suorittaminen ja palauttaminen sovitun aikataulun mukaisesti
- Vähintään neljän uuden sävellyksen/sanoituksen valmistaminen, taltiointi ja esitteleminen (vähintään yksi näistä tiimityönä tehty)
- Vähintään yhden oman työn tai projektin (voi olla henkilökohtainen tai tiimityönä tehty) esittely Musiikin tekemisen ja tuottamisen yhteisseminaarissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)

Esitietovaatimukset

Laulunkirjoittamisen perusteet ja Musiikin ja tekstin tuottaminen demoksi -opintojaksojen suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.