Tutkimuksellinen kehittämistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00BH96-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 22.12.2019
Ajoitus
01.01.2020 - 24.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Laura-Maija Hero
- Pia Strandman-Suontausta
Ryhmät
-
KXB16S1Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa soveltaa kulttuurialan tutkimusorientoituneen kehittämisen käytännöllisiä menetelmiä. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa eritellä käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavia tutkimuksellisia menetelmiä ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kuvata selvitys ja kartoitusprosesseja graafisesti. Opiskelija tunnistaa alansa tutkimusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä tutkimuksellisessa kehittämis-, selvitys- ja kartoitustyössä. Opiskelija osaa kerätä tutkimusaineistoja haastattelemalla, havainnoimalla, kyselyillä ja erilaisissa työpajoissa. Opiskelija kykenee kirjalliseen reflektointiin.
Sisältö
- Tiedonhaku, tiedonhaun menetelmät, tiedonkäsitys
- Lähdekriittinen tiedon hankinta ja käyttö
- Kartoituksen ja selvityksen tekeminen
- Ammattikorkeakoulun opinnäytetyö
- Kehittämisprosessin kuvaaminen graafisesti
- Tutkimusmenetelmät
- Aineistojen keräämisen menetelmät
- Työpajatyöskentelyn fasilitoiminen ja ideointimenetelmät
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytettävä teokset
Ojasalo Katri & Moilanen Teemu & Ritalahti Jarmo,
Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 2014.
Toikko Timo & Rantanen Teemu,
Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. 2009
Muita menetelmäoppaita.
Opetusmenetelmät
Interaktiiviset luennot, keskustelut, tehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op x 27 t = 135 t
lähiopetus 84 t
lukemista 20 t
tehtävät 31 t
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa autettuna kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa eritellä yhden käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavan tutkimuksellisen menetelmän ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa autettuna kuvata selvitys ja kartoitusprosessin. Opiskelija tunnistaa yhden alansa tutkimusmenetelmän. Opiskelija osaa ohjauksessa kerätä tutkimusaineiston haastattelemalla, havainnoimalla, kyselyillä ja työpajassa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa tyydyttävästi kuvata tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa eritellä kaksi käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavaa tutkimuksellista menetelmää ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa tyydyttävästi kuvata selvitys ja kartoitusprosessin. Opiskelija tunnistaa tyydyttävästi alansa tutkimusmenetelmiä ja osaa autettuna soveltaa niitä tutkimuksellisessa kehittämis-, selvitys- ja kartoitustyön suunnittelussa. Opiskelija osaa kerätä tutkimusaineistoja haastattelemalla, havainnoimalla, kyselyillä ja erilaisissa työpajoissa. Opiskelija osaa tyydyttävästi reflektoimista kirjallisessa muodossa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kiitettävästi kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön menetelmiä. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa eritellä monia erilaisia käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavia tutkimuksellisia menetelmiä ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa kiitettävästi kuvata selvitys- ja kartoitusprosessin graafisesti. Opiskelija tunnistaa useita alansa tutkimusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä tutkimuksellisessa kehittämis-, selvitys- ja kartoitustyön suunnittelussa. Opiskelija osaa itsenäisesti kerätä tutkimusaineistoja haastattelemalla, havainnoimalla, kyselyillä ja erilaisissa työpajoissa. Opiskelija osaa hyvin reflektoimista kirjallisessa muodossa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa autettuna kuvata kulttuurialan tutkimuksellisen kehittämisen käytännöllisiä tapoja ja tutkimustyön perusteita. Opiskelija osaa hakea tietoa ja suhtautua kriittisesti eri lähteisiin. Opiskelija osaa eritellä yhden käytännön työelämän kehittämisessä tarvittavan tutkimuksellisen menetelmän ja tuntee ammattikorkeakoulun opinnäytetyön vaatimukset. Opiskelija osaa autettuna kuvata selvitys ja kartoitusprosessin. Opiskelija tunnistaa yhden alansa tutkimusmenetelmän. Opiskelija osaa ohjauksessa kerätä tutkimusaineiston haastattelemalla, havainnoimalla, kyselyillä ja työpajassa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
0 - 5