Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyö ja kypsyysnäyte (15 op)

Toteutuksen tunnus: KX00BI03-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 25.08.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuuripalvelut ja musiikki

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Nina Wallden
  • Vilja Päätalo
  • Niina Torkko
  • Pia Strandman-Suontausta
  • Kulttuurituotanto Kulttuuripalvelut
  • Leena Björkqvist

Vastuuopettaja

Leena Björkqvist

Ryhmät

  • KXB15S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
  • KXB16S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija saa valmiuksia tunnistaa ja kuvata kulttuurituotannon alan kannalta keskeisiä ongelma-alueita sekä rajata niiden pohjalta itseään kiinnostavan opinnäytetyön aiheen. Opiskelija osaa laatia toteuttamiskelpoisen kirjallisen työsuunnitelman ja esitellä opinnäytteensä tavoitteet ja työsuunnitelman opinnäytetyöseminaarissa. Opiskelija osaa perustella valitsemansa menetelmälliset ja sisällölliset ratkaisut. Hän kehittää kykyään toimivaan yhteistyöhön ja ammatilliseen keskusteluun työelämäedustajien, ohjaajien ja muiden opiskelijoiden kanssa. Opiskelija pystyy reflektoimaan omaa työtään suhteessa koulutuksessa oppimaansa ja käsittelemään aihettaan analyyttisesti valitsemastaan näkökulmasta. Hän kykenee sijoittamaan oman työnsä laajempaan käytännölliseen ja/tai teoreettiseen kontekstiin. Opiskelija osoittaa oppimistaan myös asiakirjoittamisen alueella. Opintojakson aikana opiskelijan itsenäinen tutkiva ja kehittävä työote ja prosessin raportointi vahvistuu. Opiskelija kykenee tunnistamaan työprosessinsa vahvuudet ja heikkoudet.
Opiskelija osaa esitellä työn suullisesti ja kykenee perustelemaan tekemiään valintoja. Opinnäytetyön hyväksymisen jälkeen opiskelija suorittaa kypsyysnäytteen, jolla hän osoittaa sujuvaa kielellistä ilmaisutaitoa ja perehtyneisyytensä opinnäytetyön aihepiiriin.

Sisältö

- Opinnäytetyön aiheen rajaaminen
- Tutkimuksellisen prosessin suunnittelu
- Työsuunnitelman laatiminen
- Tiedonhankinta ja lähdekritiikki
- Asiatekstin kirjoittaminen
- Opinnäytetyön arviointikriteerit
- Oman idean työstäminen ulkopuolisille avautuvaan muotoon
- Työsuunnitelman mukainen toteutus ja edistyminen
- Opinnäytetyöseminaareihin osallistuminen sekä opinnäytetyön etenemisen kirjallinen ja suullinen raportointi
- Opponenttina toimiminen
- Argumentointitaidot
- Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- Opinnäytetyön esittely opinnäytetyöseminaarissa
- Opinnäytetyön sisällöllinen ulkoasu ja ulkoasullinen viimeistely
- Rakentava ja kriittinen opponointi
- Kypsyysnäyte
- Prosessin arviointi

Oppimateriaalit

Katri Ojasalo, Teemu Moilanen, Jarmo Ritalahti (2015) Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
Timo Toikko, Teemu Rantanen (2009) Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.

Opetusmenetelmät

Osallistavat luennot, vertaisoppiminen, esitelmät, prosessikirjoittaminen, luovat ideointimenetelmät, ryhmäohjaus, opinnäyteseminaarit.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opinnäytetyö tehdään työelämän tilauksesta.

Sisällön jaksotus

- Johdantoluennot
- Opinnäytteen ideavaihe
- Opinnäytteen projektisuunnitelma
- Opinnäyteseminaari
- Opinnäytetyön tulosten julkistaminen ja kypsyysnäyte

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tavoitteiden määritteleminen on osin epätarkkaa. Työllä on merkitystä tekijälleen ja toimeksiantajalle. Työprosessin suunnittelussa ja/tai hallinnassa on puutteita. Opiskelija pystyy hallitsemaan aihetta jossain määrin ja työ on edennyt jokseenkin tyydyttävästi.
Työssä on paneuduttu aiheen taustoihin, mutta teoreettinen viitekehys on suppea tai pinnallinen. Lähteiden käyttö on asianmukaista. Lähdekritiikki on osin puutteellista, mutta yltää tyydyttävälle tasolle. Menetelmällinen osaaminen on hyväksyttävää. Tutkimuskysymykset on esitetty ja niihin saadaan vastauksia.
Opiskelija on turvautunut tavanomaisiin ratkaisuihin. Aineiston määrä on tutkimuskysymysten kannalta tyydyttävä. Aineiston analysointi ja ratkaisujen perustelu on tyydyttävää. Työ pysyy rajauksensa sisällä. Tulokset on esitelty, mutta raportointi jää kuvailevalle tasolle. Perustelun ja luotettavuuden taso on tyydyttävää.
Lähteet on merkitty pääosin oikein. Kieli on hyväksyttävää ja työn ulkoasu ohjeiden mukainen. Työssä havainnollistaminen on toteutettu tyydyttävästi. Työ on ohjeiden mukaan esitelty ja opiskelija pystyy perustelemaan ratkaisunsa tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Tavoitteet on hyvin määritelty ja saavutettu osittain. Uutta tietoa on tuotettu. Työllä on merkitystä opiskelijan ammatillisen kehittymisen kannalta ja se hyödyttää toimeksiantajaa. Työprosessi on hallittu.
Teoreettinen viitekehys on luotu mielekkäästi. Työssä on paneuduttu taustoihin ja lähteiden käyttö on asianmukaista. Tutkimuskysymykset ovat perusteltuja ja toimeksiantajan kannalta mielekkäitä. Menetelmällinen osaaminen on hyvää ja valinnat perusteltuja. Menetelmiä on käytetty hallitusti. Tutkimuskysymyksiin on saatu vastauksia.
Aineisto on monipuolista ja käsittely systemaattista Työssä on osin itsenäisiä ratkaisuja, joita perustellaan hyvin. Tulokset on esitetty selkeästi. Dialogi taustakirjallisuuden, omien kokemusten ja tutkimusaineiston välillä on toimivaa. Työ on rajauksensa mukainen. Työ on kokonaisuudessaan hyvin perusteltu.
Lähteet on merkitty oikein. Havainnollistaminen on toteutettu asianmukaisesti. Työn jäsentely on johdonmukainen ja luettavuus hyvä. Kielellinen ilmaisu on virheetöntä. Työn ulkoasu on hyvä. Esitys on asiallista ja selkeää ja opiskelija kykenee perustelemaan hyvin ratkaisujaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Työllä on selkeä yhteys työelämään ja se tuo lisäarvoa kulttuurituotannon alalle. Tavoitteet on asetettu oivaltavasti ja ne on saavutettu. Uutta tietoa on tuotettu. Työstä saatu tieto hyödyttää toimek-siantajan ohella alaa. Tehdyillä ratkaisuilla on yleistä sovellusarvoa. Työprosessi on kokonaisuutena huolellinen, ja jäntevä. Suunnittelu ja toteutus on systemaattista ja ammattimaista.
Työssä on paneuduttu aiheen kannalta keskeisiin tietolähteisiin ja tutkimuskysymykset on perusteltu erinomaisesti. Lähteiden käyttö on asianmukaista. Teoreettinen viitekehys on luotu oivaltavasti ja se tuo lisäarvoa alalle. Tutkimuskysymykset ovat oivaltavia ja toimeksiantajan ja alan kannalta merkittäviä. Menetelmiä on käytetty taitavasti ja tietoa hankittu itsenäisesti ja kattavasti eri tietolähteistä. Tutkimuskysymyksiin on saatu vastauksia onnistuneesti. Opiskelija osoittaa hyvää perehty-neisyyttä alaan.
Aineiston hankinta ja analysointi osoittaa asioiden hallintaa. Aineisto on monipuolista ja käsittely systemaattista sekä ammattialan kannalta merkityksellistä. Työssä on tehty perusteltuja itsenäisiä ratkaisuja luovalla ja omaperäisellä tavalla. Tulokset on esitetty selkeästi ja eri tietolähteiden vuo-ropuhelun taso on erinomaista. Tulosten luotettavuus on selvitetty ja opiskelija analysoi suhdettaan aineistoon ja opinnäytetyöprosessiin onnistuneesti. Työn toteutus on kekseliästä ja ammattikäytäntöjä uusintavaa. Raportissa on oivaltavaa dialogia eri tietolähteiden välillä. Perustelun ja luotettavuuden taso on kiitettävää.
Lähteet on merkitty oikein. Työn ulkoasu on korkeatasoinen ja monipuolinen. Havainnollistaminen on oivaltavaa ja onnistunutta. Kieliasu on virheetöntä ja huoliteltua, täsmällistä ja selkeää. Opiskelija pystyy esityksessään taitavasti ja havainnollisesti esittämään raporttinsa tuloksia. Argumentointi on ammattimaista ja dialogi korkeatasoista.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Tavoitteiden määritteleminen on osin epätarkkaa. Työllä on merkitystä tekijälleen ja toimeksiantajalle. Työprosessin suunnittelussa ja/tai hallinnassa on puutteita. Opiskelija pystyy hallitsemaan aihetta jossain määrin ja työ on edennyt jokseenkin tyydyttävästi.
Työssä on paneuduttu aiheen taustoihin, mutta teoreettinen viitekehys on suppea tai pinnallinen. Lähteiden käyttö on asianmukaista. Lähdekritiikki on osin puutteellista, mutta yltää tyydyttävälle tasolle. Menetelmällinen osaaminen on hyväksyttävää. Tutkimuskysymykset on esitetty ja niihin saadaan vastauksia.
Opiskelija on turvautunut tavanomaisiin ratkaisuihin. Aineiston määrä on tutkimuskysymysten kannalta tyydyttävä. Aineiston analysointi ja ratkaisujen perustelu on tyydyttävää. Työ pysyy rajauksensa sisällä. Tulokset on esitelty, mutta raportointi jää kuvailevalle tasolle. Perustelun ja luotettavuuden taso on tyydyttävää.
Lähteet on merkitty pääosin oikein. Kieli on hyväksyttävää ja työn ulkoasu ohjeiden mukainen. Työssä havainnollistaminen on toteutettu tyydyttävästi. Työ on ohjeiden mukaan esitelty ja opiskelija pystyy perustelemaan ratkaisunsa tyydyttävästi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistumisaktiivisuus, analyysitehtävät, opinnäytteen ideapaperi, opinnäytetyön työsuunnitelma, opinnäytetyön esittely opinnäyteseminaarissa, opponointi, kypsyysnäyte, prosessin arviointi.